veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ikäihminen, näin autoilet turvallisesti

Ikäihminen, näin autoilet turvallisesti
22.9.2023

Auto voi olla ikääntyvälle välttämätön ja myös elämänlaatua parantava asia. Miten ikäihminen voi parantaa autoilunsa turvallisuutta? Mitä kannattaa ottaa huomioon auton valinnassa?

Autoilu on monelle ikääntyvälle jokapäiväinen välttämättömyys. Se voi olla myös tärkeä elämänlaatua parantava tekijä. Jos autoilu loppuu, siihen saattavat loppua itsenäiset kaupassakäynnit, mökkimatkat ja vierailut sukulaisten tai ystävien luona.

Nykyään on vallalla ajatus, että autolla ajamista kannattaa jatkaa ja ajotaidon ylläpitämiseen kannattaa kannustaa niin kauan kuin ajoterveys antaa myöten. Ikä ei määritä sitä, voiko autoilua jatkaa, vaan terveydelliset seikat. Vanheneminen on hyvin yksilöllistä.

Henkilöauto voi mahdollistaa itsenäisen liikkumisen vielä silloin, kun se alkaa muutoin olla hankalaa sairauksien tai liikkumisvaikeuksien takia. Sairaudet eivät kuitenkaan saa haitata ajokykyä siinä määrin, että riskit kasvavat. 

Maaseudulla auto lähes välttämätön

Onko oma auto välttämätön? Suurimmissa kaupungeissa pärjää hyvin ilman autoa ja valtateiden varrella sijaisevien paikkakuntien välillä on mahdollista liikkua julkisella liikenteellä kohtuullisen sujuvasti.

Valtaväylien ulkopuolella haja-asutusalueella tilanne on toinen. Julkista liikennettä ei välttämättä ole lainkaan, ja aina sopivia yhteyksiä ei löydy edes kaupunkien välillä. Tässä kaksi esimerkkiä omasta lähipiiristäni:

Viitasaarella Keski-Suomessa asuvat Ritva ja Mauno Nieminen käyvät säännöllisesti kesämökillä Sievissä Pohjois-Pohjanmaalla. Linja-autoyhteyttä ei ole edes Sieviä lähellä oleviin pikkukaupunkeihin Ylivieskaan tai Nivalaan.

Viitasaarella asuvat Ritva ja Mauno Nieminen mökkeilevät Sievissä. Linja-autoyhteyttä ei ole edes Sievin lähikaupunkeihin. Kuva: Juha Liimatainen

Käytännössä ainoa sujuva vaihtoehto liikkumiseen on oma auto. Yli 80-vuotiaan pariskunnan terveydentila on onneksi hyvä, eikä autoilusta luopuminen ole kummallekaan vielä ajankohtaista.

Somerolla Varsinais-Suomessa asuvat Helli ja Reijo Nordström käyvät varsinkin kesäaikaan vanhassa kotitalossa maalla Somerniemellä. Julkista liikennettä ei käytännössä ole.

Helli on luopunut autoilusta jo useita vuosia sitten. Reijo, 91, kävi kaihileikkauksessa kuusi vuotta sitten. Näkö parani oleellisesti, ja hän sai useita ajovuosia lisää ja ajaa lyhyehköjä matkoja edelleen. Ajatus autoilusta luopumisesta tuntuu Reijosta hankalalta, mutta asiaa on joka tapauksessa mietittävä lähiaikoina.

Reijo Nordström ajelee kesäisin muun muassa Nordströmien vanhaan kotitaloon Somerniemelle. Matka ei käytännössä onnistu ilman autoa. Kuva: Markus Nieminen

Toistaiseksi lääkäri on todennut kuulo- ja näköaistin sekä kognitiiviset kyvyt riittäviksi autoiluun. Pitkiä matkoja Reijo ei enää aja, eikä lainkaan pimeällä. Ajoreitit ovat kaikki hyvin tuttuja. 

Onko ikäihminen riski liikenteessä?

Tilastojen perusteella henkilöauton kuljettajien onnettomuusriski lähtee keski-iän jälkeen nousemaan noin 70 vuoden iässä.

Vaikka ikä tuo tullessaan puutteita mm. näköön ja kuuloon, iäkkäät osaavat varautua niihin ennakoinnilla ja varovaisuudella. Riskikäyttäytymistä ei käytännössä ole. Kokemus ja harkinta lisäävät autoilun turvallisuutta.

Vakuutusyhtiöitten liikennevahinkotilastoista voidaan nähdä, että yli 65-vuotiaitten kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet eivät ole lisääntyneet kymmenen viime vuoden aikana. Mistään erityisestä riskiryhmästä ei siis voida puhua. 

Ikä huomioon auton valinnassa

Kun ajaja ikääntyy, hän voi parantaa autoilunsa turvallisuutta esimerkiksi valitsemalla sopivan auton. 

  • Suositeltavaa on erityisesti vaihtaa manuaalivaihteinen auto automaattivaihteiseen. Ajaminen helpottuu ja huomiota jää enemmän tärkeämpiin asioihin eli liikenteen seuraamiseen.
  • Hyvä näkyvyys autosta sekä autolla ajamisen helppous ovat a ja o. Iäkkäät suosivatkin yleensä perinteisiä henkilöautoja korkeampia autoja. Niihin nouseminen ja poistuminen on vaivattomampaa ja lisäksi korkeammasta autosta yleensä näkee paremmin ulos.
  • Olisi hyvä, että hallintalaitteet olisivat selkeät ja toisarvoisen tiedon tarjonta niissä mahdollisimman niukkaa. Nykyautoissa kehitys on ollut lähes päinvastaista. Kosketusnäyttö valikkoineen on usein hankala käyttää ja vie aivan liian paljon huomiota.
  • Jossakin vaiheessa hyvä tavaratila pyörätuolin tai rollaattorin kuljettamiselle voi olla tarpeen. Lisäksi auton sisällä olevien säilytystilojen tulisi olla luontevia käyttää. Käden ulottuvilla olisi hyvä olla tilaa esimerkiksi silmälaseille, käsilaukulle ja muille tarpeellisille pikkutavaroille. 

Rahaa autoon vai julkisiin?

Viime vuoden puolella laskin eri käyttövoimalla kulkevien autojen vuotuisia kuluja. Mukana oli kohtuuhintaisia uusia autoja sekä edullisia käytettyjä autoja.

Kun auton kaikki kulut – pääomakulut mukaan lukien – summattiin, erilaisten autojen vuosittaiset kulut vaihtelivat 3 700 ja 6 100 euron välillä. Keskiarvokulu oli noin 5 200 euroa. Laskelmissa käytettiin vuosisuoritteena 15 000 kilometriä.

Vuodessa matkustaisi aika paljon 5 200 eurolla. Käytettävissä olisi esimerkiksi joka viikko 50 euroa junaan tai linja-autoon ja lisäksi saman verran taksiin. Kukin voi laskea, millaisia matkoja tuo summa mahdollistaisi.

Jos toisaalta vuosittainen ajosuorite on pieni, autoilun kulut saattavat olla selvästi pienemmät kuin tässä laskelmassa.

Jos ajokunto ja ajotaito ovat vielä hyvät, auton voi myös vuokrata muutaman kerran vuodessa silloin, kun sille on kipeimmin tarvetta. Toisaalta etenkin ikääntyvän ihmisen ajotaito säilyy parhaiten säännöllisellä ajamisella. Jos ajaminen harvenee liiaksi, liikennetaidot rapistuvat.

Omasta autosta luopumisella voi säästää rahaa, mutta se on harvoin vaihtoehto, jos sosiaalisen elämänpiirin säilyttäminen ja harrastukset edellyttävät autoa.

Yhteiskunnalle ikääntyvien ihmisten omatoimisella autoilulla voi olla huomattavan suuri rahaa säästävä vaikutus. Esimerkiksi terveydenhuoltoon liittyviä Kela-kyytejä tai muita kunnallisia palveluita ei useinkaan tarvita niin kauan kuin puolisoista jompikumpi autoilee. 

Virasto lähettää muistutuskirjeen ajokortista

Kun ajokorttisi voimassaolo on päättymässä tai sen voimassa pitäminen vaatii toimenpiteitä, liikenne- ja viestintävirasto Traficom lähettää sinulle automaattisesti kirjeen. Kirje postitetaan väestötietojärjestelmästä löytyvään suomalaiseen osoitteeseen (ei ulkomaille). 

Henkilöautojen, moottoripyörien, mopojen, mopoautojen ja traktorien ajokortit ovat voimassa 15 vuotta kerrallaan.

Täytettyäsi 65 vuotta ajokortti on voimassa enintään viisi vuotta kerrallaan. Myöhemmin lääkärintarkastusten väli lyhenee, mikäli sairaudet tai lääkehoito edellyttävät sitä.

Useimmat sairaudet eivät ole este ajamiselle, kunhan ne ovat hyvässä hoidossa ja seurannassa. 

Markus Nieminen 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti