veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mazda CX-3 jyllää isolla koneella

Mazda CX-3 jyllää isolla koneella
23.10.2015

Mazda CX-3 on vauhdikkaasti muotoiltu. Koeajossa se osoittautui perusmukavaksi autoksi, josta ajan mittaan löytyi luonnettakin, vaikka ensivaikutelma ei herättänyt mitään omistamisen halua.

Mazda CX-3

Katumaastureiden suosio on saanut valmistajat suunnittelemaan sellaisiakin SUV-malleja – Sub Urban Vehicles – joista puuttuu lajin tyypillisin piirre, korkeus. Mercedes-Benz GLA:n ohella Mazda CX-3 kuuluu näihin autoihin, se näyttää katumaasturilta, mutta sen enempää ulkomitoiltaan kuin sisätiloiltaankaan se ei ole juurikaan kokoluokkansa henkilöautoja korkeampi. Eroa akseliväliltään samanmittaiseen Mazda2:een on korkeussuunnassa vain neljä senttiä. Maavaraakaan ei ole kuin hiven henkilöautoa enemmän, CX-3:n 16 senttiä sijoittuu tavallisten henkilöautojen 14 sentin ja kompakteiden katumaastureiden 17-18 sentin väliin.

Ostajien ratkaistavana on päättää, onko tällaisessa autossa järkeä. Ainakin nuoret koeajajat jäivät Mazdassa kaipaamaan sen kilpailijoiden, Opel Mokan ja Škoda Yetin tuntua. Heistä CX-3 tuntui tavalliselta pikkuautolta.

Joiltain osin pikkuauton tunne perustuu Mazdassa tosiasioihin: auton akseliväli on sama kuin pienessä Mazda2:ssa, leveyssuunnassa CX-3 on kapeampi kuin Mokka, Yeti, Fiat 500X, Jeep Renegade ja jopa Mazdaa lyhyempi Nissanin crossover-malli Juke. Lisäksi CX-3:n kojelauta on aika koruton, äänieristyksessä on pikkuautomaisuutta ja niin takapenkin jalkatilat kuin tavaratilakin ovat kooltaan vaatimattomia. Toisaalta esimerkiksi maantieajossa CX-3 tuntuu kilpailevien katumaastureiden tavoin positiivisessa mielessä kokoaan tukevammalta ja kokonaisuutena CX-3 on luokkaa isomman oloinen kuin Mazda2. 

Ankea mittaristo

CX-3:n ohjaamossa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi ankeaan mittaristoon, joka on samanlainen kuin Mazda2:ssa. Nuori naiskoeajaja totesi 1990-luvun sarjakuvahahmoihin viitaten, että mittaristossa on Turtles-tyyliä. Keskellä on vanhanaikaisen näköinen nopeusmittari, joka näyttää siltä kuin se olisi haettu jostain 1950-60-luvun pikkuautosta. Sen alaosan vieressä on toisella puolella kierroslukumittari ja toisella polttoainemittari, joista varsinkin edellinen on luettavuudeltaan huono. Välillä varvimittarin pinta heijastelee auringonvaloa niin, että siitä ei näe mitään. Mazdan nykytapaan jäähdytysveden lämpömittari puuttuu, vain sininen varoitusvalo kertoo, milloin moottori on kylmä.

Mazda CX-3

Kokonaisuutena niin kojelauta kuin keskikonsoli ovat karun näköisiä eivätkä vastaa CX-3:n reippaan ulkomuodon herättämiin odotuksiin. Kyynärnojakin puuttuu etuistuinten välistä. Yllättävintä on, että pienen katumaasturin sisustuksessa ei ole käytetty auton ulkoväriä Mazda2:n tapaan, esimerkiksi koeajoauton punainen väri olisi piristänyt CX-3:n sisäilmettä. Vasta lähes 9 000 euroa perusversiota kalliimmassa Luxury Plus -varusteversiossa CX-3:n ovitaskuissa ja keskikonsolin sivureunoissa on väriä. 

Navi ymmärtää puhetta

Mazda CX-3 on niitä autoja, joiden herättämä mielikuva paranee ajan myötä. Ajossa etuistuimet osoittautuvat kohtalaisen mukaviksi, vaikka selkänojat valitettavasti säätyvät vain portaittain.

Mazdan ohjaamo on valoisa ja monista nykyautoista poiketen sen etukulmat on tavallista helpompi hahmottaa, joten CX-3 sopii hyvin kaupunkiajoon. Koeajoautossa oli 500 euron lisähintaan saatava peruutuskamera, mutta isojen sivupeilien ja suhteellisen selkeiden sivulinjojen ansiosta CX-3 on muutenkin helppo peruuteltava.

Mazda CX-3

CX-3:ssa Mazdan puheohjauksella käytettävä 826 euron hintainen navigaattori toimi myös allekirjoittaneen äänellä toisin kuin Mazda2:ssa, jossa se totteli vain vaimoa ja nuorisoa. Puheohjaus osoittautui käytössä käteväksi, sillä on helppo asettaa ajon aikanakin navigaattoriin uusi määränpää. 

Mukava ajettava

Mazda on rento ajettava. CX-3:n ohjauksessa ei ole takavuosien Mazdojen tunnottomuutta eikä äkkinäisyyttä. Ohjausvastetta on sopivasti niin että CX-3 on mukava ajaa niin kaupungissa kuin maantiellä. Tunto on luonteva ja ohjaus on riittävän tarkka reipasvauhtiseen kantatieajoonkin.

Mazda CX-3

Myös bensakoneisen CX-3:n vaihteisto on kevyttoiminen ja miellyttävä käyttää.

Moottoritiellä CX-3 tuntuu kestävän vauhtia mainiosti suomalaisten rajoitusten puitteissa ja mutkaisella kantatiellä Mazda on jopa hauska ajaa. Ei uskoisi, että Teknikens Världin kuuluisassa hirvenväistötestissä CX-3 jäi Dacian kanssa katumaastureiden häntäpäähän. Ruotsalaisten väistökoehan on tunnettu siitä, että vuonna 1997 Mercedes-Benzin silloinen A-malli kaatui kyseisessä testissä, minkä vuoksi valmistaja joutui vetämään auton markkinoilta, tekemään siihen muutoksia ja lisäämään ESP-järjestelmän sen varustukseen.

Normaaliajossa CX-3 tuntuu vakaalta ja katumaastureille tyypillistä heilahtelua on varsin vähän, mutta alustassa on sinänsä miellyttävän tuntuista pehmeyttä, joka voi olla syynä ruotsalaisten saamaan tulokseen. 

Mazda CX-3

Miehekäs moottori

Nykymuodin mukaisista pienistä turboahdetuista moottoreista poiketen CX-3:ssa on iso kaksi-litrainen kone, jossa on Mazdan tapaan korkea 14,0:1 puristussuhde.

Iso kone liikuttaa Mazdaa mukavan vaivattomasti. Se vetää jo heti tuhannen kierroksen yläpuolelta eli käytännössä kuutosvaihteellakin 60 km/t nopeudesta. Kun konetta kierrättää korkealle, CX-3:een tulee jopa ripaus urheilullisuutta ja käytännön suorituskyky on hyvä – parempi kuin suoritusarvoista voisi luulla.

Mazda CX-3

Isomoottorisen auton odottaisi kuluttavan pikkuturboilla varustettuja kilpailijoita enemmän ja valmistajan ilmoittamista luvuista kaupunkikulutus onkin hieman kilpailijoita korkeampi 7,4 litraa/100 km. Runsaasti kaupunkiajoa ja reipasta kaasunkäyttöä sisältäneessä koeajossa CX-3 kulutti 7,7 litraa/100 km.

Pikkuautoille tyypillisesti erilaiset melut saavat CX-3:n rakenteista kaikupohjaa. Sileällä asfaltilla Mazda on kohtalaisen miellyttävä ajaa, vaikka tuulen huminan aiheuttama melu kasvaa vauhdin myötä ja on suomalaisessa moottoritienopeudessa jo selvästi kuultavissa. Karkeilla pinnoilla 215/60 R 16 -kokoisten Dunlop Enasave EC300+ renkaiden äänet tekevät CX-3:sta maantievauhdissa aika meluisan auton. 

Vastinetta rahalle: Mazda CX-3 osoittautui sitä kelvollisemmaksi mitä pitempään sillä ajoi. Ensin Mazda ei tuntunut juuri miltään, mutta vähitellen se osoittautui varsin mukavaksi autoksi, josta löytyi jopa luonnetta. Sylinteritilavuudeltaan isossa moottorissa on omat etunsa ja siltä osin CX-3 on virkistävä poikkeus hintaluokkansa katumaastureiden joukossa. Moottori huomioiden CX-3:n 21 547 euron lähtöhinta Active-varusteisena on edullinen ja tältä osin Mazda antaa kyllä vastinetta rahalle.

PLUSSAT

+ Mukava ajettavuus
+ Jouhea iso moottori
+ Ulkomitat helppo hahmottaa

MIINUKSET

- Ankea mittaristo
- Portaittain säätyvät selkänojat
- Ahtaat takajalkatilat ja tavaratila

TEKNIIKKA

Merkki ja malli  Mazda CX-3 2.0
SKYACTIV-G
Premium Plus 6MT
 
Sylinteri-
tilavuus cm3
1998
Suurin teho
kW/hv/r/min 
88/120/6000 
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
204/2800 
EU-kulutus,
kaup/maantie/yhd.
l/100 km 
7,4/4,9/5,9 
CO2-päästö g/km   137 

Mitat (pituus/leveys
ilman peilejä/korkeus/
akseliväli) cm 

4274/1729,5
1535/2570  

Omamassa kg  1214 
Kiihtyvyys
0-100 km/h s. 
9,0 
Huippunopeus km/h   192 
Kokonaishinta e alk.  25 922,93 

Juha Partanen 

Rahat, verot, työ & eläke, koti