veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Auton huolenpitosopimus vai määräaikaishuolto, kumpi kannattaa?

Auton huolenpitosopimus vai määräaikaishuolto, kumpi kannattaa?
1.9.2020

Kannattaako uutta autoa ostaessa solmia sille huolenpitosopimus? Tai kannattaako sopimus tehdä käytetylle BMW:lle, Kialle tai sertifioidulle Mercedes-Benzin vaihtoautolle? Vertailimme huolenpitosopimuksen ja määräaikaishuoltojen hintoja.

BMW:n huolenpitosopimus maksaa vähemmän kuin määräaikaishuoltojen yhteenlasketut kulut. Mercedes-Benzin sopimus tulee siihen sisältyvien kuluvien osin vaihtamisen myötä huoltohintoja edullisemmaksi. Volkswagenin sopimuksen ylijäämä maksetaan takaisin.

Jos huolenpitosopimus eli HPS vaikuttaa olevan määräaikaishuoltoja kalliimpi, kannattaa arvioida, paljonko riskittömyydestä on valmis maksamaan. Uudessa autossa ei pitäisi olla korjattavaa ja takuun on määrä vastata autossa mahdollisesti ilmenevistä virheistä. Silti esimerkiksi sähkövikojen vaara voi huolestuttaa auton omistajaa.

Valinta on kuitenkin luultua monimutkaisempi, sillä tarjolla on eri tasoisia huoltopaketteja ja huolenpitosopimuksia. HPS saattaa kattaa kuluvien osien vaihtoja, jotka eivät sisälly määräaikaishuoltojen hintoihin.

Mutta kannattaako osista maksaa sopimuksessa, kun nykyautot ovat usein automaattivaihteisia, jarruja voi säästää oikealla ajotavalla ja pyyhkimet voi vaihdattaa vaikka Motonetin Motomaatti-palveluasemalla?

Ylijäämää voi saada takaisin

Houkuttelevin sopimustarjous on K-Autolla. Yhtiö lupaa maksaa Volkswagenin, Audin ja Seatin HPS:n ylijäämän takaisin sopimuskauden päätyttyä, jos auton ylläpitoon on mennyt vähemmän rahaa kuin mitä asiakas on sopimuksen perusteella maksanut.

Jos kuluja on kertynyt enemmän, niitä ei veloiteta asiakkaalta. Myös Mercedes-Benziin on huolenpitosopimuksia, joissa asiakkaalle palautetaan kulujen ja maksujen erotuksesta 75 %.

Huolenpitosopimus kertamaksuna tai kuukausierinä

BMW:llä huolenpitosopimuksista vastaava Antti Äikäs toteaa, että mitä enemmän asiakas ajaa vuodessa, sitä edullisemmaksi HPS tulee yksittäisten huoltojen maksuihin verrattuna. Kolmen vuoden ja 60 000 km sopimuksella asiakas säästää noin 270 euroa, mutta neljän vuoden ja 120 000 km sopimuksella jo noin 635 euroa.

BMW:n ja Nissanin asiakkaat maksavat kertamaksun sopimuksesta, kuukausipohjaista velotusta ei ole saatavilla. Jos HPS:n ottaa osamaksulla, kustannukset maksetaan kuukausierissä – tosin silloin joutuu maksamaan myös korkoa.

Volvon sopimus maksetaan pienissä kuukausierissä.

”HPS kattaa normaalit huollot ja kulumiset sekä sen lisäksi yllättävät rikkoutumiset”, Volvon jälkimarkkinoinnin Matias Massinen toteaa.

”Valtaosa kustannuksista syntyisi joka tapauksessa, kun autoa huolletaan ja kuluneita osia, kuten jarrupaloja ja -levyjä vaihdetaan. Sopimus on erikseen ostettuja palveluita kalliimpi, mutta usein jo yksikin ylimääräinen vika tasoittaa puntit tai kääntää sopimuksen asiakkaan eduksi.”

Esimerkkejä: Mitä huolenpito maksaa?

Mercedes-Benz C 200 T (uusi)

3 vuotta, 20 000 km/vuosi, 68 e/kk

  • Yht. 2 448 e

Sopimus kattaa auton huoltoon liittyvät kulut pois lukien ns. ulkoiset aiheuttajat.  Siihen sisältyvät kaikki kuluvat osat ja tarvikkeet sekä niiden vaihtotyöt ilman muita rajoituksia kuin kilometrit ja aika.

Pelkät määräaikaishuollot samana aikana maksavat Tampereen alueen hinnoissa 1 658 euroa.

Vehon Pekka Kosken mukaan autoon pitää asiakkaan käyttö- ja ajotavasta riippuen kolmen vuoden aikana vaihtaa ainakin etujarrupalat (360 e), takajarrupalat (321 e) ja uusia tuulilasinpyyhkimet kolme kertaa, yhteensä 264 euroa. Näin ennuste ajanjakson huoltokuluille nousee 2 603 euroon.

Volvo XC60 T6 TwE Inscription

3 vuotta, 20 000 km/vuosi, 64,32 e/kk

  • Yht. 2 315 e

Pelkät määräaikaishuollot samana aikana maksavat 1 610 euroa. Volvon Matias Massinen kertoo, että lisäkuluja tulee joka huollossa muun muassa tuulilasin ja takalasin pyyhkijänsulkien vaihdosta. Lisäksi huolto-ohjelmaan sisältyy erikseen velotettevia lisätöitä, kuten kaukosäätimen paristojen ja jarrunesteen vaihto kahden vuoden välein sekä jäähdytinnesteen ja renkaanpaikkaussarjan paikkapullon vaihto neljän vuoden välein, jos paikka-ainetta ei ole käytetty sinä aikana.

Myöskään kuluvien osien kuten jarrupalojen ja -levyjen mahdollisista vaihto- tai korjauskuluja ei ole määräaikaishuoltojen hinnoissa.

BMW 530e xDrive

3 vuotta, 20 000 km/vuosi

  • 1 006 e

HPS-asiakas säästää noin 270 euroa, sillä 60 000 km:n huollot samaan autoon maksavat asiakkaalle 1 277,53 euroa.

”Huolenpitosopimus tulee aina halvemmaksi asiakkaalle kuin huoltojen maksaminen erikseen”, BMW:n Antti Äikäs kertoo.

Jos kolmen vuoden ajosuorite nousee 100 000 kilometriin, HPS:n hinta nousee 1 378 euroon. Sen sijaan jarruosien, kytkimen ja pyyhkimien vaihdot tarpeen mukaan kattavan HPS+:n hinta kaksinkertaistuu 1 957 eurosta 3 858 euroon.

Passat Variant GTE Plug-In Hybrid DSG

3 vuotta, 20 000 km/vuosi, 50,60 e/kk

  • Yht. 1 821,60 e

K-Auton Riitta Karjalainen kertoo, että Passat GTE:n vastaavan ajan määräaikaishuollot pääkaupunkiseudulla maksavat noin 1 000 euroa, kun 15 000 km:n, 30 000 km:n ja 45 000 km:n huoltojen hinta on 115–250 euroa. Laajempi 60 000 km huolto maksaa noin 400 euroa. Siihen sisältyvät myös sytytystulppien, raitisilmasuodattimen, ilmansuodattimen ja jarrunesteen vaihdot.

Nissan Qashqai, 3 vuotta, 30 000 km/vuosi

  • Yht. 1 100 e

Nissanilla on Suomessa tarjolla vain ilman kulutusosia oleva Nissan Huoltosopimus, joka sisältää maahantuojan huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot sekä jako- ja moniurahihnojen vaihdot.

”Tarve sopimuksen hintaa nostavien kulutusosien vaihtoon on erityisesti auton ensimmäisten vuosien aikana melko vähäistä”, Nissanin Mika Särkelä kertoo.

Kolmen vuoden ja kolmen huollon Nissan Huoltosopimus Qashqain bensiinikäyttöisille DIG-T 140- ja 160-versioille samoin kuin 115 dCi- ja 150 dCi –dieselversioille maksaa sopimusaikana 1 100 euroa, kun ajosuorite on 30 000 km vuodessa. Samalla ajosuoritteella Qashqaihin tarvittavat kolme vuosihuoltoa maksavat pääkaupunkiseudun keskihinnan mukaan 1 320 euroa.

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti