veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Apua, hukkasin autoni avaimet – mitä teen?

Apua, hukkasin autoni avaimet – mitä teen?
13.10.2023

Autosta on hukassa ne viimeisetkin avaimet. Onko edessä tuhansien eurojen remontti, jossa vaihdetaan virtalukko, ovien lukot ja tilataan tehtaalta uudet avaimet?

Onneksi näin ei ole. Helsingin Herttoniemessä toimiva yritys Autonavaimet pystyy valmistamaan uudet avaimet ja koodaamaan ne auton ajonestodiagnostiikkaan vaikka jäljellä ei olisi ainoatakaan vara-avainta. Lukkoja ei tarvitse vaihtaa ja hommasta selviää parhaimmillaan muutamalla satasella.

Auto tosin on hinattava paikalle omilla kustannuksilla. Kaskon autopalveluvakuutus ei korvaa avaimien kadottamisen takia tarvittavaa auton hinausta. Autoliiton plus-jäsenyys voi kattaa hinauksen lähimmälle korjaamolle.

Huomattavasti halvemmalla pääsee, jos autossa on yksi avain jäljellä ja auto ajetaan paikalle. Uuden alkuperäisen kaltaisen kaukosäätöavaimen saa nykyaikaiseen autoon yleensä alle 200 eurolla. Homma hoituu heti paikan päällä odottaessa. Vara-avaimen, jossa ei ole auton lukituksen kaukosäätönappeja, saa alle satasella.

Hinnat vaihtelevat hieman automerkeittäin ja -malleittain. Esimerkiksi juuri työn alla olevaan noin kymmenen vuoden ikäiseen Mazda 6:een perinteinen avain maksaa 79 euroa ja kaukosäätöavain 160 euroa. Yrityksen internetsivuilta voi katsoa hintatietoja kaikkiin yleisimpiin automalleihin. 

Ajonestodiagnostiikkaa jo lähes 30 vuotta 

Autotehtaat alkoivat varustaa uusia autoja ajonestolaitteistoilla yleisesti jo vuonna 1995. Pakolliseksi laitteisto tuli 1997 alusta alkaen, joten käytännössä kaikki suomalaiset arkikäytössä olevat henkilöautot ovat varustettu ajonestolla.

Ajonesto tarkoittaa sitä, että autoa ei voida käynnistää ilman kyseiseen autoyksilöön kuuluvaa omaa avainta. Vielä parikymmentä vuotta sitten avainten hukkuminen oli omistajalle hankala tilanne, edessä oli kallis operaatio merkkikorjaamossa.

Tekniikan kehittyminen ja ohjelmointilaitteiden tulo markkinoille toi tilanteeseen ison kuluttajia helpottavan muutoksen. Tänä päivänä yksityisiä avaimia ohjelmoivia korjaamoita on ympäri maata.

Herttoniemen Autonavaimet on kuitenkin ainoa pelkästään autojen lukkoihin ja avaimiin keskittynyt yritys, joka pystyy valmistamaan ja ohjelmoimaan avaimet kaikkiin automerkkeihin.

Ainoa poikkeus ovat uudet autot noin kahden vuoden ikään saakka. Niiden avaimet ohjelmointeineen on tehtävä kyseisen merkin edustajalla, koska ohjelmointi edellyttää tietokoneyhteyttä autotehtaaseen.

Joillakin saksalaismerkeillä tällainen ”suoja” ulottuu hieman pidemmälle, esimerkiksi Mercedes-Benzin malleissa tyypillisesti kuuden vuoden ikäisiin autoihin. 

Turvallisuus parantunut roimasti

Ajonestolaitteiden yleistyminen romahdutti autovarkaudet lähes tyystin, mikä on auton omistajien lisäksi ilahduttanut vakuutusyhtiöitä. Suomessa ajonestolla varustetun auton varastaminen ilman avaimia on erittäin harvinaista. Varkaus edellyttää yleensä, että varas on saanut auton avaimen käsiinsä.

Avaimen kopioiminen on autokorjaamolle melko helppo toimenpide. Suomen ulkopuolelta tunnetaan tapauksia, joissa autokorjaamo on kopioinut huollossa olleen kalliin auton avaimen rikollisille, jotka ovat sopivan ajan kuluttua varastaneet auton tällä kopioidulla avaimella.

Kopion valmistaminen edellyttää, että sekä auto että auton oma avain ovat kopiointityön ajan käytettävissä. Ulkomailla on hyvä varmistua autokorjaamon taustoista.

Arvokasta autoa ei kannata viedä huoltoon pieneen epämääräiseltä vaikuttavaa nyrkkipajaan. Suomalaisissa autokorjaamoissa ei tiettävästi ole koskaan tehty luvattomia avainten kopiointeja. 

Tiirikkasarjan voi ostaa kuka tahansa

Mikään laki ei määrittele, kuka voi myydä tai ostaa autonavaimien valmistamiseen tai koodaamiseen tarkoitettuja laitteita tai ovien avaamiseen tarkoitettuja ammattitiirikoita. Voisi helposti kuvitella, että autovarkaudet alkaisivat taas yleistyä.

Toimitusjohtaja Henrik Harberg vakuuttaa, että syytä huoleen ei ole. Esimerkiksi tiirikkasarjalla tavallinen lukkoseppä tai autonasentaja ei tee mitään.

Autonavaimet-firman toimitusjohtaja Henrik Harberg esittelee laitetta, jolla auton ajonesto ohjelmoidaan. Kuva: Markus Nieminen

Tiirikoiden käyttö vaatii koulutusta ja työkokemusta. Lisäksi tällaisilla tiirikoilla saa ainoastaan auton oven auki. Moottorin käynnistämisestä on turha haaveilla.

Oven avaamisen jälkeen autovarkaan tulisi seuraavaksi tehdä metallinen avainaihio, selvittää alkuperäisen avaimen pin-koodi ja ohjelmoida avaimen siru kyseiseen autoon.

Tarvittaisiin siis tietokoneohjattu jyrsinkone, kyseisen automallin avainaihio siruineen ja vielä laite, jolla avaimen siru ohjelmoidaan. Tämäkään ei välttämättä riitä, ellei varas tunne ajonestoyksikön sijaintia.

Autotehtaat ovat piilottaneet ajonestoyksikön mihin milloinkin ja sen paikka vaihtelee eri automallin ja sukupolven välillä jopa saman automerkin välillä.

Yksikkö voi olla esimerkiksi kojetaulun takana, jolloin siihen käsiksi pääseminen edellyttäisi kaikkien laitteiden ja tietotaidon lisäksi auton kojetaulun purkamista. Sanomattakin selvää, että kaikki tämä on aivan liikaa monille ammattimaisillekin rikollisille. 

Suomalaista osaamista Eurooppaan

Pieni syrjäinen Suomi yllättää monessa, myös tällä alalla. Autonavaimet on rakentanut nettipohjaista koulutus- ja opastusohjelmaa Carkeyhelper, jota on tarkoitus myydä Eurooppaan autolukkoyrityksiin.

Alan tietotaito on siis Suomessa huippuluokkaa myös Euroopan mittakaavassa. Ohjelmisto on tehty kokonaan Suomessa oman talon sisällä, ja sen englanninkielinen demoversio on juuri valmistunut.

30 SEKUNNISSA SISÄÄN MAZDAN OVESTA | Kirjaudu ja lue lokakuun Taloustaidosta, miten ammattilainen avaa lukitun auton automalliin tarkoitetulla tiirikalla.

Markus Nieminen

Rahat, verot, työ & eläke, koti