veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Tiesitkö tämän? Sähköauton akulla vain 100 000 kilometrin takuu

Tiesitkö tämän? Sähköauton akulla vain 100 000 kilometrin takuu
17.4.2019

Täyssähköautojen ja hybridien korkeajänniteakkujen kestävyydestä on toistaiseksi melko vähän kokemusta Toyotaa lukuun ottamatta. Moni autovalmistaja antaa sähköistettyjen malliensa akuille vain 100 000 kilometrin takuun.

Volvon henkilöautojen tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck toteaa akkujen kestosta, että lataustaso vähenee iän mukana, mutta käytännössä se lienee noin kymmenen vuotta.

Vehon Pekka Kosken mukaan Daimler-Benz ei ole esittänyt arviota siitä, kuinka monta vuotta, kilometriä tai latausta akkujen on arvioitu kestävän.

Audin, Volkswagenin ja Seatin tiedotuksesta vastaava K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen toteaa uuden Audi e-tronin takuusta puhuttaessa, että akuston kestoikä on varmastikin pidempi kuin takuun kattama kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä.

BMW myy yksittäisiä akkumoduuleja. BMW i3 täyssähköautossa niitä on kahdeksan kappaletta. Kuva on 94 ampeeritunnin versiosta, jonka kapasiteetti on 33,2 kWh.

”Akkujen käyttöikähän vaihtelee suuresti, riippuen sähköautosta, akkukapasiteetista, käytetystä akkuteknologiasta, syklien määrästä, akkujen ja ympäristön lämpötilasta sekä latauksien ja purkamisten syvyydestä”, Karjalainen huomauttaa.

Nissan Nordic Europen Suomen viestintäpäällikkö Mika Särkelä kertoo, että hän tietää vain yhden Leafiin vaihdetun akun – akkuihin on vaihdettu vain vioittuneita moduuleita.

”Tartossa taksikäytössä olevilla Nissan Leaf -täyssähköautoilla on kaikilla ajettu yli 200 000 kilometriä, ja siellä on yli 300 000 kilometriäkin ajettu Leaf, joka kulkee edelleen alkuperäisellä akulla. Leafit ovat joka päivä ajossa ja niitä ladataan pikalatureilla”, Särkelä kertoo Virosta saaduista kokemuksista.

Täyssähköautojen ja hybridien korkeajänniteakkujen takuut. Takuu päättyy sen mukaan, kumpi täyttyy ensin, vuodet vai kilometrit.

Automerkki Korkeajänniteakun takuu
Nissan Leaf  5 vuotta 100 000 km, uusi malli 8 vuotta tai 160 000 km
Volvo 5 vuotta tai 100 000 km
Mercedes-Benz  6 vuotta tai 100 000 km
Volkswagen 8 vuotta tai 160 000 km
Audi e-tron 8 vuotta tai 160 000 km
Renault Zoe  8 vuotta tai 160 000 km
BMW  8 vuotta tai 100 000 km täyssähköautoilla, 6 vuotta
tai 100 000 km plug-in-hybrideillä
Hyundai  8 vuotta tai 200 000 km
Kia 7 vuotta tai 150 000 km
Honda  5 vuotta tai 100 000 km
Toyota  5 vuotta tai 150 000 km, mutta hybridiakkuturva, jonka
voimassaolon edellytyksenä on määräaikaishuoltojen yhteydessä tehtävä akun tarkistus, kattaa 10 vuotta tai 350 000 km
Tesla 8 vuotta ilman kilometrirajoitusta

Hyundailla pisin takuu

Takuuehtojen valossa akkujen kestoikä on paljolti uskon asia, sillä monet automerkit antavat täyssähköautojensa ja hybridiensä korkeajänniteakuille vain 100 000 kilometrin takuun. Se on vähän, kun Volvoilla, Mersuilla ja Bemareilla on Suomessa totuttu ajamaan vähintään yli 300 000 kilometriä,ja puoli miljoonaa kilometriä ajettuja yksilöitäkin löytyy helposti.

Korealais- ja japanilaismerkeillä on selvästi pidemmät takuut. Korealaisista Kialla takuu on 7 vuotta tai 150 000 kilometriä ja Hyundailla 8 vuotta tai 180 000 kilometriä. Perinteisellä hybridimerkillä Toyotalla on silläkin 150 000 kilometrin takuu mutta vain viiden vuoden ajan. Hybridiakkuturvalla takuu voi kuitenkin ulottua jopa 350 000 kilometriin, jos autolla ehditään ajaa niin paljon kymmenessä vuodessa.

Nissan on pidentänyt täyssähköautonsa Leafin akkutakuuta pariinkin otteeseen. Vuonna 2013 sitä pidennettiin takautuvasti 5 vuoteen tai 100 000 kilometriin kattamaan kaikki vuoden 2011 lanseerauksen jälkeiset autot. Uudella Leafilla akkutakuu on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä.

Hyundain ladattavan hybridin Ioniq PHEV:n 8,9 kWh akusto löytyy tavaratilan perältä, lattian alta. Uusi akku plug-in-Ioniqiin maksaa 11 100 euroa ja vaihtotyö noin 200 euroa.

“Lisäksi kapasiteettinäytön pudotessa mittaristossa alle yhdeksän palkin, sen nostaminen yhdeksän yläpuolelle korvataan. Nykyään myytävissä malleissa kapasiteettitakuu on 8 vuotta tai 160 000 km ja takuu on voimassa, jos akun kapasiteetti laskee tänä aikana kojelaudalla näkyvistä 12 palkista alle 9 palkkiin”, Nissan Nordicin Särkelä kertoo.

Hondan CR-V:n hybridiversion 5 vuoden tai 100 000 kilometrin takuu on muita aasialaismerkkejä lyhyempi.

Vähän takuuvikoja

Ainakin Volvolla, BMW:llä, Toyotalla, Nissanilla, Kialla ja Volkswagen-konsernin merkeillä korkeajänniteakkujen takuu toimii ja vaihtotyöstä on kokemusta, sillä akkuja tai niiden osia on Suomessakin vaihdettu takuutyönä. Toyotalla, jolla on Suomessa yli 25 000 hybridiauton kanta, akkuja on vaihdettu vuositasolla yksittäisiä kappaleita.

BMW Suomen tekninen kouluttaja Martti Monto kertoo, että joitain korjauksia on jouduttu tekemään ohjainlaitteiden vuoksi, muuten akkujen kanssa ei ole ollut ongelmia. ”Yhdestä plug-in-hybridistä on vaihdettu yksi moduuli, joka oli alun perin viallinen, muuten itse akuissa ei ole ollut mitään vikoja”, hän toteaa.

Kiaa maahantuovan Berge Nordicsin PR-päällikkö Lauri Puintila toteaa, että ainoastaan kahteen Optima PHEV -autoon akut on vaihdettu takuutyönä, muita tapauksia ei ole ilmennyt. “Tuolloin ei vielä ollut mahdollisuutta vaihtaa pelkkiä viallisia moduuleja, mutta nyt sekin onnistuu”, hän huomauttaa.

Sähköautojen akkuja ei kunnosteta

K Auton Karjalaisen mukaan Suomessa ei ole toistaiseksi saatavilla kunnostettuja akkuja. ”Meillä muutama yksittäinen akku on kyllä vaihdettu uuteen, mutta vanhoja ei toistaiseksi lähdetä korjaamaan”, hän kertoo.

Kaikki muutkin haastateltavat sanovat, että kunnostettuja akkuja ei heidän edustamiinsa merkkeihin ole saatavilla – verkossa niistä on ollut puhetta Nissan Leafin kohdalla, mutta maahantuojan mukaan niitä ei ole saatavana Euroopassa.

“Akkuja kannattaa korjata kokonaisen vaihdon sijasta. Renaultilla on suunnitelmia akkujen ”toiseen elämään”, mutta käytännössä haasteena on ollut, ettei akkuja oikein palaudu autokäytöstä. Akkujen ”kuluminen” ei tunnu olevan ongelma, joka johtaisi niiden vaihtamiseen”, Bassadonen tiedotus- ja markkinointipäällikkö Riitta Leskinen kertoo.

”Renault Zoen akuston hinnoittelu on vahvistamatta – vaihtotarvetta ei ole ollut, kun akkupaketin sisältä voi korjata tai vaihtaa pienempiä kokonaisuuksia”, hän kertoo. Renault Zoe -täyssähköautoon 41 kWh akkupaketin saa vaihdettua alle kahdessa tunnissa.

Sähköauton tai hybridin akku ei saa tyhjentyä

Millainen sitten on mahdollinen käyttövirhe, jolla täyssähköauton tai hybridin omistaja voi rikkoa autonsa akun? 

“Käyttövirhe on jättää auto pitkäksi aikaa seisomaan ilman latausta. Akku purkautuu itsestään jonkin verran, ja sitä ei saa päästää tyhjäksi”, Vehon Pekka Koski muistuttaa.

Volvon Thomas Hallbäck kertoo, että ladattavien hybridien pitkäaikaissäilytyksessä tai seisonnassa suositellaan 25 prosentin latausta, mielellään viileässä. Mikäli auto on seissyt yli 6 kuukautta, sitä on ladattava 25 prosenttia. “Omistajan ohjekirjassa on ohjeet tästä”, Hallbäck neuvoo.

Itselataavan Toyota Prius+:n pienen litium-ion-akun kapasiteetti on yksi kilowattitunti.

Berge Nordicsin Lauri Puintila lisää, että myös alustasta tai kyljestä läpi työntyvät esineet saattavat rikkoa akuston kuten kiven tai vastaavan päälle ajaminen.

Nissan Nordicilta todetaan, että ”emme varsinaisesti ohjeista käyttövirheistä mutta annamme asiakkaille käyttöohjekirjassa seuraavia ohjeita, joiden avulla auto pystyisi mahdollisimman hyvin ylläpitämään varausta.”

  • Litium-ioni-akun kykyyn säilyttää varaus vaikuttavat auton ajotapa ja säilytystapa, akun lataustapa ja akun lämpötila auton käytön ja latauksen aikana. Noudata mahdollisuuksien mukaan seuraavia ajo- ja lataustapoja akun käyttöiän maksimoimiseksi.
  • Vältä auton altistamista pitkään äärimmäisille ympäristölämpötiloille.
  • Vältä auton säilyttämistä alle −25 °C (−13°F) lämpötiloissa yli seitsemän päivää.
  • Älä jätä autoa käyttämättä yli 14 päivän ajaksi, jolloin litium-ioni-akun lataus tyhjenee kokonaan tai lähes kokonaan.
  • Anna auton ja litium-ioni-akun jäähtyä käytön jälkeen ennen latausta.
  • Pysäköi ja säilytä autoa viileissä paikoissa poissa suoralta auringonvalolta ja muista lämpölähteistä.
  • Vältä akun altistamista jatkuvasti korkeille lämpötiloille – esimerkiksi altistamalla sitä erittäin korkeille lämpötiloille tai pidentämällä maantieajoa lukuisilla pikalatauksilla.
  • Lataa litium-ioni-akku tavallisilla latausmenetelmillä ja minimoi julkisten latauspisteiden tai pikalatauksen käyttö.
  • Aja kohtuullisesti.
  • Käytä ECO-tilaa.
  • Älä käytä latausajastinta toistuvasti, jos latausliitin on kiinni autossa litium-ioni-akun lataamisen päättymisen jälkeen. Tämä saattaa aiheuttaa 12 voltin akun purkautumisen.”

Juha Partanen   

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti