veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Haaveissa Chanel-käsilaukku – voiko merkkilaukku olla sijoitus?

Haaveissa Chanel-käsilaukku – voiko merkkilaukku olla sijoitus?
5.5.2020

Ostaessaan kallista merkkilaukkua naiset usein perustelevat, että kyseessä on sijoitus. Mitä tulee ottaa huomioon, kun ostaa merkkilaukun?

Ensin kannattaa harkita tarkkaan, mitä ostaa. Oletus sijoituslaukkua ostaessa on, että laukun hinta kasvaa vuosien saatossa ja laukun merkki ja malli pitävät pintansa muotioikkujen vaihdellessa. Hyvänä esimerkkinä tällaisesta on 110-vuotias Chanel, jonka klassikkolaukut todennäköisesti säilyttävät arvonsa vielä tulevinakin vuosikymmeninä.

Luksusmerkki Chanel on muodostunut monestakin syystä klassikoksi. Tärkeänä tekijänä on ollut Coco Chanel (1883–1971) itse, joka henkilöityi vahvasti brändiinsä, ja useimpiin hänen suunnittelemiinsa luomuksiin liittyy vahva tarina. Coco Chanel oli merkittävimpiä 1900-luvun muodinluojia. Hän  puki naiset pikkumustaan ja pukukoruihin sekä teki rusketuksesta tyylikästä.

Käsilaukkujen saralla hän loi klassikoita kuten mallin 2:55. Tämä laukkumalli kehitettiin periaatteessa jo 1920-luvun lopulla, ja se lanseerattiin uudelleen helmikuussa 1955. Laukku sai nimensä kyseisen kuukauden ja vuoden mukaan.

Radikaali olkahihna

Yksi Coco Chanelin suunnittelun johtoajatuksia oli yksinkertaisuus ja käytännöllisyys. Laukkumallin 2:55 radikaali uutuus oli pitkä metallinen olkahihna. Laukku heilui tyylikkäänä naisen olalla ja vapautti näin naisen kädet. Kerrotaan, että laukun kaunis viininpunainen sisus puolestaan oli saanut inspiraationsa Chanelin orpokodissa käyttämän asun väristä.  

Second hand Chanel Reissue 2:55 -käsilaukun lähtöhinta vuonna 2015 oli noin 1 000 euroa. Valitettavasti lopullista huutohintaa ei ole saatavilla, eikä kyseiseltä vuodelta ole vertailuhintaa. Uusi vastaava laukku maksaa yli 5 000 euroa. Kuva Bukowskis

Toinen suosittu Chanel-klassikko on vuonna 1983 suunniteltu Karl Lagerfeldin versio 2:55-laukusta, joka kulkee nimellä Classic Flap Bag. Uudempi, saman suunnittelijan vuonna 2011 suunnittelema Boy-laukku, on käytännössä jo noussut klassikoksi. Laukun nimen taakse liittyy linkki Coco Chanelin elämään: se sai nimensä Chanelin rakastetun Boy Capelin mukaan.

Chanelin pieni Boy-laukku huudettiin Stockholms Auktionsverkin huutokaupassa 2 160 eurolla vuonna 2018. Hintojen vertailu uusiin ei ole aina helppoa, sillä kausittain mallien yksityiskohtiin voidaan tehdä muutoksia, esimerkiksi tietyn väristä laukkua tai tiettyä metallia ei ole välttämättä enää valikoimissa. Tällä hetkellä vastaavan hinta on uutena noin 4 500 euroa. Kuva: Stockholms Auktionsverk 

Merkkilaukku ei päädy aleen

Della Margasta, joka on ainoa Chanelia Suomessa myyvä liike, kerrotaan, että klassikkojen ohessa tällä hetkellä kysellään myös viime vuosina suunniteltuja Chanelin Gabrielle- ja 19-malleja. Nimenomaan sijoituslaukkua metsästävän kannattaa kuitenkin valita ennemminkin varma klassikko perusvärissä kuin pintamuotia edustava kausilaukku. Klassikkolaukku kulkee äidiltä tyttärelle, ja mitä todennäköisemmin sillä on kysyntää vielä kymmenenkin vuoden päästä trendien jo hiivuttua.

Ei ole yhtä oikeaa tapaa hankkia luksuslaukku. Varman päälle pelaava hankkii laukun uutena liikkeestä, jolloin sen autenttisuus, kuitit ja alkuperä ovat taatusti sitä mitä pitääkin. Tällöin myös takuu ja laukun huolto mahdollisen vian ilmetessä on helpointa, kun liike voi lähettää sen suoraan valmistajalle.

Chanel Classic Double Flap Bag (medium), lähtöhinta 2 100 euroa, huudettiin keväällä 2020 Bukowskisilla 2 300 eurolla. Uusi maksaa noin 5 400 euroa. Kuva: Bukowskis

Alennusmyyntejä näistä laukuista on kuitenkin turha odotella, pikemminkin päinvastoin: klassikkolaukkujen hinnat nousevat liikkeessä keskimäärin kerran vuodessa. Sijoittajalle tämä on toki hyvä asia: mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, klassikkolaukun hinta voi moninkertaistua kymmenessä vuodessa. Jos sen myy silloin käytettynä, saa vähintään omansa takaisin.  

Baghunter-nettisivustolla on vertailtu medium-kokoisen Chanelin Classic Flap Bagin hintakehitystä. Sen mukaan uuden laukun hinta on noussut vuosien 2010 ja 2016 välillä 2 850 dollarista 4 900 dollariin ja jatkaa tasaisesti nousuaan. Chanelilta kysyessäni en saanut laukulle ohjevähittäishintaa – ilmeisesti se vaihtelee hieman liikkeissä ja eri maissa. Netissä olevien hintavertailusivustojen mukaan hinta asettunee tänä keväänä noin 5 800 dollarin eli suunnilleen 5 400 euron paikkeille.

Käytetyn merkkilaukun ostaja säästää satasia ja jopa tuhansia

Satasia, jopa tuhansia voi tosin säästää, jos Chanel-laukun ostaa käytettynä joko kymmeniä vuosia vanhana vintagena tai second handina, jolloin laukku on kenties vain muutaman vuoden vanha ja lähes uuden veroinen.  Käytetyn laukun alkuperäisiä ostokuitteja ei tällöin välttämättä ole jäljellä, vaan aitous tulee todistaa jollain muulla tavalla.

Chanelia myyvät liikkeet eivät autentikoi laukkuja, vaan aitouden varmistamista tarjoavat jotkin nettipalvelut. Netistä löytyy myös hyviä linkkejä, joiden avulla ainakin karkeimmat väärennökset oppii tunnistamaan.

Käytettyjä Chaneleita voi ostaa esimerkiksi arvohuutokaupasta tai laadukkaista vintage-laukkuja myyvistä second hand -liikkeistä, joissa asiantuntijat osaavat asiansa. Netistä löytyy myös lukuisia sivustoja, joissa myydään merkkilaukkuja huomattavasti edullisemmin kuin liikkeessä tai huutokaupassa. Mikäli tarjous on liian hyvä ollakseen totta, tulee varoituskellojen soida. Kuvan laukku saattaa olla eri yksilö kuin se, mikä postissa lähetetään.

Pitkän aikavälin vertailu uuden ja käytetyn laukun hintojen välillä ei ole yksiselitteistä. Huutokaupoissa näkyvillä on usein vain laukun lähtöhinta, joka saattaa erota paljonkin loppuhinnasta, johon tulee lisäksi huutomaksut päälle.

Vintage-liikkeet puolestaan hinnoittelevat laukkuja yksilöllisesti ja hintaan vaikuttaa, onko kyse provisiomyynnistä, jossa laukun omistaja on mukana määrittelemässä laukulle hintaa vai liikkeen sisään ostamasta laukusta. On myös hyvä huomioida, että samaa mallia olevan laukun hintaan vaikuttavat myös sen ikä ja kunto, sekä ovatko tarvittavat dokumentit tallella.

Sijoititpa sitten uuteen tai käytettyyn Chaneliin, kannattaa muistaa, että sijoituksesta huolehtiminen on tärkeää. Laukun aitoustodistukset, ostokuitit ja säilytyspussit kannattaa säilyttää ja laukkua tulee kohdella hellävaraisesti. Laukkua voi huoltaa värittömällä nahanhoitoaineella, mutta korjaukset kannattaa antaa ammattilaisen hoidettaviksi. Näiden huoltotoimenpiteiden kuitit tulee myös säilyttää.

Chanelin käsilaukku ei ole kuitenkaan pelkkä sijoitus, vaan se on vahva statussymboli ja merkki. Laukku olallaan paitsi antaa ymmärtää astuvansa Coco Chanelin itsenäisen naisen jalanjälkiä, tulee samalla viestineeksi myös brändiin liitettyjä aineettomia arvoja ja monenlaisia muitakin mielikuvia.

Chanel itse määritteli luksuksen olevan –  ei suinkaan köyhyyden – vaan vulgaarin vastakohta. Kannatko käsivarrellasi sijoitusta vai asustetta on sinun valintasi. Naiselle käsilaukku on kuitenkin must: sinne mahtuu koko elämä.

Katja Weiland-Särmälä

Kirjoittaja on taidehistorioitsija ja esinetutkija.  

Rahat, verot, työ & eläke, koti