veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Millainen sähköpyörä työmatkalle? Koeajossa viisi erilaista pyörää

Millainen sähköpyörä työmatkalle? Koeajossa viisi erilaista pyörää
12.8.2020

Sähköpyörällä työmatkan jaksaa ajaa vaikka joka päivä, eikä haittaa jos matka on pitempikin. Perille päästyä olo on virkeä: matkalla on saanut raitista ilmaa ja hyvää liikuntaa. Koeajoimme työmatkaolosuhteisiin sopivia hybridipyöriä, maastopyörän ja kaupunkipyörän välimuotoja.

Sähköpyöräkaupoilla kannattaa tutkailla pyöriä, joka sopivat työmatkasi maastoon ja pituuteen. Rullailetko sileää asfalttia, huristatko hiekkatietä vai oikaisetko metsäpolkuja pitkin? Vai pitäisikö pyörän selviytyä välttävästi kaikilla alustoilla?

Ajajia on eri ikäisiä, painoisia ja rakenteisia. Joku taipuu matalaan ajoasentoon, toinen haluaa polkea selkä pystyssä. Valitse pyörä, jota ajaessa on varma olo ja pystyt tehokkaasti pyörittämään polkimia.

Ajotuntumaan vaikuttavat erityisesti rungon muotoilu ja koko. Mikäli runko on muuten sopiva, mutta ajoasennossa jokin yksityiskohta kiikastaa, on usein mahdollista korjata asentoa vaihtamalla satula, ohjaustanko tai ohjaustangon kannatin.

Hybridi palvelee monipuolisesti

Valitsimme koeajoon työmatkaolosuhteisiin sopivia hybridipyöriä, maastopyörän ja kaupunkipyörän välimuotoja. Keulajousituksen ansiosta hybridi kulkee kevyesti yli katukivien ja kuoppien. Pyörä rullaa myös joutuisasti asfaltilla, koska sen renkaan halkaisija on 28 tuumaa eli sama kuin perinteisessä miesten- tai naistenpyörässä. Mitä sileämpi rengas, sitä pienempi vierintävastus.

Vakiovarusteina kokeilupyörissä oli kiinteät ajovalot, lokasuojat, tavarateline ja seisontatuki. Ne helpottavat työmatkalaisen arkea.

Kotimaisen yrityksen valmistama tai valmistuttama pyörä on varma valinta. Tarvittaessa on helppo saada yhteyttä yritykseen, takuu toimii ja varaosien saanti onnistuu. Toki myös ulkomaisella laatumerkillä huolto sujuu. Toisin on halpapyörien kohdalla.

Viisi erilaista menopeliä

Sähköpyörä kannattaa ostaa kivijalkakaupasta. Sieltä saa ostopäätöksen tueksi osaavan myyjän neuvot. Taloustaidon koeajoryhmä suuntasi helsinkiläiseen Larunpyörään. Liikkeeseen kuuluu suuri E-bike-myymälä.

Koeajoon valittiin kolmen kotimaisen yrityksen pyörät: Tunturin Ehybrid, Helkama SE10 ja Larunpyörän oma malli Active Pulse 13,8 AH. Kotimaisuudesta huolimatta kaikkien pyörien osat valmistetaan ulkomailla. Vain yksi yritys, Helkama Velox, kokoaa pyörät Suomessa.

Kalliimman hintaluokan pyörää testissä edusti saksalainen Focus Aventura2 6.7. Lisäksi ryhmä kokeili Helkama FE10e-fatbikea.

Fätin eli läskipyörän satulaan houkutti uteliaisuus, sillä näiden hassun näköisten, paksurenkaisten möhköjen suosio on kasvussa. Fätistä puuttui keulajousto, ajovalot, lokasuojat, tavarateline ja tukijalka.

Kaikissa pyörissä moottori sijaitsi keskiössä, eli alhaalla kampien välissä. Keskiömoottorin ansiosta pyörän voimantuotto on luonnollisen polkupyörämainen. Keskiömoottorissa on myös hyvät kampien liikettä tunnistavat anturit, eli vauhdin avustus on herkkä.

Akku oli pyörissä upotettu tai liitetty sulavasti rungon vaakaputkeen, lähelle moottoria.

 sähköpyörä

 

Näin kokeilimme: helppoa ja hauskaa

Pyöriä kokeiltiin Lauttasaaren urheilukentän kupeessa, asfaltoidulla Lahnalahdentiellä sekä hiekkapintaisilla reiteillä.  Vanhan hyppyrimäen päälle nousevat polut antoivat erityisen hyvän kuvan pyörien suorituskyvystä ja jarrujen tehosta.

”Yleisfiilis ensimmäisen sähköpyöräkokeilun jälkeen: sähköpyöräily on hauskaa ja siitä on erityisesti iloa, jos maasto on kovin mäkinen tai kunto huono”, Jouni, yksi testiryhmän jäsenistä, sanoo.

”Kaikkien pyörien käyttö oli helppoa. Yllättävintä oli se, miten kovasti moottori auttoi paikalta lähdettäessä, erityisesti jos teho oli täysillä. Muuten käytössä ei ollut mitään ongelmia, ja kiihtyvyyteenkin tottui nopeasti”, hän jatkaa.

Koeajetuissa pyörissä oli kolme tai neljä erilaista avustustehoa. Kevyimmällä Eco-tasolla akku avustaa noin 100–200 kilometriä yhdellä latauksella.  Kantamaan vaikuttaa akun koko. Vahvimmat High- tai Turbo -tasot sopivat esimerkiksi kovaan vastatuuleen tai jyrkkään ylämäkeen. Ne kuluttavat tuplasti enemmän virtaa kuin kevyin avustus.

Kun pyörä saavuttaa 25 kilometrin tuntinopeuden, avustus kytkeytyy pois. Nopeampi vauhti pitää tuottaa omilla voimilla. Niitä tarvitaan, sillä sähköpyörä akkuineen painaa noin 25 kiloa.

Kokemuksia ja pyörien esittelyt

ebike

 2020 Focus Aventura2 6,7 DI 17,3 Ah

Ajofiilis: 4,5 (1–5)
Koeajajien toteamuksia: Kaikkien kelien ja alustojen vahva jyrä / Tukeva ja monipuolinen / Hybridiksi naamioitu maasturi / Laadukas pyörä
Moottori: Bosch Performance CX Gen4 / 250 W / 75 Nm
Näyttö: Bosch Purion
Akku: Bosch PowerTube Li-ion 36 V / 17,3 Ah (625 W), irrotettava
Takavaihtaja: Shimano Altus M2000 9 vaihdetta
Vaihdevipu: Shimano Altus M2010
Jarrut: Shimano MT200 nestelevyjarrut
Runko: 7005 alumiini 148 x 12 mm
Haarukka: SR Suntour XCM 34
Vanteet: Rodi Tryp 29”
Navat: Novatec
Renkaat: Scwalbe Smart Sam 29” 57-622
Hinta: 3 290 e

ebike

 2020 Active Pulse  13,8 Ah

Ajofiilis: 3,5 (1–5)
Koeajajien toteamuksia: Pyörien ”skoda” = erinomainen hinta-laatusuhde yleisajoon / Kepeän näköinen mutta kolho / Järkivalinta työmatkalle / Ulkonäköään sporttisempi menopeli
Moottori: Shimano E7000, 36 V / 250 W / 60 Nm
Näyttö: Shimano E6100 LCD
Akku: Upotettu 36 V / 13,8 Ah (500 W), irrotettava
Talavaihtaja: Shimano Deore 9 vaihdetta
Vaihdevipu: Shimano Acera 9 vaihdetta
Jarrut: Shimano MT200 hydrauliset levyjarrut
Runko: Shimano Comfort VI, alumiini
Haarukka: SR Suntour NEX, lukittava
Vanteet: Concept, holkitettu
Navat: Shimano
Renkaat: Scwalbe Smart Sam, 47-622
Hinta: 2 490 e

 ebike

 ebike

 

 2020 Helkama SE10

Ajofiilis: 3,5 (1–5)
Koeajajien toteamuksia:
 Vauhdikas ja siro. Akulle luvataan huima 180 km toimintasäde! / Kevyt yleispyörä / Peruspyörä asfaltille / Urheilullinen ja tyylikäs
Moottori: Shimano Steps E6100 / 250 w  / 60 Nm
Akku: Li-ion 36 V / 14 Ah (504 W), irrotettava
Takavaihtaja: Shimano Deore RD-M610 10 vaihdetta
Jarrut: Shimano MT400 hydrauliset levyjarrut
Runko: Alumiini
Haarukka: Alumiini
Ohjaustanko: 31.8 / 660 mm
Ohjainkannatin: 31.8 / 110 mm säädettävä
Renkaat: Schwalbe Energizer Plus 40-622 28"
Hinta: 2 799 e

fatbike 

 Helkama FE10e - Fatbike

Ajofiilis 3–3,5   (1–5)
Koeajajien toteamuksia: Hyvä yleiskäyttöinen aloitusmalli, jos läskipyöräily kiinnostaa / Liian möhkälemäinen / Umpimetsien retkeilijöille / Uusi tuttavuus, kääntää päät
Moottori: Shimano Steps E70000 / 250 W / 60 Nm
Näyttö: Shimano
Akku: Shimano 8020 Li-ion 36 V / 14 Ah (504 W), irrotettava
Takavaihtaja: Shimano Deore RD-M6000 10 vaihdetta
Vaihdevipu: Shimano Deore SL-M6000
Jarrut: Shimano MT200 nestelevyjarrut
Runko: Alumiini
Haarukka: Alumiini (jäykkä)
Ohjaustanko: Zoom 780 mm
Renkaat: Scwalbe Jumbo Jim 120-559
Hinta: 2 899 e

ebike

 Tunturi Ehybrid – naisten malli

Ajofiilis 3   (1–5)
Koeajajien toteamuksia: Peruspeli asfalttiajoon / Hyvä työmatkalle, helppo ajaa vaikka mekko päällä / Naisten chillailufillari. Rauhalliseen maisemankatseluun. Onkohan miesten mallissa erilainen tuntuma? / Kaupunkipyörämäinen, siisti ja toimiva
Moottori: Shimano Steps E6100 , 36 V / 250 W / 60 Nm
Näyttö: Shimano E6100 LCD
Akku: Shimano BT-E6010 Lithium-ion 36 V / 11,6 Ah (418 W), irrotettava
Takavaihtaja: Shimano Deore 9 vaihdetta
Vaihdevipu: Shimano SL-M3000 Acera 9 vaihdetta
Jarrut: Shimano MT200 hydrauliset levyjarrut
Runko: Alumiini
Haarukka: Rockshox Paragon 65 mm
Vanteet: Mach 260 alumiini, kaksoisseinämä
Ohjainkannatin: A-Head alumiini, säädettävä
Ohjaustanko: Alumiini 620 mm
Renkaat: Mitas Hook 42-622
Hinta: 2 299 e

Mitä maksaa sähköpyörän ylläpito? Mitä eroa on 1 000 euroa kalliimmalla ja edullisemmalla pyörällä? Sopisiko sama pyörä koko perheen käyttöön? Mitkä olivat Antin, Minnan, Jounin ja Sadun suosikit? Lue koko juttu painetusta Taloustaito-lehdestä 7 / 2020 tai sähköisestä näköislehdestä.

Satu Alavalkama

Rahat, verot, työ & eläke, koti