Voiko vuokratulosta vaatia kalustevähennyksiä vuokrausajalta, kun huone tai huoneisto vuokrataan kalustettuna? Olen vähentänyt kalusteiden hankintahinnan vuokratulojen verotuksessa jo niiden hankintavaiheessa.
Verojuristi Tuomo Lindholm vastaa:
Et voi vaatia vähennystä toista kertaa, koska kalusteiden hankintahinta on jo kertaalleen vähennetty.
Kun verovelvollinen vuokraa kalustettua asuntoa, hän voi tehdä kalustuksesta vähennyksen joko kaavamaisesti tai todellisten menojen suuruisena. Kalustetulla asunnolla tarkoitetaan asuntoa, jossa on vähintään normaaliin elämiseen tarvittavat huonekalut ja kodinkoneet.
Valittua vähennystapaa on lähtökohtaisesti noudatettava seuraavinakin verovuosina.
Vähennystapaa on kuitenkin mahdollista muuttaa, jos olosuhteissa tapahtuu muutos. Jos esimerkiksi kalustettuna vuokrattuun huoneistoon hankitaan uudet kalusteet, on mahdollista siirtyä vähentämään todelliset menot, vaikka aiemmin olisi käytetty kaavamaista vähennystä.
Verovuonna 2026 kaavamainen vähennys on 40 euroa kuukaudessa, kun vuokrataan kalustettua yksiötä tai huonetta. Jos vuokrataan kalustettua kaksiota tai suurempaa asuntoa, vähennys on 60 euroa kuukaudessa. Vähennyksen määrään ei vaikuta vuokralaisten lukumäärä. Kaavamainen vähennys kattaa kaikki kalustuksesta (huonekaluista ja irtaimista kodinkoneista) tavanomaisesti aiheutuvat kustannukset.
Kiinteiden kodinkoneiden, kuten jääkaapin, sähkölieden ja astianpesukoneen, hankintameno on kuitenkin vähennyskelpoista kalustevähennyksen lisäksi. Tällaisten kodinkoneiden hankintameno vähennetään lähtökohtaisesti poistoina, jos niiden todennäköinen taloudellinen käyttöaika on yli kolme vuotta.
Hankintamenon voi kuitenkin vähentää vuosimenona, jos kodinkoneen hankintameno on enintään 1 200 euroa. Esimerkiksi enintään 1 200 euroa maksavan hellan tai jääkaapin vaihtamisesta aiheutuneet menot voi siten vähentää vuosikorjauskuluna. Kodinkoneen poisto tehdään esinekohtaisesti. Poisto on enintään 25 prosenttia kalusteen tai kodinkoneen menojäännöksestä.
Kalusteen ja kodinkoneen poistamattoman hankintamenon voi vähentää kokonaan vuosimenona sinä verovuonna, jona poistamaton hankintameno on verovuoden alussa enintään 1 200 euroa. Jäljellä olevan poistamattoman hankintamenon voi vähentää kokonaisuudessaan myös, jos kodinkone tai kaluste on tuhoutunut.
Jos asunnon hankinnan yhteydessä tehtävässä remontissa uusitaan huoneistojen perusvarustukseen kiinteästi kuuluvia kodinkoneita (jääkaappi, liesi, astianpesukone), niiden ostohinta lisätään huoneiston hankintamenoon samalla tavoin kuin muutkin remonttikustannukset.



