veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Ford Ka+ on reipas ajettava

Ford Ka+ on reipas ajettava
7.3.2017

Fordin uusi pieni ja halpa malli Ka+ yllättää hauskalla ajettavuudellaan ja monenlaisella käytännöllisyydellään. 

Intiassa tehtävä pikkuinen halpisauto tuntuu ajatuksena aika ankealta ajokilta, mutta Ford Ka+:ssa on lähtökohdistaan huolimatta luonnetta. Vaikutelma on sama kuin kokoluokan hauskimmissa kilpailijoissa Škoda Fabiassa ja Volkswagen Polossa.

Ford Ka+

Eurooppaan tuotava Ka+ poikkeaa monin tavoin Etelä-Amerikkaan tehtävästä perusversiosta ja Intiassa Ford Figon nimellä myytävästä sisarmallista. Eurooppalaisessa versiossa on nopeampi ohjaus ja erilainen jousitusgeometria. Jouset ovat lyhyemmät ja iskunvaimentimet tuhdimmat. Edessä on 47 % jäykempi kallistuksenvakaaja ja järeämpi apurunko, takajousituksessa paremmat puslat. Hydrauliset moottorinkiinnikkeet, jotka vähentävät koneen aiheuttamaan melua ja värinää, ovat peräisin Fiestasta. Lisäksi ääneneristysmateriaalia on käytetty enemmän ja ovien tiivisteet ovat paremmat kuin perusversiossa.

Ford Ka+

Kaikkien muutosten seurauksena Ka+:n Euroopan versio edustaa Fordin ajettavuuden parhaita perinteitä.  Toisin kuin luulisi, Ka+ on monin tavoin hauska auto ajaa. Suljetulla alueella sitä voi paiskoa kuin rukkasta. Ka+ kestää aika reipastakin käsittelyä ilman että kuljettajalta loppuu usko auton kykyihin. 

Mainio alusta

Ford Ka+:n käytöksessä on Fordille tunnusomaista jäntevyyttä ja eloisuutta. Ka+ on oikealla tavalla perinteinen auto, jonka alustaa ei ole jäykistetty pilalle. Tässä mielessä se käyttäytyy paremmin kuin moni paljon isompi ja kalliimpi auto.

Kuljettajalla on hyvä takapuolituntuma auton liikkeisiin ja tienpinnan piirteisiin niin muodon kuin pyörien otteenkin osalta. Matkustusmukavuus ei tästä kärsi. Vaikka on valittu lyhyemmät jouset, niissä on oikeanlaista pehmeyttä iskujen ja heilahdusten absorboimiseen.

Ka+:n ohjaus on pienten Fordien tapaan vähemmän jäykkä ja vastaan vänkäävä kuin joissain merkin isommissa malleissa. Varsinkin taajama-ajossa autoa kääntelee mielellään. Mutkateilläkin se ennen kaikkea kaarteeseen sisäänmenossa kääntyy hanakasti ja ohjautuu tarkasti.

Ford Ka+

Mutkaisella kantatiellä Ka+ on hauska ajettava ja ohjaus toimii hyvin luontevasti. Ford pysyy hyvin käsissä nopeissakin suunnanmuutoksissa ja myös silloin, kun pito pyörien välillä vaihtelee selvästi. Yllättäen tämä korkea pikkuauto on vakaa moottoritievauhdissakin. 

Kierrätettävä kone

Suomeen Ford Ka+:ssaa tuodaan vain yhdellä moottori- ja varustevaihtoehdolla. 1,2-litrainen ja 85-hevosvoimainen, muuttuvilla nokka-akselin ajoituksilla varustettu Ti-VCT bensiinimoottori sopii hyvin auton luonteeseen. Vaikka moottori ei häikäise suorituskyvyllään, voimanlähde on käyttöominaisuuksiltaan miellyttävä.

Fordin kone vastaa hyvin kaasupolkimen käskyihin ja vetää koko matkan jouheasti huippukierroksille asti. Vasta viisivaihteisen laatikon isoimmalla vaihteella Ka+:n kiihtyvyydessä on arkiajossakin selvä ero isompiin moottoreihin ja tehokkaisiin uusiin pikkuturboihin.

Ford Ka+

Vaikka 13,9 sekuntia nollasta sataan ei nykyään ole kovin kummoinen arvo, pientä raaserin tuntua ja ääntä Ka+:stakin löytyy, kun konetta kierrättää kakkosvaihteella 6 500 kierrokseen asti. Tällöin vauhtia on jo 90 km/t. Isompi pykälä vain pesään ja Ford jatkaa edelleen vauhdin kasvattamista mukisematta.

Vaikka Fordin kone tottelee nöyrästi kuskin käskyjä, ripeä eteneminen Ka+:lla edellyttää tarmokasta vaihteiden käyttöä. Onneksi kytkin on kevyt mutta riittävän tunnokas ja vaihteensiirto miellyttävän sujuvatoiminen. 

Ford Ka+

Hyvät tilat neljälle

Ford Ka+

Ford Ka+ on neljä senttiä lyhyempi mutta melkein kolme senttiä korkeampi kuin samalle Fordin globaalille B-pohjalevylle tehty Fiesta. Luonteva ajoasento Ka+:ssa on ryhdikkään pysty niin kuin usein pikkuautoissa. Pystyjen istuma-asentojen ansiosta alle neljämetriseen autoon on saatu käyttökelpoiset tilat neljälle täysikokoiselle ihmiselle. Pääntilaa riittää hyvin niin etu- kuin takapenkilläkin.

Ka+:n istuimet kuvastavat hyvin auton hinta- ja kokoluokkaa. Tavalliset päivittäiset ajot sujuvat mukavasti, vaikka kävisi 50-100 kilometrin päässä, mutta pitkään ajettaessa vartalo kertoo, että istuinten tarjoama tuki ei ole samaa luokkaa kuin parhaimmissa isoissa autoissa. Matkustusmukavuutta heikentävät myös etuistuinten portaittain säätyvät selkänojat, jotka rajoittavat parhaan ergonomian löytymistä.

Fordin hallintalaitteet ovat aika hyvin kohdallaan. Ratin syvyyssäätö loppuu hieman kesken, se saisi mennä lähemmäs kojelautaa. Nyt ohjauspyörä tulee varsinkin lyhytjalkaisilla kuljettajilla syliin.

Ford Ka+

Istuinlämmittimet ovat mukavan tehokkaat, istuimet lämpiävät nopeasti pakkaspäivinäkin. 

Ohjelmoitava avain

Ilmastointi, radio/CD, ajotietokone ja Ford SYNC englanninkielisellä ääniohjauksella ja AppLinkillä kuuluvat Ka+:n vakiovarusteisiin. Ka+:n monitoiminäytössä ei ole suomen kieltä, mutta ruotsi sieltä löytyy. Kun koeajossa tuli ihmeteltyä, mitä englanninkielinen sana chimes tarkoittaa, ruotsin kielellä se valkeni heti: ljudsignaler eli varoitusäänet.

Ehkä hieman yllättäenkin Fordin ohjelmoitava MyKey-avain kuuluu Ka+:n varustukseen. Avaimeen voidaan ohjelmoida auton maksiminopeus tai äänentoiston suurin volyymi kuljettajakohtaisesti sekä estää ajonvakautuksen kytkeminen pois päältä.

Koeajoautossa oli valinnaisvarusteina 15-tuumaiset kevytmetallivanteet (295,67 euroa veroineen), automaatti-ilmastointi EATC (248,36 euroa), erikoisväri Sparkling Gold (804,22 euroa) sekä Driver Assistance Pack, joka sisältää parkkitutka-anturit takana, sähköisesti taittuvat ovipeilit ja sähkötoimiset takaikkunat (555,86 euroa).

Varusteet nostavat Ka+:n hinnan hieman yli 16 000 euron. Lisäksi tulee vielä 600 euron toimituskulut. Vakionopeussäädintä koeajoautossa ei ollut – sen saa ratin nahkaverhoilun kanssa verollisena 402,11 euron hinnalla. 

Vastinetta rahalle: Ford Ka+:n lähtöhinta on 14 214 euroa. Ajettavuudeltaan se ei ole mikään halpisauto. vaan tuntuu oikeastaan isomman auton miniatyyriversiolta. Škoda Fabia ja Volkswagen Polo ovat nekin lajissaan mainioita autoja, mutta Ka+:n hinnalla niiden suorituskyky on 75-hevosvoimaisella moottorilla Fordia heikompi. Tosin maksamalla 800 euroa lisää Fabiaan saa 90-hevosvoimaisen koneen. Toisaalta esimerkiksi Renault Clio tarjoaa suunnilleen samaan hintaan vielä isomman auton tuntua kuin edellä mainitut, joten kuluttajalla on valinnanvaraa hyvien vaihtoehtojen kesken. Tietenkin myös Ford Fiesta on vaihtoehto Ka+:lle. Fiesta maksaa halvimmillaan yhden litran 80-hevosvoimaisella moottorilla 15 265 euroa.

PLUSSAT

+ Luonteikkaat ajo-ominaisuudet
+ Kokoon nähden hyvät tilat
+ Hyvä jousitusmukavuus 

MIINUKSET

- Portaittain säätyvät selkänojat 
- Pienehkö tavaratila
- Takaluukun hankala lukko

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT
Sylinteritilavuus cm3 1196
Suurin teho kW/hv/r/min   63/85/6300
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  112/4000
EU-kulutus, kaup/maantie/yhd. l/100 km 6,3/3,9/4,8
CO2-päästö g/km  110
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 13,9
Huippunopeus km/t    166
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) mm 3929/1695/
1524/2489
Omamassa 75 kg kuljettajan kanssa kg 1055
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto 14 214,71 /
16 118,83

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.