veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Nouseeko taideteoksen hinta, kun taiteilija kuolee?

Nouseeko taideteoksen hinta, kun taiteilija kuolee?
23.1.2024

Aihe saattaa olla makaaberi, mutta siitä huolimatta taiteilijan poismeno on kiinnostava asia taidemarkkinoiden näkökulmasta. Kuolema piirtää lopullisen rajan kuvataiteilijan koko tuotannolle, ja teosten arviointi siirtyy jälkimarkkinoille – keräilijöiden päätettäväksi.

Ihannetilanne on se, että taiteilijan poismenon jälkeen hänen tuotantoaan pidetään säännöllisesti esillä niin, että se pysyy ihmisten muistissa.

Koska taiteilijan teosten hintojen uskotaan nousevan heti hänen kuolemansa jälkeen, silloin myyntiin tulee usein äkillisesti paljon teoksia ja ylitarjonta laskee hintoja. Jos on myymässä teosta, kannattaakin odottaa muutama vuosi ja myydä vasta, kun taiteilijan urasta on tehty museonäyttely tai esimerkiksi kirja.

Jos taiteilijan tuotanto nousee julkisuuteen, myös hinnat nousevat. Mutta vaikka hinnat laskisivat median huomion siirtyessä muualle, rakastettu taiteilija säilyttää aina asemansa. Suositut teokset vain odottavat uutta hintojen nousua.

Rafael Wardi (1928–2021) on hyvä esimerkki taiteilijasta, jonka monet tuotantovaihteet ovat olleet suosittuja ja hinnat nousujohteisia. Wardin teokset ovat taidesijoituskohteita ja odotusarvona on maalausten hintojen moninkertaistuminen tulevaisuudessa. Wardin näyttely Didrichsenin taidemuseolla on 28.1.2024 asti. Rafael Wardi: Daavid ja Goljat III, öljy kankaalle, 80 x 120 cm (yksityisomistuksessa). Kuva: Rauno Träskelin. © Kuvasto 2024.

Aina hinnat eivät nouse

Kaikissa tapauksissa taiteilijan kuolema ei kuitenkaan nosta hintoja. Ne eivät nouse, jos taiteilijan teoksia ei ole esitelty isoissa museoissa, teoksia ei ole huutokaupattu tai ne eivät ole myyneet hyvin aiemminkaan.

Myytti siitä, miten taiteilijan kuolema nostaa hänen teostensa hintoja, syntyi 1890-luvun Ranskassa, kun Vincent van Gogh kuoli vain 37-vuotiaana, Georges Seurat 31-vuotiaana ja Henri de Toulouse-Lautrec 36-vuotiaana.

Kyseessä oli taidekaupan markkinointikeino. Esimerkiksi taidekauppias Ambroise Vollard (1866–1939) oli mestari loihtimaan elämänmakuisia ja dramaattisia tarinoita innostaakseen keräilijöitä ostamaan taidetta.

Nykyään tilanne on vain osittain sama, koska toimijoita on paljon. Silti suositun ja arvostetun taiteilijan taustalla on edelleenkin aina hyvä markkinointi.

Suomessa klassikkoesimerkkinä on pidetty Ilkka Lammin kuolemaa vain 26-vuotiaana. Lammi oli juuri valittu vuoden nuoreksi taiteilijaksi Taidekeskus Salmelassa ja hänen teoksensa oli loppuunmyyty. Nousukausi nosti hinnat jopa 76 000 euroon.

Vastaavasti joidenkin lahjakkaiden taiteilijoiden teosten hinnat olisivat aikanaan voineet nousta enemmän, jos heillä olisi ollut takanaan kunnianhimoinen taidekauppias. Tällaisia varhain kuolleita taitelijoita ovat olleet esimerkiksi Aarne Ulappa (1896–1934), Alexander Lauréus (1783–1823), Ole Kandelin (1920–1947) ja Aukusti Uotila (1858–1886). 

NOUSEEKO TAIDETEOKSEN HINTA?

Millaisissa tapauksissa taiteilijan kuolema nostaa hänen teostensa hintaa?

1. Jos taiteilija on ollut taidemaailman valokeilassa kuollessaan esim. näyttelyn vuoksi.

2. Jos taiteilijan teosten hinnat ovat olleet nousujohteisia.

3. Jos teosten tyyli on muodissa.

4. Jos on meneillään talouden nousukausi.

5. Kun kyseinen teos edustaa taiteilijan tuotannon parhaimmistoa.

6. Kun suositun taiteilijan teoksia on vain harvoin saatavilla.

7. Kun tiedetään, että taiteilijan teoksilla on useampia intohimoisia keräilijöitä.

8. Kun taiteilijalla oli ennen poismenoa kiinnostava tuotantokausi meneillään.

9. Kun edellinen näyttely on ollut loppuunmyyty.

10. Kun taiteilijan teoksia on huutokaupattu korkeilla hinnoilla.

Pauliina Laitinen

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja taidemarkkinoiden asiantuntija 

Rahat, verot, työ & eläke, koti