veronmaksajat.fi

RAHAT

Black Friday sokaisee – alehaukka, näin vältät mokat ja pidät pääsi kylmänä ostoksilla

Black Friday sokaisee – alehaukka, näin vältät mokat ja pidät pääsi kylmänä ostoksilla
23.11.2021

Tällä viikolla kuluttajaa houkutellaan ostoksille verkko- ja kivijalkakauppoihin hurjilla alennusprosenteilla ja muhkeilla tarjouksilla. Black Friday – musta perjantai – on iso ostostapahtuma, jota vietetään ympäri maailmaa tällä viikolla.

Houkutusten keskellä on syytä pitää pää kylmänä ja ostaa vain sitä, mikä lisää omaa hyvinvointia ja mihin on varaa. Tässä viisi vinkkiä alehuumassa navigoiville.

Pohdi näitä alehuumassa – etkä kadu jälkikäteen

  1. Tarvitsetko oikeasti tätä tuotetta? Jos maksaisit tuotteesta myös täyden hinnan, voit ilolla ottaa vastaan tarjouksen ja ostaa tuotteen. Mutta jos ostat tuotteen vain, koska se on nyt ”halpa”, et todennäköisesti tarvitse tuotetta ja pärjäät ilmankin.
  2. Onko sinulla oikeasti siihen varaa? Muista, että Ferrari on Ferrari myös alennettuna. Kannattaa siis pohtia, oletko vain sokaistunut alennusprosentista. Katuisitko liian kallista ostosta vähän ajan päästä? 
  3. Lisääkö ostos hyvinvointiasi? Omien arvojen mukaan kuluttaminen lisää tutkitusti eniten omaa hyvinvointia. Jos ostos on sellainen, että se pidemmän ajan kuluessa lisää hyvinvointiasi (kuten taloudellisesti fiksu sijoitus), se voi olla hyvä ostospäätös.
  4. Vastuullisuus kunniaan! Suomalaiset nuoret pohtivat muita ikäryhmiä enemmän ostostensa vastuullisuutta, ja vastuullisuuden huomiointi on kansainvälisestikin kasvussa. Mieti, onko ostoksesi vastuullinen teko, josta on iloa pitkään, vai ostatko vain ostamisen ilon vuoksi? 
  5. Onko tarjous oikeasti hyvä? Älä hämäänny isoista aleprosenteista tai ”vain 1 tuote jäljellä” -mainoksista. Joskus myyjä on voinut jopa nostaa tuotteen alkuperäistä hintaa ennen alennusmyyntejä, jotta alennus näyttäisi mahdollisimman isolta. Tee taustatyöt hyvin. Joskus liian hyvä alennus on liian hyvä ollakseen totta. 
    Vinkit: Säästöpankkiryhmä 

LUOTTOKORTTI! Maksa ostos verkkokaupassa luottokortilla. Luottokortilla tehtyjä maksuja voit vaatia takaisin myös luottokorttiyhtiöltä, jos kauppa menee pieleen, eikä myyjä ei jostain syystä palauta rahoja. 

Vastuullisuus pilkahtaa kuluttajien ostopäätöksissä

Enemmistö suomalaisista sanoo ostavansa vähemmän kuin ennen pandemiaa karsiakseen tarpeetonta tavaraa ja elääkseen yksinkertaisemmin, ilmenee Intrum Oy:n  eurooppalaisten kuluttajien maksutapoja selvittäneestä tutkimuksesta.

Suomessa kestävän kuluttamisen trendin etunenässä ovat ostovoimaiset suuret ikäluokat, kun taas Euroopassa nuoret kuluttavat muita ikäluokkia vastuullisemmin. 

  • 64 prosenttia suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa. Euroopan keskiarvo on 57 %.
  • 54 prosenttia suomalaisista sanoo kiinnostuksen vastuullisuuteen motivoineen vähentämään kulutusta. Euroopassa keskiarvo 47 %. Suurista ikäluokista näin sanoo jopa 60 prosenttia.
  • 71 prosenttia suomalaisista korjaa ja kierrättää uuden ostamisen sijaan. Euroopan keskiarvo on 65 %.

Toisaalta 57 prosenttia suomalaisista sanoo, ettei heillä ole varaa elää niin kestävästi kuin haluaisivat. Pienituloisista kuluttajista lähes seitsemän kymmenestä (67 %) noudattaisi kestävämpää elämäntapaa, jos heillä olisi siihen varaa.

PS Perjantaina 26.11. vietetään myös Älä osta mitään -päivää.

Minna Petäinen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti