veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Audi A6 on herraskainen käyttöauto

Audi A6 on herraskainen käyttöauto
22.4.2019

Uusi Audi A6 on kehitetty samalle pohjalle kuin A7 ja A8, joten näissä malleissa on samaa teknologiaa. Yksi uusi piirre A6:ssa on kevythybridijärjestelmä, jota käytetään myös A8:ssa.

Audi A6:lla on pitkät perinteet. Uusin malli edustaa kahdeksatta sukupolvea katkeamattomassa mallisarjassa, joka alkoi vuonna 1968. Viimeiset 15 vuotta C6-korimalli on pysynyt ulkoisesti hyvin samanlaisena.

Uusi malli on vain seitsemän millimetriä pidempi ja kaksitoista millimetriä leveämpi kuin poistunut malli. Audin kori on matala, vaikka sitä ei ole madallettu edeltävästä mallista. Uusi A6 on olemattomat kaksi millimetriä korkeampi kuin sen edeltäjä.

Uusi Audi A6 on vähäeleisen tyylikäs. Kahdeksannen sukupolven erottaminen parista edellisestä sukupolvesta edellyttää aika hyvää Audien tuntemusta.

Kilpailijoihin verrattuna Audi A6 on melkein puolitoista senttiä korkeampi kuin Volvo S90, mutta 2,2 senttiä matalampi kuin 5-sarjan BMW ja reilun sentin matalampi kuin E-sarjan Mercedes-Benz.

Nelikon pituudet ovat 4,9:n ja 5 metrin välillä, joten siinä suhteessa kilpailijat ovat samalla viivalla. 

Peräpeilissä oikealla pilkottava tunnus 40 TDI kertoo, että kyseisessä A6:ssa on nelisylinterinen kaksilitrainen 204-hevosvoimainen dieselmoottori.

Kaksi keskusnäyttöä

Uuden A6:n kojelaudan täysdigitaalinen versio on herättänyt ristiriitaisia kommentteja, mutta perusasussa Audin sisätilat ovat linjassa ulkonäkömuutosten kanssa: ohjaamostakin puuttuu kaikenlainen hörhöily. Monen auton käytettävyys on selvästi heikentynyt, kun perinteisistä painikkeista ja säätimistä on siirrytty kosketusnäyttöön ja siinä oleviin valikoihin, mutta Audissa kaikki on edelleen hyvin selkeää.

Kojelaudan keskellä ja keskikonsolissa on nyt kaksi päällekkäin olevaa kosketusnäyttöä, ylempänä 10,1-tuumainen ja alempana 8,6-tuumainen.

Koeajossa ollut Audi oli varustettu niin, että sillä saattoi lähteä ajamaan ilman, että tarvitsi mitenkään perehtyä auton toimintoihin. Luettavuudeltaan hyvä mittaristo on Audi-kuljettajille tutun näköinen. Sen sijaan, että keskusnäytössä olisi älytön määrä valikoita, joissa pitää seikkailla pyyhkimällä ruutua vaaka- ja pystysuoraan, A6:ssa on kaksi varsin loogisesti yhteen pelaavaa näyttöä.

Alemmassa näytössä ovat esillä lämmönsäätöön liittyvät toiminnot. Vakionäkymä vaihtuu vasta, kun ylemmän näytön toiminnot tuovat esille vaihtoehtoja, joihin tarvitaan alempaa näyttöä. Tällöin esimerkiksi koeajoautossa olleeseen MMI-navigaattoriin voi kirjoittaa osoitteen alempaan näyttöön kirjaimia sormella piirtelemällä.

Konsolinäyttö on kuitenkin niin alhaalla, että katseen joutuu siirtämään aika kauas tiestä. Kansainvälisten autotoimittajien joukossa on niitäkin, joiden mielestä Audin käyttöergonomia on heikentynyt perinteisten kytkimien ja kosketusnäytön säätöpyörän katoamisen myötä.

Harvoin näkee mittaristossa, että seuraavaan tankkaukseen on ajomatkaa 1 290 kilometriä niin kuin A6:n mittariston ylimmällä rivillä. Luku voi olla yli 1 300 kilometriäkin.

Audeissa perinteisen säätöpyörän katoamisen lisäksi keskikonsolissa on tapahtunut toinenkin muutos: automaattivaihteiston uudessa vaihteenvalitsimessa P-painike on nyt nelikulmaisen nupin kuljettajaa lähinnä olevassa kulmassa. Muutoksen myötä valitsimen ergonomia on parantunut edellisestä mallista. 

Kovat istuimet

Koeajoautoa kokeilleet Audi-kuljettajat luonnehtivat uuden mallin sisätiloja toteamalla, että A6:n matkustamossa on tutuilla materiaaleilla haettu modernia ilmettä. Audissa kaikki yksityiskohdat ovat hillityn tyylikkäitä ja laadukkaita – ainoastaan ovien sulkeutuminen tuntui hieman vastahakoiselta sen sijaan, että ne olisivat imaisseet itsensä kiinni, kuten joissain edustusautoissa.

Audi A6:n ohjaamo on matala ja niin on oviaukkokin. Hallintalaitteet ovat hyvässä järjestyksessä ja koeajoautossa olleissa urheiluistuimissa on monipuoliset säädöt.

Koeajoauton urheilumallisissa etuistuimissa oli erittäin monipuoliset manuaaliset istuinsäädöt ja niiden lisäksi sähkötoiminen ristiselän säätö. Normaalien pituus- ja korkeussäätöjen sekä selkänojan portaattoman kallistuksen säädön lisäksi etuistuimissa oli myös istuinosan pituuden säätö, jolla voi säädellä reisitukea, sekä istuimen etureunan korkeussäätö, jolla voi muuttaa istuinosan kallistuskulmaa. Sähkötoimiset säädöt ovat tarjolla lisähintaan.  

Takapenkillä on tilaa mutta istuinkulma ei ole aivan luonteva. Matkustamon mataluuden vuoksi istuinosasta on tehty hyvin takakeno.

Audin etuistuimet ovat laadukkaan tuntuiset, mutta turhan kovat: pitkällä matkalla vartalo tahtoo väsyä istuimen kovuuden vuoksi.

Takapenkilläkin selkänoja on liian kova ollakseen mukava. Istuinosa on voimakkaasti taaksepäin kallistettu, joten matkustaja uppoaa varsin syvälle, mistä pienet lapset eivät varmastikaan pidä, koska he eivät ulotu katsomaan ikkunoista ulos. Takapenkin selkänoja on varsin pystyssä asennossa, mikä tekee istumakulmasta luonnottoman oloisen. Jalkatilaa on pari senttiä edeltävää mallia enemmän ja sitä on keskimittaisen mieskuljettajan takana riittävästi. Pääntilaa riittää osittain juuri taaksepäin kallistetun istuinosan vuoksi metriheikeillekin.

Tavaratilaa A6:ssa on 530 litraa. Tavaratila on iso mutta matalahko. 

Aina kevythybridi

Uusien A6- ja A8-mallien kevythybridijärjestelmä on julkisuudessa jäänyt Audin e-tron-sähköautosta puhumisen varjoon. Kevythybridi koostuu kahdesta pääkomponentista: ensimmäinen on vesijäähdytteinen hihnalla toimiva 48 voltin starttigeneraattori, jota täydentää vain kylmäkäynnistyksissä tarvittava perinteinen starttimoottori. Toinen pääkomponentti on tavaratilaan sijoitettu 10 ampeeritunnin litiumioniakku, joka toimii MHEV-järjestelmän (mild hybrid electric vehicle) energiavarastona.  Tässä A6-mallin moottoreissa vakiona olevassa järjestelmässä laturi-starttimoottori lataa jarrutuksen aikana litiumioniakkua jopa 12 kilowattitunnin teholla.

Tavaratilan kansi nousee jyrkkään kulmaan niin, että se kippaa kannen päälle jääneen lumen sisään peräkonttiin.

Kevythybridijärjestelmän avulla Audi voi rullata polttomoottori sammutettuna 55–160 km/h nopeuksissa. Moottori voi olla sammutettuna jopa 40 sekunnin ajan, jolloin auto ei tuota lainkaan päästöjä, mutta heti kun kuljettaja koskee kaasupolkimeen, kevythybridi käynnistää polttomoottorin lähes huomaamattomasti. Valmistajan mukaan MHEV-teknologia vähentää ajossa polttoaineenkulutusta 0,7 l/100 km. Koeajossa A6 ei kuitenkaan osoittautunut mitenkään erityisen taloudelliseksi.

Moottori sammuksissa

Taajamassa kevythybridin olemassaolon huomaa, kun kuljettaja hiljentää vauhtia esimerkiksi lähestyessään punaisia liikennevaloja. Järjestelmä sammuttaa moottorin jo paljon ennen auton pysähtymistä, mutta pitää sähkölaitteet toiminnassa akun avulla.

Jos valo vaihtuu vihreäksi ja kuljettaja nostaa jalan jarrulta, polttomoottori käynnistyy viiveettä ja huomaamattomasti. Rullaustoiminnolla varustettu kevythybridiauto reagoi hihnalla toimivan ja moottoriin jatkuvasti kytketyn laturi-starttimoottorin ansiosta välittömästi kaasupolkimen liikkeisiin.

Maantiellä MHEV-järjestelmä voi sammuttaa alamäessä dieselmoottorin, kun ajaa vakionopeussäädin kytkettynä, ja vauhtia tuntuu olevan ilman moottoriakin riittävästi. Sammumisen huomaa helpoimmin siitä, että kierroslukumittarin viisari putoa nollaan.

MHEV-järjestelmän lisäksi Audissa on perinteinen start/stop-järjestelmä, joka aktivoituu 22 kilometrin tuntinopeudessa.

Omituinen numerointi

Koeajoautossa oli version numero 40 moottori. Moni varmasti kysyy, mikä ihmeen neljäkymmentä, enkä ymmärrä sitä minäkään. Audin numerointi tuntuu todella omituiselta. Muista numeroista esimerkiksi 45 tarkoittaa 231-hevosvoimaista kolmelitraista V6-dieselkonetta ja numero 50 sen 286-hevosvoimaista tehoversiota.

Koeajoautossa ollut kaksilitrainen nelisylinterinen TDI-moottori itsessään toimii niin hienosti kuin nykyaikainen diesel voi toimia. 7-vaihteinen S tronic -automaattivaihteisto vaihtaa muuten todella hyvin, mutta kaasun nostoon ennen kaarretta se ei reagoi vaihtamalla alaspäin edes Dynamic-moodilla, joten nopeassa mutkatieajossa ohjauspylvään siivekkeille on käyttöä. Liikkeelle lähdettäessäkin S tronic herää hetkittäin aika hitaasti.

Vakaa ajettava

A6:n ohjaus on Audin tapaan niin tunnoltaan kuin tarkkuudeltaan erinomainen, kunhan kaista-avustimen kytkee pois päältä. Avustin toimii A6:ssa mallikkaasti, sillä se korjaa auton ajautumista sivuun jouheasti, eikä pyri pitämään autoa epätoivoisesti keskellä kaistaa. Audin ohjaus menettää kuitenkin tarkkuuttaan avustimen takia.

Uudessa A6:ssa on tavallista helpompaa kokea vauhtisokeutta, sillä vauhti ei todellakaan tunnu laadukkaassa autossa muuten kuin maisemien vaihtumisena. A6:n ajokäytös on vakaata kaikilla nopeuksilla. Audi sopii mainiosti niin kovavauhtiseen ajoon kuin rauhalliseen lipumiseen eteenpäin.

Näin Audi keräsi lumisohjoa etupyörän pyöräkoteloon. Sohjo kannattaa poistaa ennen sen jäätymistä esimerkiksi lumiharjan raaputtimella, joka pitää tietysti pestä ennen kuin sillä seuraavan kerran raaputtaa jäätä tuulilasista.

A6 on aika tiukasti jousitettu, ja Audi etenee varmaankin erinomaisesti Keski- ja Etelä-Euroopan hyväpintaisilla teillä. Suomessakin Audi kulkee taajamissa siististi, mutta moottoritiellä huomaa, että alustassa saisi olla hieman lisää joustavuutta.

A6:ssa on Drive Mode -valintakytkin, mutta eri vaihtoehtojen erot ovat kohtalaisen pienet. Automaattivaihteisto pitää Dynamic-moodillakin sen verran isoa vaihdetta pykälässä, että nopeassa ajossa Audin kaarreominaisuuksista saa kaiken irti vain manuaalisesti siivekkeistä vaihtamalla.

Alemmasta keskusnäytöstä löytyy myös painike, jolla ESC-ajonvakautuksen saa osittain pois päältä.

Taajama-ajossa huomaa ison Audin 12,2 metrin kääntösäteen – lisävarusteena A6:een saa nelipyöräohjauksen, jolla se kääntyy 1,1 metriä pienemmällä säteellä.

Vain Ultra Quattro

Mutkaisella kantatiellä A6 osoittautuu todella hyvin vauhtia kestäväksi ajokiksi. Kun käyttää vaihteita ohjauspylvään siivekkeistä, Audi on suorastaan hauska ajaa, sillä dieselkoneen mahtava vääntö ja tehokkuus tulevat kierroksia käyttämällä hyvin esiin. A6 ei kallistele eikä vaeltele, vaan kulkee juuri sinne, minne kuljettaja auton suuntaa.

Alusta suodattaa tienpinnan epätasaisuudet erinomaisesti ja auto suorastaan imeytyy tiehen kiinni niin pitkään kuin renkaissa riittää pitoa. Tiukoissa käännöksissä A6 ei tarjoa samanlaista ajettavuutta kuin takavetoiset kilpailijansa, vaan se tuntuu keulapainoiselta. Jos vauhtia on rajusti, A6 alkaa lopulta aliohjautua ja puskea – ajossa koeajo-Audi tuntui enemmän etu- kuin nelivetoiselta autolta.

Kaikissa Audi Quattroissa ei enää olekaan jatkuvatoimista nelivetoa: S tronic -vaihteiston yhteydessä käytössä oleva Quattro Ultra -järjestelmä merkitsee lähtökohtaisesti etuvetoista autoa, jossa voimaa siirretään Haldex-kytkimellä tarpeen mukaan taka-akselille. Muutamat torsen-keskitasauspyörästöllä varustettuihin perinteisiin Quattroihin tottuneet Audi-kuskit ovat purkaneet verkossa pettymystään vuonna 2016 esiteltyyn Quattro Ultraan.   

VASTINETTA RAHALLE

Audi A6 maksaa 40-koneella perusvarustuksessaan ja etuvetoisena hieman alle 50 000 euroa. Se on tietysti paljon rahaa, mutta esimerkiksi Volvo S90:een verrattuna Audi on jopa edullinen ostos. Halvin Quattro maksaa lähes 55 000 euroa. Tosin tällöin A6 pitää ostaa TDI-dieselinä, sillä bensiinikäyttöisellä koneella hinnat lähtevät 61 208 eurosta. Pistokehybridiä mallistossa ei ole. A6 on käytettävyydeltään monin tavoin huippuluokkaa, mutta kilpailijoiden takavetoisuus sekä tunneseikat voivat kääntää valinnan Mersuun, Bemariin tai Jaguariin. Lähtökohtaisesti Audi A6 tarjoaa kuitenkin hyvän vastineen rahalle.

VERROKIT

PLUSSAT

+ Toimiva kokonaisuus 
+ Vakaa ajettavuus 
+ Miellyttävä ohjaus

MIINUKSET

- Matala ohjaamo 
- Kovat istuimet 
- Kovahko alusta 

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Audi A6 Sedan Business Sport 40 TDI quattro S tronic
Sylinteritilavuus cm3 1 968
Suurin teho kW/hv/r/min   150/204/3 750–4 200
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  400/1 750–3 000
EU-kulutus, hidas / keskinopea / nopea / moottoritienopeus / yhdistetty l/100 km (WLTP) 6,7/6,1/5,0/6,1/5,8
CO2-päästö g/km (WLTP) 153
Kiihtyvyys 0–100 km/h sekuntia 7,6
Huippunopeus km/h    246
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/ korkeus/akseliväli) mm 4 939/1 886/1 457/2 924
Omamassa kg  1 780
Kokonaishinta euroa / koeajoauton varustein + 600 euron toimituskulut 57 562,49/
67 712,55

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.