veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kannattaako vene viedä talvisäilytykseen Viroon?

Kannattaako vene viedä talvisäilytykseen Viroon?
20.9.2021

Vaikka rahallista säästöä ei välttämättä synny, voi se tuoda piristystä omaan veneilyharrastukseen.

Kakumäe Haven Pohjois-Tallinnassa, noin kymmenen kilometrin päässä Tallinnan keskustasta, on lähestulkoon kuin veneilijän paratiisi.

Kyseessä on uusi, vuonna 2017 valmistunut kompleksi, joka pitää sisällään veneiden talvisäilytystilat ja vierasvenesataman sekä runsaasti veneilijöille suunnattuja palveluja kuten ravintolan ja kahvilan ja ylelliset saunatilat. Onpa sataman yhteydessä asuntojakin.

Havenin kaksi talvisäilytyshallia ovat vielä tähän aikaan vuodesta lähes tyhjiä, mutta talvikuukausina niihin mahtuu 200−250 venettä, joista monta kymmentä tulee Suomesta.

Satamakapteeni Martin Tuul kertoo, että suomalaiset löysivät Kakumäe Havenin heti tuoreeltaan ja etenkin kesäaikaan he ovat erityisen hyvin edustettuina asiakaskunnassa.

”Meillä käy vuosittain noin tuhat vierasvenettä ja niistä noin 60 prosenttia kuuluu suomalaisille. Ei täällä kesäaikaan oikein muuta kieltä kuulekaan kuin suomea”, naurahtaa Tuul.

Tälläkin hetkellä Havenin satamassa seisovista veneistä moni on suomalainen. Tuul osoittaa sataman suurinta, 70-tonnista venettä ja sanoo senkin olevan Suomesta.

”Virossa on nyt meneillään venebuumi, mutta kyllä ne suurimmat veneet täällä kuuluvat aina suomalaisille ja muille ulkomaalaisille.” 

Talvella veneitä korjataan ja ehostetaan 

Virolaiset todellakin ovat ostaneet tänä vuonna enemmän veneitä kuin ehkä koskaan, ja syitä tälle ilmiölle on etsitty koronasta. Kun virolaiset eivät ole päässeet matkustelemaan, niin ne rahat on nyt käytetty veneisiin.

Ilmiö näkyy Kakumäe Havenissakin.

”Viron venebuumi on saanut aikaan sen, ettei meidän ole tarvinnut tänä vuonna markkinoida talvisäilytystilojamme lainkaan Suomessa. Paikat ovat täyttyneet virolaisista veneistä. Totta kai haluamme tänne jatkossakin suomalaisia, mutta heidän kannattaa kysellä säilytyspaikkaa jo varhain”, Martin Tuul ohjeistaa.

Havenin lämmitetyssä hallissa veneen talvisäilytys maksaa 14−17 euroa veneen neliötä kohti per kuukausi, ja hallin seinustoille asetetuissa hyllyissä venepaikasta joutuu maksamaan veneen koosta riippuen 220 tai 300 euroa kuukaudessa. Kuva: Albert Truuväärt

Tuul myöntää suoraan, että pelkän hinnan takia ei suomalaisen ehkä kannata enää tuoda venettään Tallinnaan säilytettäväksi. Kakumäe Havenissa hintataso on koko lailla vastaava kuin Suomessa, ellei paikoin kalliimpikin, eikä tinkimisen varaa tunnu juuri olevan.

Tyyriihköille hinnoille Tuul lupaa vastapainoksi joustavuutta.

”Melkein mikä vaan on mahdollista, kun kyseessä on kanta-asiakas. Olemme pari kertaa vieneet veneen täältä Suomeen omistajalleen, kun hän on sitä toivonut.”

Havenin lämmitetyssä hallissa veneen talvisäilytys maksaa 14−17 euroa veneen neliötä kohti per kuukausi, ja hallin seinustoille asetetuissa hyllyissä venepaikasta joutuu maksamaan veneen koosta riippuen 220 tai 300 euroa kuukaudessa.

Ulkosäilytys Havenissa maksaa 4,50 euroa veneen neliötä kohti per kuukausi.

Lisäksi omistajan on varauduttava maksamaan veneensä vedestä nostamisesta painon mukaan 40 euroa per veneen tonni, ja saman verran sen veteenlaskemisesta. Havenin nosturilla voi nostaa jopa sadan tonnin veneitä.

Lähes poikkeuksetta veneitä huolletaan talven aikana ja niihin tehdään eri suuruisia korjaus- ja ehostustöitä, mutta Kakumäe Havenissa niitä varten ei ole erillistä tilaa. Sisätyöt tehdään hallissa pääosin muiden veneiden seassa, mikä voi olla joissakin tapauksissa haastavaa.

”Meillä ei ole täällä omaa remonttimiehistöä, mutta saamme kaikki tarvittavat palvelut nopeasti ja varmasti alihankkijoiltamme”, sanoo Tuul.

Mekaanikon työtunnin hinnaksi hän kertoo 50 euroa.

Piritassa oma huoltomiehistö 

Toinen suomalaisille tuttu veneen talvisäilytyspaikka on Tallinnan Piritan satama, joka muistetaan jo vuoden 1980 olympialaisista. Pirita sijaitsee noin viiden kilometrin päässä Tallinnan ydinkeskustasta, ja sinne pääsee sieltä nopeasti myös bussilla.

Piritalla on kaksi huviveneiden säilytyshallia, joista yhden omistaa Sailinvest ja toisen Yachts Service. Niillä molemmilla on runsaasti asiakkaita ja pitkiä asiakkuuksia myös Suomesta.

Sailinvestin sisähalli on yleisilmeeltään hieman nuhjuinen, mikä selittyy sillä, että sitä on aiemmin käytetty muun muassa varastona ja tenniskenttänä.

Sailinvestin halli on Tallinnan Piritassa. Kuva Albert Truuväärt

Yksi sellainen valtti Sailinvestillä kuitenkin on tarjottavanaan, mitä esimerkiksi Kakumäe Havenilla ei ole.

”Meillä on oma huolto- ja remonttimiehistö, joka pystyy hoitamaan kaikkein vaativimmatkin kunnostustyöt”, Sailinvestin johtaja Silver Nahkur kertoo ja esittelee hallissa sijaitsevaa erityistä, muusta hallista erillään olevaa huoltotilaa.

Sailinvestin hallissa on parhaillaan työn alla muun muassa vene, jonka omistaja aikoo ensi vuonna kiertää maapallon ympäri, ja sitä kunnostetaan ja täydennetään tätä tarkoitusta vastaavaksi. 

Palvelut räätälöidään, kanta-asiakkaille sopimushintoja

Nahkur sanoo, että Sailinvestissä palvelut räätälöidään aina henkilökohtaisesti kullekin asiakkaalle erikseen ja se vaikuttaa myös hinnoitteluun. Etenkin kanta-asiakkaille hän lupaa sopimushintoja. 

”Monet vakioasiakkaat haluavat täyden kirjon palveluja, joita voivat olla esimerkiksi maston poistaminen ja paikalleen asentaminen, runkokatsastus, pohjapesu, moottorin ja vesijärjestelmän pesu ja huolto, tankkaaminen ja veneen kuljetus ja niin edelleen.”

Jonkinlaisia esimerkkihintoja Nahkur pystyy kuitenkin antamaan.

Veneen säilytys Sailinvestin sisähallissa maksaa 70 euroa per veneen neliö ja hinta sisältää koko talvikauden eli pisimmillään lokakuun puolivälistä toukokuun puoliväliin. Ulkosäilytys on tuntuvasti edullisempaa.

Veneisiin perehtyneen mekaanikon työtunti Sailinvestillä puolestaan maksaa noin 40−60 euroa riippuen työstä ja sen kiireellisyydestä.

Nahkurin mukaan Sailinvestin talvisäilytysasiakkaista jopa 40 prosenttia voi olla Suomesta, eikä suomalaisten määrä ole viime vuosinakaan pudonnut, vaikka hintataso Virossa on noussut.

”Vaikka hallimme on aika täysi, niin kyllä sinne varmasti löytyy pari paikkaa vielä tulevaksikin talveksi, kun vähän järjestelemme. Otamme niillekin paikoille mielellämme suomalaisia”, myhäilee Nahkur. 

Ota huomioon nämä 10 seikkaa, kun harkitset veneen talvisäilytystä Virossa

1. Veneen talvisäilytyksessä ja siihen liittyvissä oheispalveluissa Viron hintataso on jo pääosin sama tai melkein sama kuin Suomen.

2. Tallinnaa edullisempaa veneensäilytys voi olla muissa osissa Viroa, kuten Hiidenmaan Kärdlassa, ja Haapsalussa, jonne parhaillaan rakennetaan talvisäilytystiloja.

3. Matkakustannukset kasvattavat kokonaishintaa, etenkin jos säilytyspaikka on Tallinnan ulkopuolella ja venettään haluaa käydä joskus katsomassa.

4. Ota selvää, mitä kaikkea säilytyshintaan kuuluu ja mitä maksavat veneen nostot ja laskut ja muut oheispalvelut.

5. Remonttityöt voivat olla Virossa edullisempia kuin Suomessa, etenkin jos työt ovat mittavia.

6. Venevarkaudet eivät enää ole Virossa riesana, mutta veneen turvallisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.

7. Virossa hinnastoissa voi olla enemmän joustonvaraa kuin Suomessa, joten tarjouspyyntö kannattaa aina esittää.

8. Viron venebuumin vuoksi talvisäilytyshalleissa voi olla täyttä, ja paikkaa kannattaa kysyä jo ennen veneilykauden alkua.

9. Vaikka rahallinen säästö olisikin pieni, voi asioiminen vieraassa kulttuurissa ja vieraalla kielellä tuoda veneilyharrastukseen piristystä.

10. Suomalaisiin suhtaudutaan Viron veneilypiireissä myönteisesti ja monella virolaisella alan yrittäjällä on pitkä kokemus asioinnista suomalaisten kanssa, ja suomen kielellä.

Sami Lotila

Rahat, verot, työ & eläke, koti