veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Nissan NV300 on nelikon edullisin – paku liikkuu ripeästi

Nissan NV300 on nelikon edullisin – paku liikkuu ripeästi
10.11.2017

Nissanin versio neljän eri automerkin myymästä pakettiautosta on joukon halvin hinnaltaan, ja Nissan antaa pakulleen pisimmän takuun. Aiempi Primastar-nimi jäi mallimuutoksessa historiaan, kun Nissan yhtenäisti pakettiautojensa mallimerkintöjä.

Nissan NV300:n ulkonäkö noudattelee samaa linjaa kuin Renault Traficissä, Opel Vivarossa ja Fiat Talentossa, vain keulamaski erottaa autot toisistaan. L2-versio on milliä vaille 5,4 metriä pitkä.

Henkilöautojen puolella on nähty paljon eri merkkien välistä yhteistyötä, mutta sitä on myös pakettiautojen parissa, ja siellä eri merkkien versiot muistuttavat vieläkin enemmän toisiaan.

Yksi pitkäaikainen yhteiskuvio pohjautuu Renault Traficiin, jonka ensimmäisen sukupolven mallista General Motors teki oman Arena-mallinsa vuonna 1997, ja sitä myytiin sekä Opelin että Vauxhallin pakettiautona. Toisen polven Trafic tuli markkinoille vuonna 2001, ja Opel nimesi oman versionsa siitä Vivaroksi. Tässä vaiheessa joukkoon liittyi myös Nissan, jonka versio samasta pakusta sai nimen Primastar.

Kuormatilan ja ohjaamon väliseinän alareunassa on luukku, jonka avulla voi kuljettaa jopa 4,15 metrin pituisia läpimitaltaan pieniä tavaroita.

Yhteistyöpakettiauton kolmas sukupolvi säilytti aiemman nimensä Renault Traficinä ja Opel Vivarona vuonna 2014, mutta Nissan lanseerasi uuden, nyt NV300-nimen saaneen versionsa vasta syksyllä 2016. Samoihin aikoihin joukkoon liittyi myös Fiat, joka myy vastaavaa pakettiautoa Talento-nimellä.

Nelikon edustama pakettiauto on ajettavuudeltaan ja käytettävyydeltään mainio peruspaku, jonka voisi kuvitella sopivan esimerkiksi perinteisen Toyota Hiacen seuraajaksi nyt, kun sitä ei enää ole valmistettu useaan vuoteen ja monissa Hiaceissa on tullut kilometrit täyteen. Hiacesta poiketen Nissan NV300 on sisarmalliensa tavoin kuitenkin saatavana vain etuvetoisena, nelivetoista versiota mallistossa ei ole takavetoisesta puhumattakaan. 

Pakkia ilman kameraa

Nissanin NV300-pakettiauto on tarjolla kahtena eri pituutena ja kahdella eri kattokorkeudella. Koeajoautona oli peruskorkea pitkä malli, jonka akseliväli on lähes 3,5 metriä ja kokonaispituus melkein 5,4 metriä.

L2H1-versiossa tavaratilan korkeus on 1,387 metriä, ja auton kokonaiskorkeus jää alle kahden metrin, joten sillä voi ajaa useimpiin parkkihalleihinkin. Pitkä akseliväli kuitenkin vaatii tilaa auton kääntelemiseen, ja pysäköintiruutuihin pitkä malli ei luonnollisestikaan mahdu.

Kokoonsa nähden pitkä NV300 on helppo käsiteltävä. Ohjaus on taajama-ajossa mainio, se on jouhea, vastetta ei ole liikaa mutta tunto on silti hyvä. Kaikilla kierrosalueilla pirteä kone ei pode missään tilanteessa hapen puutetta, polkimissa on hyvä tunto ja vaihteensiirtoa on vaivaton käyttää.

Peruutuskameroiden yleistyessä sitä jää Nissanissa kaipaamaan, NV300:ssa ei ole edes peruutustutkaa ilmoittamassa, milloin takana tulee este vastaan. Tutkat ja kamera sisältyvät 800–835 euron hintaisen Tech Pack -paketin lisävarusteisiin, joihin kuuluvat myös älyavainjärjestelmä käynnistyspainikkeella ja sadetunnistin. Pakettia ei saa korotettuihin H2-malleihin.

Kiihtyy kuin henkilöauto

Nissan NV300 on saatavana vain yhdellä moottorilla, Renault´n 1,6-litraisella dCi-dieselillä, mutta siitä on tarjolla kolme eri tehovaihtoehtoa.

Teholtaan pienimmässä versiossa on yksi turboahdin, ja sen suoritusarvot ovat selvästi heikommat kuin kahden tehokkaamman, tuplaturbolla varustetun koneen. Koeajossa ollut tehokkain 145-hevosvoimainen dieselmoottori vastaa erittäin hyvin kaasupolkimen liikkeisiin, vääntää vahvasti läpi kierrosalueen ja liikuttaa pienestä sylinteritilavuudestaan huolimatta Nissania ripeästi.

Kevyellä kuormalla NV300 tuntuu kiihtyvän tehokkaan henkilöauton lailla, ja 10,9 sekunnin arvo nollasta sataan vahvistaa, että tunne on oikea. Tehoa riittäisi parempaankin arvoon, mutta pakettiautomainen – sinänsä kyllä sujuvaliikkeinen – vaihteensiirto syö aikaa, sillä vaihteenvalitsinta ei pysty liikuttelemaan aivan yhtä ripeästi kuin henkilöautoissa. Automaattivaihteistoa NV300:aan ei ole saatavilla.

ECO-ajotilan valitseminen hyydyttää NV300:n kiihtyvyyttä selvästi mutta Nissanilla pysyy silti hyvin liikenteen rytmissä mukana, ja polttoaineen kulutus putoaa merkittävästi. Katkonaisessa ja taajamapainotteisessa koeajossa pääasiassa ilman ECO-ajotilaa ajettuna polttoaineen kulutus nousi yhdeksään litraan dieseliä sataa kilometriä kohden.

Kaksoisturbolla varustetuissa moottoreissa on sammutustoiminto. Koeajossa käynnistysautomatiikka toimi riittävän ripeästi eikä haitannut taajama-ajoa.

Hyvin toimiva ohjaamo

Nissanin ohjaamoon noustessa huomaa, että a-pilareissa ei ole kahvoja eikä kauhukahvoja löydy ovien yläpuoleltakaan. Sen sijaan sisäpuoliset ovikahvat ovat kookkaat, ja ne on sijoitettu ovipaneelin yläosaan, heti ikkunan alle, joten niistä voi ottaa tukea autoon noustaessa.

NV300:n ohjaamossa on kaikki kohdallaan. Kojelaudan vasemmassa alakulmassa on Webaston lisälämmittimen säädin. Vaihteenvalitsin on sijoitettu niin että keskimmäiselläkin paikalla pystyy istumaan.

Apumiesten istuinten alta löytyy reilusti tilaa tavaroille.

NV300:n ohjaamo on perusratkaisultaan hyvin toimiva. Ohjauspyörä säätyy korkeus- ja syvyyssuunnassa, ja kuljettaja löytää perushyvin muotoillulta istuimelta miellyttävän ryhdikkään ajoasennon, jossa jalat osuvat luontevasti polkimille.

Yksi kollega moitti NV300:n poljintilaa ahtaaksi, mutta koeajossa ei samaa tunnetta tullut. Vaihteenvalitsin on sijoitettu erittäin hyvään paikkaan kojelaudan alaosasta työntyvään ulokkeeseen niin, että se osuu luontevasti kuljettajan käteen ja jättää jalkatilaa keskipaikalla istuvalle matkustajalle.

Koeajossa keskipaikan matkustaja ei valittanut tilanpuutetta.

Kojelaudan päällä on säilytystila, ja keskeltä kojelautaa saa käännettyä mukitelineen esiin, mutta esimerkiksi puhelimelle ei tuntunut löytyvän luontevaa säilytyspaikkaa.

Ovissa on tilavat taskut, mutta ne ovat aivan oven alareunassa. Älypuhelintelineen saa lisävarusteena. Katon rajassa ei ole hyllyä kuormakirjoille. Sen sijaan suurille esineille on tilaa keskipaikan istuimen alla. Keskimmäisen istuimen selkänoja taittuu tasaiseksi A4-kokoiseksi kirjoituslevytelineeksi. 

Lämmöllä ja ilman

NV300:n mittaristo on niukka, perinteistä nopeusmittaria ei ole, nopeus näkyy vain lukuna keskellä kahta mittaria, joista toinen näyttää moottorin kierrosluvun ja toinen polttoaineen määrän. Vedenlämpömittari puuttuu, se on korvattu varoitusvalolla.

Kuljettajan istuimessa on korkeussäätö. Kahvakäyttöinen selkänojan säätö toimii portaittain. Tilaa on riittävästi ja hallintalaitteet ovat hyvin käsillä.

Hallintalaitteet ovat varsin selkeät ja käytännölliset. Minkäänlaista monitoiminäyttöä Nissanin perusvarusteluun ei kuulu. Connect-audio- ja navigointijärjestelmä maksaa versiosta riippuen veroineen 569–622 euroa.

Kuljettajan istuin tuntuu mainiolta lyhyillä matkoilla, mutta pitkillä matkoilla reidet välillä väsyivät eikä istuinosassa ole säätömahdollisuuksia. Selkänoja säätyy portaittain. Kuljettajan istuimessa on pituussuunnassa aika hyvin säätövaraa.

Kuljettajan istuimen lämmitin lämmittää istuimen takaosan nopeasti ja tehokkaasti, mutta etuosa reisien alla jää viileämmäksi. Apumiehille lämpöä ei ole tarjolla. Vänkäristä tuntui siltä kuin ulommainen paikka viettäisi hieman oikealle oven suuntaan.

Ajastimella varustettu Webaston lisälämmitin kuuluu NV300:n varustukseen. 

Vaimea melutaso

NV300:n alusta toimii hyvin. Nissan on luonteva ajaa, ja se ohjautuu riittävän tarkasti. Kuljettajalla on koko ajan hyvä takapuolituntuma auton liikkeisiin.

Huonopintaisella asfaltilla alusta suodattaa hyvin autoon kohdistuvat iskut, ja Nissan selvitti pahojakin kuoppia ilman teräviä tärähdyksiä.

Valtatievauhdissa ohjaus jäykistyy tarpeettoman paljon ja muuttuu vastahakoisen tuntuiseksi. Nissanin suuntavakavuudessa ei ole moittimista, sen sijaan satasen vauhdissa alusta välitti muun muassa Turunväylällä pientä tärinää erityisesti ohjauspyörän kehään niin, että tienpinnan epätasaisuudet tuntuivat kuljettajan käsissä.

 Renault´n 1,6-litrainen dieselmoottori on syvällä Nissanin konehuoneessa. Sylinteritilavuudeltaan pienessä koneessa riittää puhtia pakettiautonkin liikutteluun.

Vaikka NV300:n ovet kolahtavat suljettaessa peltisesti, Nissan yllättää meluttomuudellaan. Musiikkia tai radion puheohjelmia voi kuunnella kaikessa rauhassa tai antaa korvien levätä, sillä kaikkien melulähteiden äänet kantautuvat ohjaamoon miellyttävän vaimeina.

Käytännöllinen kuljetin

Koeajoauton kuormatila oli varustettu molemmin puolin hyllyillä, joten se ei antanut täyttä kuvaa siitä, millainen NV300:n kuljetuskyky on perusasussa. Toisaalta hyllyratkaisun ansiosta näki, että niiden kanssa tilaa riitti edelleen monien tavaroiden kuljettamiseen, ja sivulla olevan liukuoven 90,7 sentin leveys 60 sentin korkeudella lattiasta auttaa ratkaisevasti kuormaamisessa.

Koeajoauton kuormatila oli varustettu hyllyillä ja niissä olevilla laatikoilla. Vasemman sivun hyllyjen veroton hinta on asennettuna 1 667 ja oikean sivun 1 802 euroa. Hyllyjen väliin jää vielä vajaan metrin verran tilaa kuljetettaville tavaroille.

NV300:n lyhyemmänkin version kuormatilaan mahtuu kolme eurolavaa. Pitkässä versiossa tavaratilan pituus on lattian korkeudella 2,937 metriä ja metrin korkeudella lattiasta 2,65 metriä. Kuormatilan ja ohjaamon väliseinässä oleva luukku mahdollistaa pitkässä versiossa jopa 4,15 metriä pitkien, mutta läpimitaltaan pienten tavaroiden kuten putkien kuljettamisen.

Takaovet aukeavat 90 astetta, ja salvat avaamalla ne saa levälleen. Lastauskorkeus on 55,2 senttiä. 

Vastinetta rahalle: Kun neljä eri merkkiä myy samanlaista pakettiautoa, asiakas voi valita niistä itselleen sopivimman hinnan, varustelun, takuuehtojen ja merkin palveluverkoston mukaan. Nissan on tässä joukossa ostohinnaltaan edullisin, ja sen takuu on pisin. Kun Nissan NV300:n hinnat lähtevät 30 992 eurosta ja koeajetun pitkän tehoversion hinta on 34 565 euroa, vastaavat Opel Vivarot maksavat 31 597,37 ja 34 863,73 euroa, Renault Traficit 34 290 ja 38 690 euroa sekä Fiat Talentot 32 189,73 ja 35 219,06 euroa. Nissanin valtteja on myös pitkä viiden vuoden ja 160 000 kilometrin takuu, Fiatilla se on vain kolme vuotta ja 100 000 kilometriä, Renault´lla neljä vuotta ja 100 000 kilometriä. Opelilla takuu on ensimmäiset kaksi vuotta voimassa ilman kilometrirajoitusta, mutta sen jälkeen vain 120 000 kilometriin asti – takuu on siis parempi kuin Fiatilla ja Renault´lla mutta selvästi huonompi kuin Nissanilla.

PLUSSAT

+ Pirteä moottori 
+ Vain vaimeaa melua 
+ Luonteva ohjaamo 

MIINUKSET

- Niukka mittaristo
- Ei hyllyä katonrajassa
- Peruutuskamera lisävaruste 

TEKNIIKKAA

Malli Nissan NV300 Van 1.6 dCi 145 L2H1
Sylinteritilavuus cm3
1 598
Suurin teho kW/hv/r/min   107/145/3 500
Suurin vääntömomentti Nm/r/min 340/1 750
EU-kulutus kaupunki / maantie / yhdistetty l/100 km  7,2/5,8/6,3 
CO2-päästö g/km    164
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) 5399/1956/
1971/3498
Omamassa kg 1 835
Kiihtyvyys 0-100 km/h s.    10,9
Huippunopeus km/h    181
Kokonaishinta euroa 34 565

Lue myös: Fiat Talento on pirteä peruspaku

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti