veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Seisooko autosi tyhjänpanttina? Laita auto seisontaan, säästät pitkän pennin

Seisooko autosi tyhjänpanttina? Laita auto seisontaan, säästät pitkän pennin
29.4.2020

Jos autoa ei tarvitse esimerkiksi viikkoon, sen voi poistaa liikennekäytöstä eli laittaa seisontaan. Silloin säästää yleensä sekä veroissa että vakuutusmaksuissa, mutta onko se taloudellisesti kannattavaa? Kiinnitä huomiota näihin asioihin, jos harkitset auton laittamista seisontaan.

Jos autolle ei ole tarvetta, on usein kannattavaa poistaa auto liikennekäytöstä eli laittaa se seisontaan. Monessa perheessä on havahduttu asiaan koronan aikana, jolloin moni on esimerkiksi siirtynyt etätöihin.

”Korona on vaikuttanut siihen, että jonkin verran enemmän ajoneuvoja on poistettu liikennekäytöstä. Liikkumistarve on monilla vähentynyt. Kun viime vuoden maaliskuussa liikennekäytöstä poistettiin noin 76 000 ajoneuvoa, tänä vuonna lukumäärä oli yli 118 000. Toisaalta kun talvi on ohi, aletaan ottaa liikennekäyttöön kesäautoja”, kehityspäällikkö Markku Erkheikki liikenne- ja viestintävirasto Traficomista kertoo.

Suurin koronavaikutus näkyy Erkheikin mukaan linja-autoissa, joista maaliskuun lopussa yli puolet oli poistettu liikennekäytöstä.

Seisontaan laittaminen on näkynyt myös vakuutusyhtiössä.

”Ajoneuvojen poistaminen liikennekäytöstä lähti kasvuun heti, kun koronarajoitteet tulivat voimaan maaliskuun puolivälin jälkeen – etenkin talouksissa, joissa on kakkosautoja. Toisaalta epidemia-aikana oma auto saattaa olla myös julkista liikennettä houkuttelevampi vaihtoehto. Kokonaisliikkuminen on kuitenkin tullut alas”, Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä sanoo.

Seisontaan laittaminen maksaa viisi euroa

Auton laittaminen seisontaan eli poistaminen liikennekäytöstä käy käden käänteessä. Käytännössä sen voi tehdä joko auton omistaja tai haltija kirjautumalla Traficom.fi-sivustolla Oma asiointi -palveluun.

Ilmoituksen tekijän on tunnistauduttava verkkopankkitunnuksilla tai – jos kyse on yrityksistä – Katso-tunnisteella.

Liikennekäytöstä poiston voi tehdä myös rekisteröivillä katsastusasemilla tai asioimalla omassa vakuutusyhtiössä – fyysisesti tai verkkopalvelussa.

”Käytännössä 90 prosenttia autojen liikennekäytöstä poistoista tehdään sähköisessä itsepalvelussa”, Erkheikki kertoo.

Sähköisessä palvelussa auton liikennekäytöstä poistaminen maksaa viisi euroa. Siinä vaiheessa, kun auton ottaa takaisin liikennekäyttöön, se ei maksa mitään.

Säästöjä ajoneuvoverosta ja vakuutuksista

Traficomim sivuilta löytyy myös laskuri, jossa voi arvioida sitä, kuinka paljon säästöjä tulee seisontaan laittamisesta.

Käytännössä säästöjä saa, kun seisonnassa olevasta ajoneuvosta ei tarvitse maksaa pakollista liikennevakuutusta. Lisäksi säästöjä voi saada kaskovakuutuksesta. Tarkista omasta vakuutusyhtiöstäsi, ettet maksa seisonnassa olevasta autosta turhaan esimerkiksi kaskon törmäysturvaa. Suurin hyöty on ajoneuvovero, jonka maksaminen katkeaa heti seuraavasta päivästä, jolloin ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä.

”Jos omistaja tekee vaikka tänään liikennekäytöstä poistoilmoituksen, hän voi käyttää ajoneuvoa vielä vuorokauden loppuun asti kunhan vakuutus on voimassa, katsastus on voimassa, ajoneuvovero on maksettuna ja autossa on rekisterikilvet”, Erkheikki kertoo.

Seuraavasta päivästä käyttö on kielletty. Poikkeuksena on ennalta varattu katsastus, johon saa kuitenkin ajaa, vaikka auto olisi seisonnassa.

”Tällöin pitää pystyä todentamaan poliisille, että on ajamassa ennalta varattuun katsastukseen ja suorinta reittiä”, Erkheikki muistuttaa.

Jo viikon seisottaminen on usein taloudellisesti kannattavaa

Auton laittaminen seisontaan voi kannattaa melko lyhyeksikin ajaksi. Jos esimerkiksi tietää, ettei autolle ole tarvetta viikkoon, sen voi laittaa seisomaan.

”Ainakin dieselauto voi kannattaa ottaa pois viikoksikin liikennekäytöstä. Esimerkiksi itselläni on päivävero noin 1,6 euroa. Se tulee aika äkkiä tienattua. Bensiiniautolla, jossa ei ole käyttövoimaveroa, liikennekäytöstä poistamisen kustannus ei tule niin nopeasti takaisin. Hyöty riippuu autosta”, Erkheikki sanoo.

Homma toimii myös toiseen suuntaan. Erkheikki muistuttaa, ettei liikennekäytöstä poistettua autoa kannata ottaa liikennekäyttöön esimerkiksi vain yhdeksi päiväksi, sillä ajoneuvoveroa maksuunpannaan aina vähintään kymmenen euroa. 

Tarvitseeko seisonnassa oleva auto vakuutuksia?

Auton laittaminen seisontaan voi tuoda säästöjä myös vakuutusmaksuissa. Toisaalta kaikkia vakuutuksia ei välttämättä kannata katkaista. Vakuutusyhtiö Ifissä suositellaan, ettei täyskaskoa katkaista silloinkaan, kun auto on poissa liikennekäytöstä.

”Jos sinä aikana, kun auto on seisonnassa, tapahtuu jotain, jos vaikka autotalli palaisi, se menee kaskon piikkiin, kun kasko on voimassa. Kannattaa miettiä, onko mielekästä panna kaskoa kokonaan poikki, sillä jos seisonnassa olevalle autolle tapahtuu jotain, se korvataan vain kaskosta. Kotivakuutus ei sitä korvaa”, Eero Färkkilä sanoo.

Auton ollessa seisonnassa täyskaskoon kuuluvan törmäysturvan ei sen sijaan ole järkeä olla voimassa. Seisonnassa olevan ajopelin vakuutussäästöt voivat olla merkittäviä.

Färkkilän mukaan täyskaskoon kuuluva törmäysturva on 40–70 prosenttia kaskon kokonaissummasta.

”On syytä muistaa myös se, että auton poistaminen liikennekäytöstä voi vaikuttaa bonuskertymään”, Färkkilä muistuttaa.

Seisonnassa olevaa ajoneuvoa ei saa säilyttää missä vain

Jos seisonnassa olevaa ajoneuvoa ei voi säilyttää omalla pihalla, kannattaa ottaa selvää, miten oma kunta tai kaupunki suhtautuvat seisonnassa olevien autojen pysäköintiin. Muuten riskinä on, että kaupunki ottaa ajoneuvon haltuunsa. Esimerkiksi Helsingissä ei ole luvallista pysäköidä kadun varsille ajoneuvoja, jotka on poistettu liikennekäytöstä.

Unohdus voi tulla kalliiksi

Kun ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä, sitä ei saa käyttää millään tavalla liikenteessä eikä edes piha-alueella. Seisonnassa olevan auton käytöllä on ankarat seuraukset.

”Silloin tulee maksettavaksi lisävero, joka on vuoden ajalta laskettu ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin vähintään tuhat euroa. Dieselautoilla jopa useita tuhansia. Lisäksi vakuutusyhtiö voi periä korotettua vakuutusmaksua”, Erkheikki sanoo.

Färkkilä kertoo, että Ifissä liikennekäytöstä poistetulla autolla ajamisesta seuraa kolminkertainen vakuutusmaksu.

”Kannattaa myös informoida kaikkia muita auton käyttäjiä, että auto on poistettu liikennekäytöstä”, Färkkilä muistuttaa.

Muista siis tehdä liikennekäyttöönottoilmoitus, ennen kuin otat ajoneuvon liikennekäyttöön! Ole myös tarvittaessa yhteydessä vakuutusyhtiöösi niin, että saat taas kaskon voimaan kokonaisuudessaan.

  • Traficomin sivuilla on laskuri, joka kertoo, kuinka paljon auton laittaminen seisontaan tuo säästöjä

 

Liikennekäytöstäpoistot

2019

2020

Tammikuu

88 743

96 038

Helmikuu

68 728

81 103

Maaliskuu

76 272

118 429

2019 koko vuosi: 1 190 324 kpl 

Liikennekäyttöönotot

2019

2020

Tammikuu

57 153

67 138

Helmikuu

55 180

70 553

Maaliskuu

79 872

90 521

2019 koko vuosi: 984 443 kpl

Lähde: Traficom

Outi Airaksinen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti