veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ford Fiesta on itseään isompi

Ford Fiesta on itseään isompi
10.7.2017

Ford Fiesta on uudistettu perusteellisesti. Edellisestä mallistosta on oikeastaan jäljellä vain nimi ja tuttu olemus.

Uuden Ford Fiestan olemus on kuin vanha tuttu, mutta silti täysin uusi. Kylkien painanteet tuovat valojen varjojen leikkiä muotoihin.

Fiesta on kuulunut Ford-mallistoon jo yli 40 vuotta. Menossa on peräti kahdeksas sukupolvi! Vaikka etuvetoinen pieni perheauto kuuluu nykyisin lukuisien valmistajien tuotevalikoimaan, Fiesta on pärjännyt myyntikisassa mainiosti. Ensikoeajo vahvistaa myönteiset tulevaisuudennäkymät. 

Ihka uusi Fiesta tuntuu jo ulkoapäin tarkasteltuna kokoistaan isommalta. Samalla nykyisille Fordeille tunnusomainen selkeä etusäleikkö kertoo katsojalle kertavilkaisulla uuden mallin ”perhetaustan”.

Uudistunut Fiesta on kasvanut edeltäjäänsä verrattuna, mutta varsin maltillisesti. Ajettavuuden kannalta katsottuna 30 milliä leveämpi raideväli edessä ja 10 milliä takana sekä neljän millin pidennys akseliväliin ovat lisäplussaa jo ennestään hyvälle ajettavuudelle. Ne ovat vaikuttaneet samalla korin 71 millin pituuskasvun ja runsaan sentin lisäleveyden myötä myös sisätilojen toteutukseen.

Perää hallitsevat vaakasuorat takavalot ja takaluukku sekä puskuriksi kaartuva korin alaosa. Kattospoileri ryhdistää kokonaisuutta.

Vaikka liki kaikki Fiestassa on uutta, kokonaisuus on tuttuakin tutumpaa Fordia. Pehmein kaarin ja selkein kylkien laajoin painantein toteutettu olemus on helppo hyväksyä. Sivulle kaartuvat valoumpiot viiston konepellin reunoilla viimeistelevät vaikutelman.

Tietenkin autoa tarvitsevalle muotoilun ykkösjuttuja ovat toimintojen luontevuus ja tietenkin sisätilat. Perusteellisesti uudistettu ohjaamo on kuljettajan mieleen. Hillitsimien ja hallitsimien sijoittelu on kelpo. Nippelien ja nappuloiden määrää on karsittu ja entistä useampia toimintoja ohjaillaan näyttöruudulta.

Mittarit ovat helppolukuiset. Vaihteenvalitsin on mukavan napakka. Fiestan seisontajarrua käytetään perinteisen tuhdin ”käsijarrun kahvan” välityksellä; hyvä ratkaisu.

Ohjaamo on uusittu perusteellisesti. Käyttimien sijainti on luonteva. Kojelaudan keskiosan näyttö on kookkaimmillaan kahdeksantuumainen.

Edessä hyvä istua

Etuistuinten muotoilu sopii jos jonkinlaisille vartaloille. Sivuttaistuki on yleisajoon hyvä.

Edessä istuvilla on kuninkaalliset oltavat. Monenlaisille vartaloille sopivilla, kelpo sivutuella varustetuilla etuistuimilla matkustaa mielellään.

Istuimia on jonkin verran pehmennetty aiemmasta, mikä jakoi koeajajien mielipiteitä. Mistään pehmosohvista ei kuitenkaan ole kyse.

Takaistuimelle mahtuu luontevasti kaksi aikuista, mutta auton kokoluokka näkyy siitä, että senttejä ei ole tuhlattavaksi.

Sisäänpääsyn vaikeusaste riippuu siitä, valitseeko ajokkinsa kolmi- vai viisiovisena. Kyytiin istahtaminen käy kuitenkin tavanomaisin konstein.

Tavaratilan perustilavuus, 303 litraa, on tämän luokan autossa hyväksyttävä, mutta ennen perheen lomamatkaa kannattaa harkita nyssäköiden määrää.

Takapenkillä matkustaa kaksi aikuista. Kolmas vie viihtyvyyden.

 

Ison auton ominaisuudet

Ford Fiestan valtti on mainio ajettavuus. Jo alusta saakka on huomioitu alustan ja renkaiden yhteistyö. Esimerkiksi matalaprofiilisin 205/45R17-renkain varustettu ST Line -versio imaisi normaalit töyssähdykset mainiosti. Jämäkkä alusta pitää kallistelun kurissa. Parasta on kuitenkin se, että matkustusmukavuus pysyy kaiken aikaa hyvänä.

Fiestan kuski saa nauttia erinomaisesta ohjauksesta, jonka tarkkuus ja tunnokkuus ihastuttavat. 

Monet moottorit

Ford Fiestan moottorivalikoima on todella monipuolinen. ”Alkaen-moottori” on kolmisylinterinen 1,1-litrainen, teho 52 kW/70 hv. Se on saatavissa myös 63 kW/85 hv:n versiona.

Suosituimmaksi moottorisarjaksi noussee niin ikään kolmisylinterinen bensaturbo 1.0 EcoBoost. Tehovaihtoehdot ovat 74 kW/100 hv, 92 kW/125 hv ja 103 kW/140 hv. Vääntölukemat asettuvat moottoriversiosta riippuen välille 170-180 Nm/1400-5000 r/min.; kelpo arvoja.

Kolmisylinterinen EcoBoost-moottori saa konehuoneen näyttämään ”erilaiselta”.

Dieselvaihtoehdot ovat kaksi 1,5-litraista, ahdettua nelisylinteristä, tehot 63 kW/85 hv ja 88 kW/120 hv. Vastaavat vääntölukemat ovat 215 Nm/1750-2500 r/min ja 270 Nm/1750-2500 r/min.

Käsikäyttöinen vaihteisto on 1,1-litraisten moottorien yhteydessä viisivaihteinen. Yksilitraisten EcoBoost-turbomoottorien välitykset valitaan kuusivaihteisen vaihteiston avulla. Lisäksi satahevosvoimaisen (74 kW) EcoBoost-bensiinimoottorin vaihteistoksi voi valita momentinmuuntimella varustetun automaattivaihteiston. Dieselien yhteydessä on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. 

Ajajan auto

Koeajokkien moottorit olivat 103 kW:n (140 hv) tehoinen 1.0 EcoBoost bensaturbo sekä tehokkaampi 1.5 TDCi-turbodiesel. Kompakti bensiinimoottori on todella miellyttävä käskettävä. Kolmisylinterisen moottorin teho riittää taatusti joka tilanteeseen. Vääntöä on käytännössä kuin siinä”pienessä pitäjässä”. Käytännön sitkeys on kiitettävä. Välillä tuntui liki uskomattomalta, että voima tulee yksilitraisesta voimanlähteestä!

Kun moottorin ominaisuuksiin lisätään erinomaisesti toimiva alusta, niin mikä on taivalta taittaessa. Myös urheilullisimmaksi mainitun ST Line -version alusta ansaitsee erityismaininnan. Huolimatta jämäkästä jousituksesta ja tuhdista kallistelun vaimennuksesta matkustusmukavuus on hyvä.

Kuljettaja kiittelee lisäksi mainiota ohjausta ja sujuvaa manuaalivaihteistoa. Automaattivaihteistolla varustettua versiota ei vielä päässyt kokeilemaan. Automaattivaihteiston saa 74-kilowattiseen (100 hv) yhteyteen.

Pääsin myös 88 kW:n (120 hv) tehoisen turbodiesel-version ohjauspyörän taakse. Nyt osasin jo ounastella turbodieselmäistä puhtia ja sitkeyttä. Moottori täyttikin odotukset. Menoa hallitsee juoheus, joka muuttuu kaasun painalluksella rivakkuudeksi. Mainio paketti.

Moottorit ovat normien mukaisesti mitattuina mukavan taloudellisia. Yhdistetty EU-kulutus vaihtelee mallista riippuen välillä 3,2-5,2 l/100 km. 

Tavaratila riittää yleiskäyttöön, mutta perheen lomavarusteiden kanssa on tiukkaa.

Vaihtoehtoja ja varusteita

Jo myynnin aloitusvaiheesta alkaen Fiestasta on tarjolla neljä varustelu- ja tyyliversiota: asiallinen Trend, monipuolinen Titanium, urheilullisuutta korostava ST-Line sekä ylellinen Vignale. Luvassa ovat tuonnempana myös Fiesta Active -crossover sekä tosiruudikas (147 kW/200 hv) Fiesta ST.

Fordin näkemyksen mukaisesti myös pienen perheauton varustelu voi olla runsas. Ovathan näppäränkokoiset ajokit yhä suositumpia. Niinpä esimerkiksi kaistavahti kuuluu jo Trend-version varustukseen samoin kuin nopeudenrajoitin ja mäkilähtöavustin. Ilmastointi ja ajonvakautus ovat selviö samoin ohjauspyörän nelisäätö. Maininnan ansaitsevat lisäksi ahtailla pysäköintipaikoilla tarpeelliset ovien reunasuojukset.

Myös tuoreimman tietämyksen mukaiset turvajärjestelmät kuuluvat Fiesta-kokonaisuuteen. Tuttujen ratkaisujen lisäksi huomattakoon lukkiutuva, kuljettajan turvavyön alta luiskahtamisen estävä solki.

Titanium-tasoon sisältyvät mm. erityismuotoillut etuistuimet ja ristiselän tuki sekä sähkösivuikkunat edessä ja takana. Fiesta Vignalen varusteita ovat muun lisäksi vakionopeuden säädin ja automaatti-ilmastointi. Myös avaimeton keskuslukitus ja käynnistys kuuluvat kokonaisuuteen. Mainittakoon vielä liikennemerkkien tunnistus sekä ledein toteutetut päiväajovalot ynnä takavalot. Informaation ja navigoinnin kosketusnäyttö on kahdeksantuumainen. ST-Linen varustelussa painotetaan erityisesti menevyyttä.

Parhaiten tunnetaan Fordin vaakarivoitettu etusäleikkö.

Lisävarustelistalta Fiestaan on poimittavissa useita tehdasasenteisia varustepaketteja. Saatavissa ovat mm. aktiivinen pysäköintiavustin, automaattiset ajovalot, vireystilan tunnistin jne. jne. liki loputtomiin. Elektronisia turvavarusteita Fiestassa on runsaasti. Esimerkiksi jalankulkijan turvaa erityisesti pimeässä lisää Pedestrian Detection -järjestelmä.

Fordin ylpeydenaihe on Fiestaan saatava huippuluokan B&O PLAY -äänentoisto, jonka luoma äänimaailma kestää vertailun premiun-tasoisten autojen äänentoiston kanssa. Parhaimmillaan kymmenen kaiuttimen järjestelmään kuuluvat kojelaudan keskiäänikaiutin ja tavaratilaan sijoitettu subwoofer. Vahvistinteho on muhkeat 675 wattia. Koekuuntelu oli elämys. 

Hinnat kohdallaan

Ford on tosissaan Fiestan kanssa, mistä kielii kilpailukykyinen hinnoittelu. Edullisin malli on kolmiovinen Trend (13 600 euroa). Satahevosvoimaisella (74 kW) EcoBoost-bensiinimoottorilla varustetun viisiovisen Fiesta Trend -mallin saa 15 300 eurolla. Titanium-tasoinen EcoBoost (74 kW/100 hv) maksaa 16 170 euroa ja samantasoinen, tehokkaimmalla moottorilla (103 kW/140 hv) varustettu ST Line-versio 19 900 euroa. Dieselmoottorisen Vignale-huippumallin hintalappuun on painettu 21 840 euron lukema.  

PLUSSAT

+ Ohjaus
+ Ajettavuus
+ Turbomoottorien ominaisuudet 

MIINUKSET

- Kauhukahvat puuttuvat
- Etukulmat eivät näy kuljettajan paikalle
- Varapyörä ei ole vakiovaruste 

Vastinetta rahalle: Uusi Ford Fiesta kilpailee kuumassa sarjassa esimerkiksi Volkswagen Polon, Škoda Fabian sekä Opel Corsan kanssa. Kovan vastuksen Fiestalle tarjoavat myös Kia ja Hyundai sekä Nissan ja Toyota unohtamatta Suzukia. Myös ranskalaiset ovat jaolla, niin myös oman tiensä kulkija Dacia. Kovimpien kilpailijoiden joukkoon on noussut uusi Seat Ibiza. Fiestan valtteja kovassa seurassa ovat ajettavuus ja varustelu. Tilatkin riittävät. Kaikkiaan Fordin tulokas antaa rahalle kelpo vastineen.

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Ford Fiesta ST-Line 1.0 EcoBoost 140 hv Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi 120 hv
Sylinteritilavuus cm3 998 1 499
Suurin teho kW/hv/r/min 103/140/6 000 88/120/3 600
Suurin vääntömomentti Nm/r/min 180/1 500-5 000 270/1 750-2 500
EU-kulutus, kaupunki/maantie/yhd. l/100 km 5,8/3,8/4,5 3,9/3,2/3,5
CO2-päästö g/km 102 89
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) 4040/1735/
1476/2493
 
Omamassa kg 1 164 1 207
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia 9 9
Huippunopeus km/h 202 195
Hinta euroa 20 380 21 840

 

Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti