veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kosketusnäytöt ovat tulleet autoihin jäädäkseen – näyttöjen ja painikkeiden välille etsitään tasapainoa

Kosketusnäytöt ovat tulleet autoihin jäädäkseen – näyttöjen ja painikkeiden välille etsitään tasapainoa
29.4.2024

Moni autotoimittaja koeajaa joka vuosi kymmeniä uusia automalleja, ja niistä kertyy valtavasti kokemusperäistä tietoa. Näin kokenut pitkän linjan autotoimittaja kommentoi näyttöjä ja painikkeita.

Tekniikan Maailman Velimatti Honkanen, antaisitko jonkin huonon esimerkin kosketusnäytöstä – autosta, jossa perustoimintojen käyttö vie liikaa huomiota?

”On aika paljon autoja, joissa uusi käyttäjä on eksyksissä valikkojen kanssa. Esimerkiksi uusimpien Teslojen ’vaihdevivun’ siirrosta kosketusnäyttöön tai suuntamerkkikytkimien siirrosta ohjauspyörään on käyttäjän hankala löytää varsinaisia etuja perinteiseen ratkaisuun verrattuna.

Esimerkiksi Volkswagenissa ja Mercedeksessä puolestaan ohjauspyörän painikkeet on toteutettu tavallaan kosketusnäytön ja fyysisten katkaisimien välimuodolla. Ne ovat selvästi hankalampia ja virhealttiimpia käyttää kuin perinteisempi ratkaisu. Volkswagen onkin uusimmissa malleissaan palaamassa perinteisempään ratkaisuun, sillä asiakkaat ovat antaneet melko selkeää palautetta aiheesta.

Autoissa näkyvät jonkin verran myös kulttuurierot. Kiinalaiset ovat tottuneet täyteen ahdettuihin ja paljon toimintoja sisältäviin näyttöihin, kun eurooppalaiset arvostavat rauhallisempaa ilmettä.”

Missä autoissa on mielestäsi parhaat toteutukset? 

”Ratkaisut, joissa useimmin käytettäville toiminnoille on fyysinen katkaisin ja harvemmin tarvittavat asetukset tehdään kosketusnäytöstä, ovat yleensä toimivia. Esimerkkinä vaikkapa monet Audit, Renaultit ja Nissanit. Kosketusnäyttöön pohjautuvista autoista esimerkiksi Polestar on melko toimiva, samoin uusimmat Mercedes-Benzit, joiden kosketusnäytöt ovat riittävän isoja.

Useissa autoissa on myös mahdollista rakentaa omia pikavalintavalikkoja, joiden kautta pääsee useimmin käytettyihin toimintoihin kätevästi. Tämä tietysti edellyttää auton käyttäjältä perehtymistä auton tarjoamiin mahdollisuuksiin.”

Minkä perustoimintojen pitäisi mielestäsi ehdottomasti löytyä fyysisistä painikkeista?

 ”Ajamisen aikana jatkuvasti käytettävien toimintojen, kuten suuntamerkkien, valojen, pyyhkimien ja pesimien, pitäisi olla loogisissa paikoissa, jotta niitä voisi käyttää siirtämättä katsetta liikenteestä. Usein näitä joudutaan käyttämään myös heikommissa ajo-olosuhteissa.

Sitten on toimintoja, joita autoon tottunutkin kuljettaja joutuu käyttämään ehkä vain muutamia kertoja vuodessa, kuten takasumuvalo. Kun sitä tarvitaan sumussa tai pöllyävässä lumessa, ei ole kovin turvallista ryhtyä etsimään sitä kosketusnäytön uumenista.”

Olit juuri äskettäin mukana Tekniikan Maailman talvitestissä. Tuottivatko pakkaset ongelmia kosketusnäyttöjen kanssa?

 ”Nykyään kosketusnäytöt toimivat varsin hyvin myös matalissa lämpötiloissa. Harvaa kuitenkaan pystyy käyttämään sujuvasti hansikkaat kädessä.

Jotkin näytöt ’heräävät’ melko hitaasti, joten esimerkiksi sähkölämmittimet on selkeämpää käynnistää perinteisestä katkaisimesta kuin odotella pienen symbolin ilmestymistä kosketusnäyttöön.”

Kosketusnäytöt ovat yleistyneet vauhdilla. Onko tältä tieltä näkyvissä paluuta vai vähenevätkö fyysiset painikkeet entisestään?

 ”Kosketusnäytöt ovat tulleet jäädäkseen, mutta valmistajat etsivät sopivaa tasapainoa niiden ja fyysisten painikkeiden välillä. Jotkut valmistajat ovat ottaneet jo askelia taaksepäin ja siirtäneet esimerkiksi lämmityslaitteen säädön pois kosketusnäytöstä.

Näyttöjen koko on jatkuvasti kasvanut ja varmaan hieman kasvaa edelleen. Se on sikäli hyvä, että isompaan näyttöön on helpompi tehdä selkeämpi ulkoasu ja isompia painikkeita, joihin osuakseen ei tarvitse keskittyä niin paljon.”

Hyvin toteutetut fyysiset napit ja säätimet vs. markkinoiden paras lasiruutu – kumman itse valitset?

 ”Todennäköisesti näiden yhdistelmän. Isossa kosketusnäytössä on paljon hyviä puolia, ja nykyään auto, jonka kojelauta on täynnä katkaisimia, näyttää jo hieman vanhanaikaiselta. Perustoiminnoille, ja varsinkin talviolosuhteissa tarvittaville toiminnoille, fyysinen painike on kuitenkin yleensä parempi ratkaisu.

Jonkinlaisena referenssinä käytettävyyden osalta pidän 7. sukupolven Volkswagen Golfia, siis ennen faceliftiä. Siinä kaikki toimi, oli helppoa käyttää, eikä mitään varsinaisesti puuttunut.”

Lue myös: Ruutu ohittaa vivut ja painikkeet autoissa – hyvä kosketynäyttö ei eksytä kuljettajaa >>

Markus Nieminen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti