veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Vanhakin kuljettaja nauttii nykyautosta – kunhan tottuu siihen

Vanhakin kuljettaja nauttii nykyautosta – kunhan tottuu siihen
24.1.2018

Kun iäkäs automies vaihtoi vanhan autonsa uuteen hyvin varusteltuun ajokkiin, hän sai myyjältä opastusta tunnin ja kolmen lenkin ajan, minkä jälkeen hän on opiskellut lisää ohjekirjasta. Nyt hän on tyytyväinen, että osti hyvin varustellun uuden auton.

Monista nykyautojen avustimista on apua ja iloa, kun niiden käyttöön on totutellut. Kahdeksankymppinen Terho Partanen on tyytyväinen uuteen Peugeot 3008:aan.

Terho Partanen, 81, on ollut automies koko ikänsä. Nuorempana hän huolsi ja korjasi omat Morris Mininsä ja Mailerinsa – vaihtoi kerran Miniin nokka-akselin yli 20 asteen pakkasessakin, mitä moni ammattimekaanikkokaan tuskin tekisi rallitallien kavereita lukuun ottamatta. Toisen kerran hän vaihtoi kesähelteellä vesipumpun veljenpojan takavetoiseen Opel Asconaan mutta on sittemmin jättänyt tekniikan kanssa pelaamisen nuoremmille. Kokenut automies kuitenkin lukee edelleen Tekniikan Maailman jokaisen uuden numeron ja seuraa aktiivisesti automaailman kehitystä.

Viime kesänä hän päätti vaihtaa hyvin palvelleen mutta vain 90 000 kilometriä ajetun, vuosimallin 2005 Citroen C5 Break -farmariautonsa uuteen Peugeot 3008:aan. Viiden ja puolen kuukauden odotuksen jälkeen Terho Partanen sai vihdoin ja viimein marraskuun alussa uuden ajokkinsa eikä ole autonvaihtoaan katunut.

”Kyllä kannatti vaihtaa vanha ajokki nykyautoon, vaikka rahaa meni. Tässä on niin jumalattomasti varusteita, että tavallinen kuolevainen ei usko, mitä kaikkea autoon voi laittaa. Ja vaikka tiesin että tehoa on 130 hevosvoimaa, en olisi uskonut että tuosta pikku nuijasta lähtee näin hyvin vääntöä”, Partanen toteaa Peugeotin turboahdetusta tuhannen kuution moottorista, joka on sylinteritilavuudeltaan vain puolet siitä, mitä Citroënin ahtamaton kone oli.

Kaikkien muiden varusteiden käyttöön hän on jo tottunut, mutta käyttää auton navigaattorin sijaan vielä toistaiseksi omaa naviaan, joka tuntuu näppärämmältä.

”Peugeotin navigaattorin kanssa pidän nyt tauon. Kyllä siihen varmasti tottuu, mutta vielä en ole sen logiikkaa saanut kallooni”, Partanen kertoo.

Stop and Go hirvitti

Se oli selvää, että uudessa autossa pitää olla automaattivaihteisto, johon Terho Partanen oli edellisessä autossaan tottunut, manuaalivaihteistoon hän ei olisi enää vaihtanut.

Ennakkoon senioriautoilijaa epäilytti uudessa autossa lähinnä starttiautomatiikka, mutta nuorempi veli rohkaisi häntä, että kyllä sen kanssa tulee toimeen.

”Tätä stop and go -systeemissä pelkäsin, että risteyksissä ei pääse ripeästi liikkeelle ja jää toisten jalkoihin, kun auto on sammuksissa. Mutta ei siinä pitkään mennyt, kun huomasin, että moottorihan hörähtää käyntiin heti, kun jarrun päästää ylös.”

Erityisesti Helsingissä, missä monilla kaduilla on 30 tai 40 km/t rajoitus, Partanen pitää nopeus- ja kierroslukumittarin välissä analogisesti näkyvää nopeuslukemaa mainiona ominaisuutena. ”Siitä näkee nopeuden hyvin. Olen katsonut, että Peugeotissa on 4 km/t mittarivirhettä, joten siinä on hieman pelivaraakin.”

Terho Partanen on tullut hyvin toimeen Peugeotin kosketusnäytönkin kanssa.

”3008:ssa on iso näyttö, ei tarvitse turhia töllistellä, siitä kyllä näkee.”

Silti hänestä on hyvä, että monia toimintoja voi käyttää ranskalaisauton persoonallisilla pianonäppäimillä ja niiden alla olevilla painikkeilla, minkä lisäksi radion äänenvoimakkuudelle on perinteinen kierrettävä nuppi. 

Tunti myyjän kanssa

Partasen Peugeot on Allure-varustetasoa, minkä lisäksi ostaja ruksaili lisävarustelistalta useita valinnaisvarusteita. Hyvin varustellussa 3008:ssa on runsaasti myös erilaisia avustimia.

”Tässä on hirveesti vikellystä. Peruutustutkat ja kamerat on eteen ja taakse, minkä lisäksi näytössä  näkyvät valkoiset viivat joilla auton saa laakista sattumaan kohdalleen ruutuun. Jos joku auton kulma alkaa hipelöidä estettä, varoittimet ilmoittavat että nyt lopeta ajaminen. Varoitusvalot ja summerit varoittavat, jos joku tulee takaviistoon tai vierelle, ensin palaa keltainen ja sitten punainen valo.

"Mäkilähtöavustinkin tässä autossa on ja vauhtimittariin tulee varoitusvalo ja sireeni huutaa, kun etäisyys edellä ajavaan on liian lyhyt”, omistaja luettelee uuden autonsa varusteita. Aluksi lukuisat viestit kuulemma sekoittivat kuljettajaa mutta ajan myötä niihin on jo tottunut.

Yksi yllättävä piirre 3008:ssa oli se, että se jarrutti itsekseen, kun Partanen ajoi lähelle toisen auton perää.

”Sekin selvisi, kun katsoin ohjekirjaopasta, jota olen koettanut opiskella.”

Terho Partanen perehtyi autoon mahdollisimman hyvin jo luovutustilanteessa.

”Varmaankin tunnin verran vietin myyjän kanssa, tehtiin kolme ajolenkkiä ja hän opasti minua. Myyjä laittoi navigaattorinkin päälle, kun lähdin ajamaan Savonlinnasta Helsinkiin”, kahden kaupungin väliä edelleen usein ajava seniorikuljettaja kertoo.

Vakionopeussäätimen käyttöä helpotti se, että se on samanlainen kuin Partasen C5:ssä, näin hän osaa käyttää sitä tottuneesti käsikopelolla säädintä katsomatta.

Valoautomatiikkaa Terho Partanen pitää kätevänä varusteena, mutta hänen mielestään se vaihtaa suorilla tieosuuksilla vastaantulijoita kohdattaessa puolivaloille turhan aikaisin. 

Katumaasturi hyvä valinta

Kokonaisuutena Terho Partanen pitää siirtymistä farmariautosta katumaasturiin onnistuneena ratkaisuna.

”Tähän autoon on erittäin helppo mennä, kun istuimet ovat aiempaa korkeammalla, huonossa kunnossa olevat polvet eivät väänny yhtään. Näkyvyys korkeammalta istuimelta on hyvä. Plussaa ovat istuinlämmittimet, joissa on kolme eri lämpöastetta. Kun kolme valoa palaa niin istuin on muutamassa minuutissa lämmin, se toimii todella hyvin.”

”Avaimista ei tarvitse välittää, kunhan ne ovat taskussa, tarvitsee vain painaa starttinappulaa. Peugeotin ratti on pikkuinen napero, ja siinä on aikamoisia muhkuroita, mutta siihenkin tottuu.”

Partasen Peugeotissa on virtuaalisella polkimella sähkötoimisesti aukeava tavaratilan luukku.

”Takaluukkuakaan ei tarvitse availla, riittää kun heilauttaa jalkaa auton alla. Tämä 3008 on myös paljon helpompi lastata kuin C5. Tavaraa on mökille mennessä usein hirmu määrä, siksi tässä Peugeotissa on mukavaa kun vetäisee takaa hantaakista niin selkänojat taittuvat ja saa tasaisen lattian.”

3008 on osoittautunut myös käteväksi pyöriteltäväksi.

”Kääntösäde on aika pieni ja ohjaus on parkkipaikoilla kevyt mutta jäykistyy vauhdin kasvaessa.”

”Ei tässä uudessa autossa ole moitteen sijaa. Tässä iässä ajokissa pitää olla varusteita kun ei itse enää toimi sataprosenttisesti”, Terho Partanen toteaa valintaansa tyytyväisenä. 

Juha Partanen

Sitaatissa ”Tätä stop and go -systeemissä jne. on korjattu sana kytkinpoljin jarruksi. 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti