veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Automaattivaihteisto on kallis korjata – automaatti kuntoon Suomessa vai Latviassa?

Automaattivaihteisto on kallis korjata – automaatti kuntoon Suomessa vai Latviassa?
28.5.2021

Automaattivaihteiston korjauksessa pääsee harvoin halvalla. Jos merkkihuollosta ei löydy osaamista, Suomessa on automaattien kunnostamiseen erikoistuneita korjaamoja. Vaihteistoja käy myös yhä enemmän Latviassa korjattavana. 

Automaattivaihteiston korjaaminen on usein kallista, mutta ei aina. Maaningalla toimivan Konehuolto Siekkisen yrittäjällä on siitä raflaava esimerkki. 

”Vuosimallin 2000 Audi A8 4.2:een oli tarjottu uutta vaihteistoa 8 000 eurolla. Mutta kun syynä oli vaihteiston liittimeen päässyt jäähdytinneste, vaihdettiin öljyt ja puhdistettiin liitin, jolloin summa oli vain noin 300 euroa”, Jarkko Siekkinen kertoo.

Usein kustannuksia kuitenkin nostaa se, että pelkästään vaihteiston irrottamiseen kuluu aikaa tunnista jopa kahdeksaan tuntiin. Vanhan S-mallin Mercedeksen automaattivaihteiston huoltokorjaus maksoi vain tuhat euroa, kun asiakas toi irrotetun laatikon toisen autonsa peräkontissa Maaningalle.

”Yleensä suosimme sitä, että koko auto tulisi tänne, mutta irtonaisia vaihteistojakin käy aika paljon. Tällöin vaihteiston asentajan tulisi tietää, mitä tekee. Usein pyydänkin soittamaan, jos on epävarmuutta”, Jarkko Siekkinen toteaa.

Konehuolto Siekkinen ei ole ainoa lajissaan. Merkkikerhojen aktiivit kertovat korjauttaneensa niin harraste- kuin käyttöautojensakin automaattilaatikoita muun muassa Päivisellä Parolassa, ESP Autotransissa Huittisissa ja Suojasella Seinäjoen Kitinojalla. 

Vaihteistolomalle Latviaan

Kotimaisten korjaamojen kilpailijoiksi ovat viime vuosina tulleet virolainen Hõbenool OÜ ja latvialainen Recro, jolla on kahdeksan yhteistyökumppania eri puolilla Suomea. Niiden joukossa on maineikas Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen Turusta.

Yrittäjä Pekka Häkkinen kertoo, että he ovat toimittaneet vaihteistoja Recrolle neljän vuoden ajan. Häkkisen mukaan automaattivaihteistojen korjaustöitä on siirtynyt paljon Recrolle. ”Heillä on kiinteät, etukäteen ilmoitetut hinnat, jotka on helppo myydä eteenpäin”, hän toteaa.

Recro on perustettu 2007, mutta yrityksen avainhenkilöillä on kokemusta alasta yli 20 vuoden ajalta. Recron kaupallisen johtajan Normunds Aspersin mukaan yhtiön päämarkkina-alue koostuu Baltian maista, Suomesta, Ranskasta ja Saksasta. Suomessa Recro on toiminut vuodesta 2014.

”Meillä on ollut tasaista kasvua, ja käsittelemme nykyään yli kolmekymmentä Suomesta tulevaa vaihteistoa kuukaudessa”, Aspers kertoo. Pääasiassa laatikot tulevat yhteistyökumppaneiden ja muiden suomalaiskorjaamojen kautta, mutta kesäaikaan yksityishenkilöitäkin tulee autoineen Latviaan. Siellä he viettävät viikon lomaa sillä aikaa, kun vaihteistoa korjataan.

”Neuvomme asiakkaille parhaita majapaikkoja ja paikkoja, joissa kannattaa käydä, sekä tarjoamme heille vuokra-auton vierailun ajaksi”, Aspers lisää.

Komponentit kestävät yhtä kauan

Niin Recron johtaja kuin automaahantuojien edustajat sanovat, että kun automaattivaihteisto rikkoutuu yhdestä kohdasta, se usein hajoaa pian muualtakin.

”Ylensä vaihteistojen valmistajat yrittävät suunnitella laatikon niin, että sen eri komponentit kestävät yhtä kauan. Varsinkin momentinmuunninautomaattivaihteistoissa on normaalisti kysymys kaikkien liikkuvien osien kulumisesta. Uudemmissa malleissa myös monet elektroniikkakomponentit ohjainlaite mukaan lukien kuuluvat tähän joukkoon”, Aspers toteaa.

Recrolla remontoidaan niin perinteisiä automaatteja kuin CVT- ja DSG-vaihteistoja, eikä pelkästään henkilöautojen vaan myös hyötyajoneuvojen, trukkien ja veneiden laatikoita. Henkilöauton automaattivaihteiston täyden läpikäymisen kustannus liikkuu Aspersin mukaan 2 000‒3 000 euron tasolla ilman irrotus- ja asennuskustannuksia.

Konehuolto Siekkisellä ääripäät ovat olleet 0–6 500 euroa (sisältäen alv:n). ”Yleensä hinta on 1 500-3 000 euroa”, Jarkko Siekkinen kertoo.

Siekkiselle vaihteistoja tulee korjattavaksi ympäri Suomea ja joskus muualtakin Euroopasta. Pisimmän matkan tehnyt Mercedes-Benzin vaihteisto tuli vahvistettavaksi Floridasta asti.

”Vahvistamistöitä tehdään joko siksi, että autolla vedetään isoa kärryä, tai sitten omistaja haluaa parantaa moottorinsa hyötysuhdetta, jolloin myös teho ja vääntö nousevat. Eli viritetään.”

Mersulla vaihdemekaanikkoja

Konehuolto Siekkisellä käy BMW:n, Jaguarin, Audin, Mercedes-Benzin ja Volvon vaihteistoja tasaiseen tahtiin. Enemmistö laatikoista on yksityisten toimittamia, mutta niitä tulee myös merkkihuolloista.

Yleinen käsitys on, että merkkihuolloissa ei vaihteistoja korjata, vaan ne halutaan aina vaihtaa uuteen. Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski kuitenkin tyrmää käsityksen Mercedes-Benzin osalta:

”Kaikki Mercedeksen valmistamat vaihteistot ovat korjattavissa, mikäli se vaurion kannalta vain on mahdollista. Lähes kaikki osat ovat saatavissa varaosina. Ainoastaan Getragin valmistamia ns. yhteistyövaihteistoja ei korjata. Niihin yleensä vaihdetaan isompia osakokonaisuuksia.

Itse asiassa vaihteistojen korjaus perustuu lähes poikkeuksetta osien vaihtoon – tehdas ei muuta suosittele, jos oire saadaan komponentin vaihdolla korjattua”, Koski vakuuttaa.

Kosken mukaan Mersujen vaihteistojen korjaukseen kykeneviä mekaanikkoja koulutetaan ST-mekaanikkojen voimansiirtoon liittyvässä koulutusputkessa.

”Tällä hetkellä heitä on Vehossa 35 ja itsenäisillä jälleenmyyjillä 48. Heidät on koulutettu diagnosoimaan oireet ja tekemään tarvittavat toimenpiteet tarkalleen valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti. Me emme ohjaa vaihteistoja alihankkijoille korjattavaksi, vaan valtuutetut Mercedes-Benz-korjaamot tekevät työn itse.”

Myös Fordin varaosa- ja huoltojohtaja Matti S. Koponen vakuuttaa, että merkin käyttämiä automaattivaihteistoja voidaan periaatteessa korjata valtuutetuissa Ford-korjaamoissa.

”On kuitenkin aina tapauskohtaisesti harkittava, mikä on taloudellisesti järkevää. Meiltä löytyy hyvä vaihto-osaohjelma, jossa moottorit, vaihteistot ja muut suuremmat komponentit ovat mukana. Vialliset vaihteistot menevät valmistajatehtaille, joissa ne puretaan ja kulumattomat osat, kuten kotelot, rungot ja akselit otetaan yleensä uusiokäyttöön puhdistuksen ja tarkistuksen jälkeen.

Sitten vaihto-osakomponentti kasataan uusilla kuluvilla osilla kuten laakereilla, tiivisteillä, kytkimillä ja venttiileillä. Näin vaihteistoista tulee käytännössä uutta vastaavia.”

”Kokonaisuutta ajatellen tämä kierrätys- ja vaihto-osaohjelma on järkevää toimintaa. Asiakkaan ja korjaamon kannalta tehdaslaatuiset vaihto-osat ovat hyviä, niillä on tehtaan takuu, korjaukset käyvät nopeasti ja edullisesti. Myös kustannusarvio tiedetään hyvin etukäteen purkamatta laatikkoa”, Koponen toteaa.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti