veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VEROT

Tulorekisteriin annettu jo 17 miljoonaa ilmoitusta – moni rustaa ilmoituksia ilman automaatiota

Tulorekisteriin annettu jo 17 miljoonaa ilmoitusta – moni rustaa ilmoituksia ilman automaatiota
7.5.2019

Vuoden vaihteessa toimintansa aloittaneeseen tulorekisteriin on tehty tähän mennessä noin 17 miljoonaa palkkailmoitusta. Yllättävän moni ilmoittaja sinnittelee ilman taloushallinnon ohjelmistoa.

Tulorekisteriin alkuvuonna annetuista 17 miljoonasta ilmoituksesta 86 prosenttia on annettu teknisen rajapinnan kautta, eli käytännössä ilmoittajalla on ollut käytössään tulorekisteriin integroitu taloushallinnon ohjelmisto.

Yli kaksi miljoonaa ilmoitusta on kuitenkin tehty ilman automaation apuja. Verohallinnon mukaan 10 prosenttia ilmoituksista on tehty Verohallinnon latauspalvelun avulla. 3 prosenttia ilmoituksista on annettu tieto kerrallaan sähköisellä verkkolomakkeella. Paperilla annettuja ilmoituksia oli alle promille.

Verohallinnon puhelinpalvelu ruuhkautui

Moni on kokenut tulorekisteriin ilmoittamisen työlääksi. Tulorekisteriin pitää ilmoittaa kaikista tuloista viiden päivän sisällä niiden maksamisesta. Tulojen ilmoittamisessa ei ole alarajaa. Verottaja on tosin linjannut, ettei pieniarvoisista palkkioista, kuten lippiksistä tai kahvipaketeista tarvitse ilmoittaa tulorekisteriin.

Verohallinto sai alkuvuonna palautetta tulorekisteristä niin paljon, että asiakaspalvelu ruuhkautui. Alkuvuodesta Verohallinto pystyi vastaamaan vain noin 30 prosenttiin yhteydenotoista, jotka koskivat tulorekisteriä.

”Olemme saaneet eniten palautetta niiltä yrityksiltä, joilla ei ole automatisoituja palkkajärjestelmiä. Pk-yritykset voivat kuitenkin käyttää Tulorekisteriin ilmoittamisessa esimerkiksi Palkka.fi-palvelua, joka on ilmainen”, Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikura kuvaa.

Tulorekisterin käyttö laajenee ensi vuonna

Tulorekisterissä olevaa tietoa käyttävät jo nyt Verohallinnon lisäksi muun muassa Kela ja eläkelaitokset. Ensi vuonna tulorekisterin tietoja alkavat hyödyntää myös muun muassa työttömyyskassat, vahinkovakuutusyhtiöt ja Tilastokeskus.

Tulorekisteri on jo uudistanut esimerkiksi sosiaaliturvan. ”Jos esimerkiksi hakee asuntotukea, Kelan virkailija tietää heti hakijan saamat tulot”, Markku Heikura sanoo. 

Hänen mukaansa tulorekisteri tukee myös harmaan talouden torjuntaa.

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta. Tämän vuoden alusta asti tulorekisteri on sisältänyt kaikki maksetut palkkatiedot. Ensi vuoden alusta alkaen sen on määrä kattaa myös eläke- ja etuustiedot.

Outi Airaksinen

Rahat, verot, työ & eläke, koti

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.