veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Seat Mii electric – sähköauto luvataan bensaversion hinnalla

Seat Mii electric – sähköauto luvataan bensaversion hinnalla
1.7.2019

Seatin uuden pienen sähköauton Mii electricin tuotanto alkaa Bratislavassa Slovakiassa vuoden viimeisellä neljänneksellä. Mallin ennakkotilauskausi alkaa syyskuussa ja toimitukset ensi vuoden alkupuolella. Mii electric julkistettiin kesäkuussa Oslossa.

Mii electricin hintaa ei vielä kerrottu, mutta ennakkotietojen perusteella sen uskotaan olevan kilpailukykyinen. Tehtaan kertoman mukaan hinta asettuu samalle tasolle kuin saman segmentin polttomoottorilla varustettujen automallien hinta, mikä merkitsisi 15 000–18 000 euroa.

Julkistusta seurannut vierasjoukko yritti arvuutella hintaa, mutta tehtaan edustaja ei suostunut vahvistamaan mitään arviota. Yleisin arvaus oli alle 20 000 euroa. Jos näin hyvin olisi, mallista voisi tulla menestys pienten autojen luokkaan. Mutta aika näyttää.

“Markkina muuttuu, ja sähköistyminen laajenee ennätyksellistä vauhtia. Euroopassa sähköautojen markkina kasvoi 46 % viimeisten neljän kuukauden aikana, ja me odotamme sähköistettyjen autojen olevan tärkeässä roolissa mallistossamme tulevaisuudessa. Mii electric merkitsee matkamme alkua, ja samalla tuomme markkinoille edullisen täyssähköauton,” Seatin toimitusjohtaja Luca de Meo totesi kesäkuussa Oslossa.

Bensaversio lopetetaan

Seat-tehtaan mukaan Seat Mii sähköistää kaupunkiliikenteen. Miin kehutaan olevan ideaali matkakumppani kaupunkiin ja vastaavan uuden asiakassukupolven tarpeisiin. Kun tekniikkaa ja mittoja tarkastelee, lauseeseen on varsin helppo yhtyä. Miillä on pituutta 3,6 metriä, leveyttä 1,65 metriä ja tavaratilaa 250–923 litraa.

Seat Mii muuttuu electric-mallin myötä täyssähköautoksi, bensaversion valmistus loppuu.

Sähkömoottori tuottaa 83 hevosvoimaa ja kiihtyvyys 0–50 km/t vie 3,9 sekuntia. Yhdellä latauksella pääsee parhaimmillaan 260 kilometriä. Litiumakun kapasiteetti on 36,8 kilowattituntia.

Tilojen puolesta neljä henkilöä matkustaa sähkö-Miissä varsin mukavasti. Korimalli sinänsä on ollut jo vuosia markkinoilla, mutta ulkoasuun on tehty pieniä kohennuksia. Kun Mii tulee sähköisenä markkinoille, bensaversion tuotanto lopetetaan. 

Etäyhteys SEAT Connectilla

Nykykehitys vie autoja entistä enemmän sovellustekniikan suuntaan. Täyssähköauto Mii electric on ensimmäinen malli, jossa on SEAT Connect -järjestelmä, jonka ansiosta auton hallinta ja sisäänpääsy voidaan hoitaa etäyhteydellä älypuhelimen sovelluksen avulla.

Järjestelmällä voidaan myös katsella ajotietoja, auton tilaa kuten ovia ja valoja, tarkastella pysäköintipaikkaa ja säätää ilmastointia. Seat tulee tarjoamaan myös pikalatausvaihtoehtoja autohankinnan yhteydessä.

“Mii electric yhdistää kaikki ominaisuudet, joita asiakkaat odottavat Seatilta: se on hauska ajaa, suorituskykyinen ja kiihtyy rivakasti. Lisäksi se on hiljainen, sen käyttökustannukset ovat matalat ja siinä on entistä kattavammat liitettävyyspalvelut,” Seatin tutkimuksesta ja kehityksestä vastaava johtaja Axel Andorff luonnehtii uutuutta.

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Seat Mii electric
Sähkömoottorin suurin teho kW/hv 61/93
Moottorin suurin vääntömomentti Nm  212
Latausaika 80 % asti AC 7,2 kW / DC 40 kW 4 tuntia /
1 tunti
Toimintamatka km 260 (WLTP)
Kiihtyvyys 0–50 km/t s. 3,9
Huippunopeus km/t   130
Mitat mm (pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)
3 557/1 645
1 478/2 420
Omamassa kg 1 480

Seat Minimossa istuimet peräkkäin

Jo aiemmin on julkaistu Seatin sähköautojen isompi malliversio Seat El-Born, joka tulee tuotantoon myöhemmin.

Hauskasti kiinnostava on myös pikkuruinen, kaksipaikkainen Seat Minimo, jossa istutaan peräkkäin. Minimo on eräänlainen vaihtoehto sähköpyörille ja potkulaudoille, sen voi parkkeerata vaikkapa moottoripyörien paikoitukseen.

Seat Minimossa kaksi ihmistä istuu peräkkäin, matkustaja kuljettajan takana. Minimo kulkee yhdellä latauksella 100 kilometriä ja sen huippunopeus on 90 km/h. Tyhjentynyt akkupaketti voidaan vaihtaa hetkessä toiseen ennakolta ladattuun, joten odotusaikaa ei latauksessa välttämättä tarvita. 

Minimossa on myös tila matkalaukulle.

Norja on sähköautojen veroparatiisi

Ei ollut sattuma, että Seat oli valinnut kesäkuussa sähköautojen esittelypaikaksi juuri Oslon. Seat on ollut poissa Norjan markkinoilta varsin pitkään ja tullut takaisin vasta 14 kuukautta sitten.

Norjan markkinat ovat sähköautoille huikeat, sillä yli puolet myydyistä uusista autoista kulkee sähköllä. Suosion syynä on sähköautoille annettavat suuret edut: ei autoveroa, ei arvonlisäveroa. Ilmaiset parkkipaikat, lupa ajaa bussikaistoilla, ei tiemaksuja. Kukapa ei haluaisi näillä ehdoilla ajaa suurkaupunkiin hiljaisella ja mukavalla sähköautollaan.

Sähköauton hintakin on Norjassa omaa luokkaansa muihin maihin verrattuna. Useimmissa tapauksissa norjalaisten sähköauto on kuitenkin kakkos- tai kolmosauto, monen norjalaisen autotallissa on myös polttomoottoriauto pitkiä matkoja varten. 

Seatin uuteen strategiaan kuuluu ajan hengen mukaisesti vahva sähköistyminen ja uusia erityisesti kaupunkiajoon sopivia malleja. 

Volkswagen-yhtymään kuuluvan Seatin mallistopolitiikkaa viedään kokonaisuudessaan entistä dynaamisempaan suuntaan, mistä osoituksena on nopea sähköistyminen ja jokin aika sitten omaksi automerkikseen irrotettu Cupra. Cuprankin mallisto laajenee jatkossa huippusuorituskykyisillä Formentor- ja Leon-hybridimalleilla.

Seatille on Volkswagen Groupissa annettu johtava rooli liikkuvuuspalvelujen suunnittelussa ja siihen sopivat Minimon kaltaiset originellitkin mallit.

Polttomoottorit jatkavat

Vaikka Seat sähköistyy, se haluaa tarjota autoja mahdollisimman moneen tarpeeseen.

Isommista malleista on edelleen useita diesel- ja bensiiniversioita, Cupran mallistossa on jopa 300 hevosvoimaisia menijöitä ja Seat-merkillä tuotetaan edelleen suuren yleisön tarvitsemia ajokkeja – jokaiselle jotakin.

Ladattavat hybridit Tarracosta ja uudesta Leonista ovat tulossa vuonna 2020. Yhteensä Seat aikoo vuoden 2021 alkuun mennessä tuoda markkinoille kuusi mallia, jotka ovat joko täyssähköisiä tai ladattavia hybridejä.

Seatin tulossa oleva täyssähköauto el-Born perustuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteeseen.

Autokaupan kovassa kilpailussa jokaisen autonvalmistajan on oltava hereillä,  muutoin putoaa kehityksen kelkasta. Tämän on Espanjassa pääkonttoriaan pitävä Seat myös hyvin oivaltanut.

Jyrki Jaala

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti