veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Auton pitkäaikaisvuokraus vai osamaksu – kumpi kannattaa?

Auton pitkäaikaisvuokraus vai osamaksu – kumpi kannattaa?
20.2.2019

Auton jälleenmyyntiarvo vaikuttaa pitkäaikaisvuokrauksen kuukausihintoihin. Esimerkiksi C-sarjan Mercedes-Benzin ja jonkun kansanauton kuukausierien ero voi olla pienempi kuin autojen vähittäismyyntihinnasta voisi päätellä. Jäännöserä ratkaisee paljon. 

”Arvonalenemaa ei mielletä kuluksi, ja siksi yksityisleasingin kuukausierän edullisuutta ei ymmärretä. Tosiasiassa esimerkiksi meillä pitkäaikaisvuokrauksen rahoituksen saa samoilla korkoprosenteilla kuin osamaksurahoituksen, joten helppouden ja riskittömyyden hinta on asiakkaalle hyvin edullinen”, Vehon liikkuvuuspalvelujen päällikkö Nicholas Zaeske toteaa.

Zaesken mukaan 36 kuukauden sopimuskausi on suositumpi kuin 24 kuukautta, koska pidemmällä kaudella kuukausihinnan saa painettua alemmas.

Samalla rahalla omaksi

”Tässä järjestyy rahoitus samalla kun vanhan auton myynnistä saadut rahat jäävät tilille muita käyttökohteita varten”, Laakkosen 36 kuukauden ja 60 000 kilometrin pituisen FiksuDiilin valinnut porvoolainen autoilija toteaa Iltalehden advertoriaalissa. Hän maksaa Style-varusteisesta Škoda Octaviasta 1.5 TSI -bensiinikoneella ja DSG-automaattivaihteistolla 445 euroa kuukaudessa ja lisäksi 47 euroa kuukaudessa huoltosopimuksesta.

Jos jatkaa maksamista pari vuotta pitempään, noin 500 euron kuukausierillä vastaavan auton maksaisi osamaksulla viidessä vuodessa omaksi. Toisaalta kolmen vuoden jälkeen Octavian hinnasta on ehtinyt maksaa niin suuren osan, että sen jälleenmyyntiarvo voi hyvinkin olla jäljellä olevia osamaksueriä suurempi, joten auton voi halutessaan myydä pois ja ostaa uuden tilalle. 

Jäännösarvo kertoo paljon

Autotalli.com-verkkosivustolta voi pyytää tarjouksia niin osamaksun kuin pitkäaikaisvuokrauksenkin kuukausieristä. Yksityishenkilöinä kuudesta automallista pyydetyistä yksityisleasingtarjouksista kolmeen tuli vastaus ja niistä kahdessa oli myös osamaksuvaihtoehdon kustannukset.

  • Laakkonen FiksuDiili
  • Ford Focus 1,0 Ecoboost 100 hv M6 Trend Wagon
  • Osamaksusopimus 48 kk
  • 309,09 e /kk
  • Jäännösarvo 48 kk:n jälkeen 11 686,06 e

Käyttöautona kätevän perusfarmarin Ford Focus 1,0 Ecoboost 100 hv M6 Trend Wagonin kuukausierä 48 kuukauden pituisella osamaksusopimuksella oli Laakkosen FiksuDiilillä 309,08 euroa, jolloin jäännösarvo on 11 686,06 euroa. Hyvin pidettynä Focuksen jälleenmyyntiarvo on neljän vuoden jälkeen todennäköisesti korkeampi kuin tuo jäännösarvo.

  • Ford Focus 1,0 Ecoboost 100 hv M6 Trend Wagon
  • Pitkäaikaisvuokrasopimus 48 kk
  • 321,08 e /kk (+ huolto toinen vuosi 350 e)

Saman 48 kuukauden pituisella ja 80 000 ajokilometrin pitkäaikaisvuokrasopimuksella Focuksen kuukausierä on lähes sama 321,08 euroa. Kun asiakas tarjouksen mukana tulleen saatteen mukaan joutuu maksamaan toisena vuonna ensi kertaa vastaan tulevan noin 350 euron hintaisen huollon myös vuokrausvaihtoehdossa, osamaksu vaikuttaa edullisemmalta vaihtoehdolta. 

Käsiraha vaihtelee

Fordin tavoin uutta isoa Seat Tarraco koskeva tarjous tuli Laakkoselta, ja rahoitusyhtiönä on Nordea Rahoitus Suomi.

  • Laakkonen Nordea Rahoitus Suomi
  • Seat Tarraco 1,5 TSI Eco Xcellence
  • Käsiraha 8 550 e
  • Osamaksusopimus, 48 kk
  • 803 e/kk

Siinä osamaksulaskelma oli tehty 8 550 euron käsirahalla, jolloin 1,5 TSI EVO -koneisen ja Xcellence-varusteisen Tarracon kuukausierä olisi 12 euron toimitusmaksu huomioiden 803 euroa kuukaudessa. Sillä auto tulisi maksetuksi 48 kuukaudessa.

  • Seat Tarraco 1,5 TSI Eco Xcellence
  • Huoltoleasing 24 kk, 40 000 km
  • 890,50 e /kk

Puolta lyhyemmällä 24 kuukauden huoltoleasingillä samanlaisesta Tarracosta pitäisi maksaa 890,50 euroa kuukaudessa, kun ajokilometreiksi on sovittu 40 000 kilometriä. Ylikilometrit maksaisivat 0,17 euroa per kilometri.

Seat Tarraconkaan arvo tuskin laskee niin nopeasti, etteikö osamaksukauppa tulisi asiakkaalle edullisemmaksi kuin maksaa vuokraa. 

Eroja vuokrahinnoissa 

Kolmas Autotalli.comin kautta saatu tarjous tuli Biliasta, jonka myyjä ehdotti ennen tarjouksen lähettämistä, että voisimmeko sopia tapaamista liikkeeseen, niin hän voisi esitellä Volvo XC60 mallia tarkemmin ja käydä läpi yksityisleasing-kuviota.

  • Bilia
  • Volvo XC60 T8 AWD Inscription
  • Yksityisleasing 24 kk, 45 000 km
  • 1 216,17 e/kk

Kun ilmoitin, että jos yksityisleasing-kuvio on niin monimutkainen, että sitä pitää käydä läpi, parasta antaa asian olla, Biliasta tuli sähköpostitse tarjous ilman käyntiä. Se oli pyydetty Volvo XC60 T8 AWD Inscriptionille, joka on erittäin suosituksi osoittautunut XC60:n huipputehokas hybridiversio. Tarjoukseen sisällytetyillä Nokian nastarenkailla Volvon hinnaksi oli laskettu 76 648,33 euroa ja All In Onen kolmostasolla kuukausivuokra 24 kuukauden ja 45 000 kilometrin sopimuksella olisi 1 216,17 euroa.

Tarjouksen mukaan All In One taso 3:een kuuluu taattu hyvityshinta, määräaikaishuollot ja korjaukset, rengashotelli, kausivaihdot, sijaisauto huollon ajaksi sekä sisä- ja ulkopesu määräaikaishuollon yhteydessä. Bilian tarjous ei kerro rahoitusyhtiötä, mutta All In One -nimike viittaa Santanderiin.

Kahden vuoden autoilun vuokrakustannukset hybridi-Volvolla olisivat 29 188 euroa. Tarjouksessa ei ollut kuukausikustannusta osamaksuvaihtoehdolle.

  • OP Kulku
  • Volvo XC60 T8 AWD Inscription
  • Pitkäaikaisvuokraus, 24 kk, 10 000 km/vuosi
  • 791 e/kk
  • OP Kulku Premium
  • Volvo XC60 T8 AWD Inscription
  • Pitkäaikaisvuokraus, 24 kk, 10 000 km/vuosi
  • 921 e/kk

Aitoa leasing-pohjaista pitkäaikaisvuokrausta tarjoavan OP:n Kulku -sopimuksella saman Volvon saisi 10 000 kilometrin vuotuisilla ajoilla ja 24 kuukauden sopimuksella 791 eurolla kuussa ja OP Kulku Premium -sopimuksella, johon sisältyvät vakuutukset, auton nouto huoltoon, renkaiden vaihdot ja säilytykset sekä rajattomasti pesuja, 921 euron kuukausierillä. 

Arvon lasku ratkaisee

Viime kädessä se, onko edullisempaa valita osamaksu- vai pitkittäisvuokrausvaihtoehto, ratkeaa auton jälleenmyyntihinnalla.

OP Kulku -palvelua mainostetaan sillä, että sen hinta perustuu autojen ja palveluiden todellisiin kustannuksiin, mutta vuokrauksen järkevyyttä korostetaan sillä, että jos ostat uuden auton, noin puolet sen jälleenmyyntiarvosta häviää kolmen vuoden aikana, joskus enemmänkin.

Väittämän voi hyvin kyseenalaistaa, sillä jos kolmen vuoden ikäisen auton saisi puoleen hintaan tai sen alle, se olisi monen auton tarvitsijan mielestä hyvä ostos. On kuitenkin muistettava, että autoliike ei vaihtoautoa sisään ostaessaan välttämättä hyvitä siitä puolta hintaa enempää, koska liike haluaa luonnollisesti kunnon katteen vaihtoautokaupalleen.

Sähköautojen ja ladattavien hybridien hinnankehitystä on OP:n mukaan vaikea ennustaa aukottomasti. ”Meidän asiakkaanamme et joudu huolehtimaan auton arvon alenemisesta, sillä me kannamme jälleenmyyntiriskin”, OP mainostaa.

Kuinka paljon tuon riskin kantamisesta kannattaa maksaa, siihen on mahdotonta antaa yleispätevää vastausta. 

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti