veronmaksajat.fi

VAPAALLA

BMW 5 ei sovi kankealle kuskille

BMW 5 ei sovi kankealle kuskille
28.4.2017

BMW:n uusi 5-sarjan auto on tyylikäs ja nuorekas ajokki, mutta urheilullinen painotus korostuu niin voimakkaasti, että BMW pudottaa vanhat herrat kyydistä. Samalla ohjauksesta on kadonnut perinteinen BMW-tuntuma. 

Uuden 5-sarjan BMW:n ilmanvastuskerroin on erittäin matala, 0,22 Cd. Alumiinin ja magnesiumseosten käytön ansiosta uusi malli on jopa sata kiloa edeltäjäänsä kevyempi.

BMW:n uutta 5-sarjalaista on kehuttu niin monessa lehdessä, että aloin jo ihmetellä sitä, millaiset lasit silmillään kollegat ovat Bemua ajaneet. Vasta hiljattain Tuulilasi-lehden vertailussa, jossa 520d xDrive laitettiin samalle viivalle E-mallin Mercedes-Benzin ja Volvo S90:n kanssa, kiinnitettiin huomiota samoihin epäkohtiin, jotka tulivat esiin +Auton tekemässä 530i xDriven koeajossa.

Erityisesti BMW:n ohjaus saa Tuulilasissa moitteita. ”Suurimpana ongelma on ohjaus, joka vesittää baijerilaisen osakkeita oikeastaan kaikilla ajettavuuden osa-alueilla”, Tuulilasin loppuarviossa todetaan.

Helsingin Sanomienkin koeajossa todetaan, että ”muutoin hyvää ajettavuutta heikentää auton huono ohjaustuntuma, muu sporttisuus tuntuu teennäiseltä BMW:n tahmean tuntuiseen ohjaukseen yhdistettynä”. Kun samaan konserniin kuuluvan Mini Countrymanin keskialueella velttoa ohjausta on kritisoitu monella taholla, herää kysymys, onko BMW:llä hukattu ote oikeanlaisen tuntuman rakentamiseen.

Toinen seikka, joka tulee esiin Tuulilasin vertailussa, on istuinmukavuus. ”Säädöt ovat mahdottoman hyvät, mutta siltikin selkä kipeytyy etupenkillä. Takapenkillä uupuu taas reisitukea”, uuden 5-sarjan BMW:n tilojen loppuarviossa todetaan.

5-sarjalaisen voi pysäköidä kauko-ohjatusti. Pysäköinti aktivoidaan auton ulkopuolelta näytöllisellä BMW-avaimella.

Tosiasia on, että uuden 5-sarjalaisen kori on niin matala, että BMW:llä ei ole onnistuttu hyvän ergonomian luomisessa sen sisälle. Esimerkiksi Opel on uudessa matalassa Insignia Grand Sportissa onnistunut AGR-etuistuimillaan BMW:tä paremmin. 

Kuin lattialla istuisi

BMW:n mataluus tuntuu myös takapenkillä, missä istuinkorkeus on liian matala.

Uuden mallin muotoilussa on selvästi sanottu hyvästit vanhoille herroille, jotka aikoinaan muodostivat osan 5-sarjan BMW:n käyttäjäkunnasta. Uuden 5-sarjalaisen istuimilla täytyy istua jalat varsin suorina, jos haluaa auton ikkunalinjan kulkevan luontevalla korkeudella ja säilyttää reilusti pääntilaa yläpuolellaan.

Olisi ollut kiinnostavaa kyyditä uudella BMW:llä vastikään edesmennyttä isääni, joka ajoi elämänsä viimeiset 33 vuotta kolmella eri 5-sarjan BMW:llä. Hän tuskin olisi viihtynyt uuden mallin istuimille luonteenomaisessa todella matalassa istuma-asennossa.

Ajoin uuden mallin koeajon aikoihin muutaman päivän isältä jääneellä, erinomaisessa kunnossa olevalla vuosimallin 1999 BMW 523i:llä ja oli mielenkiintoista huomata, miten uudesta autosta puuttuu vanhan mallin majesteetillinen mukavuus ja kulkemisen pehmeys. Ja vaikka istuimet ovat mallimuutosten myötä ratkaisevasti parantuneet, vanhan auton ryhdikkäämpi ajoasento tekee siitä selvästi uutukaista mukavamman matka-auton. 

Hieno laatuvaikutelma

Uuden mallin ohjaamo on varsinkin vaalealla nahkasisustuksella verhoiltuna todella tyylikkään ja ylellisen näköinen. Hallintalaitteet ovat edelleen hyvin luontevilla paikoilla.

Istuinlämmittimien siirtäminen hipaisunäppäimiin on ainoa selvä huononnus, sillä niitä ei voi käyttää hansikkaat kädessä. Ilahduttava muutos on, että uudessa 5-sarjalaisessa on kunnon vilkkuviiksi BMW:n viime vuosina harrastaman vänkyrän sijaan. Hyvien perinteiden jatkoa puolestaan edustaa trippimittarin nollauspainike, joka on edelleen kätevästi mittaristossa käsillä.

Uuden mallin kojelauta on moderni versio BMW:n tutusta sisäilmeestä. Tuulilasinäkymä ratin takaa on aika matala ja A-pilarit tuulilasin reunoissa ovat leveät.

5-sarjan BMW:ssäkin on tyypillisiä muodikkaita uusia varusteita kuten puhelimen langaton latauskotelo keskikonsolissa. Keskikonsolin pyörösäädin toimii nykyään myös kosketusnäyttönä, johon voi piirrellä kirjaimia ja navigaattori ymmärtää ne.

EcoPro-ajotilassa nopeusmittarin asteikko loppuu 130 km/t kohdalla ja kierroslukumittari vaihtuu ekomittariin.

Ajoavustimista BMW:n kaista-avustin selvästi häiritsee ajamista, sillä se nykii rattia välillä epäloogisenkin tuntuisesti. 

BMW:n iDrive toimii monitoiminäytössä myös kosketuksella ja eleohjauskin on saatavana ConnectedDrive–paketissa.

Kyseenalaista tilavuutta

Uuden 5-sarjalaisen ohjaamo tuntuu tilavalta, jos istuu melkein lattian rajassa ja jalat lähes suorina, mutta kun istuimen nostaa ylemmäs, tilan tuntu katoaa, sillä A-pilari ja katon reuna tulevat lähelle päätä. 

Varsinkin istuimen lähelle rattia säätävä naiskoeajaja kiinnitti huomiota siihen, että hän tunsi istuvansa aika lailla auton kulmassa lähellä A-pilaria samalla kun oikealla oli tilaa yllin kyllin. 

Monien nykyautojen tapaan BMW:ssäkin on leveä keskikonsoli, joka vie turhan paljon tilaa, sillä 5-sarjalaisen etuistuimet tuntuivat kapeilta ja askeettisilta isoon sedaniin, jota ei ajeta kypärä päässä niin kuin jotain kuppipenkkistä urheiluautoa. Hieman pehmeämpi ja mukavampi muotoilu BMW:n istuimissa ei olisi pahitteeksi.

Takapenkillä istuinkorkeus on liian matala niin kuin useimmissa nykyautoissa ja keskipaikka on käyttökelvoton. Takapenkillä on aistikkaasti muotoiltu keskikyynärnoja.

Tavaratila ei voi rehennellä leveydellään, mutta pitkittäin sinne mahtuu tavaraa.

Tavaratila ulottuu auton pituussuunnassa niin syvälle, että monet tavarat mahtuvat sinne pitkittäin. Tilaa on 530 litraa. 

Herkkyyttä kadonnut

Uuden 5-sarjalaisen alusta on kaksijakoinen: ajoittain BMW liitelee kuin taikamatolla lentelisi, ajoittain valtateiden asfaltin epätasaisuudet tuntuvat yllättävän selvänä tärinänä. Esimerkiksi Turunväylällä BMW:n alusta täristi luvattoman paljon. Baijerilaisten kohdalla tästä tosin usein syytetään BMW:n käyttämiä run flat –renkaita, mutta yhtä kaikki 530i:n mukavuudessa on toivomisen varaa. Ajotilavalintoja on kolme: EcoPro, Comfort ja Sport. Alusta on kovan tuntuinen Comfort-asennossakin.

Kokonaisuutena BMW on edelleen monessa suhteessa erinomainen ajaa. Se on vakaa asfaltilla kaikissa nopeuksissa, ohjautuu täsmällisesti ja mukautuu hyvin nopeaankin kaarreajoon. Päivittäin Audi Quattrolla ajavaa koeajajaa häiritsi se, että liukkailla keleillä nelivetoisenkin BMW:n perä elää, luistonesto ei estä sen lipsuttelua, mutta BMW-kuskien mielestä se kuuluu asiaan.

5-sarjan ohjauksesta on kuitenkin kadonnut BMW:lle ominainen herkkyys ja jähmeytymisen myötä luonnollinen ohjaustunto on heikentynyt. Jos BMW on lähtenyt tavoittelemaan kilpailijoidensa tuntumaa, se on siinä epäonnistunut, sillä uuden 5-sarjalaisen ohjauksen antama vaikutelma ei vakuuttanut koeajoautolla ajanutta Audi-kuljettajaa.

Vaikka 5-sarjalaisen alustassa on edelleen BMW:lle ominaista elastisuutta, siitä ei saa jähmeän ohjauksen vuoksi enää samanlaista otetta kuin aiemmin. Samanlaista tunnetta auton kanssa symbioosissa elämisestä kuin uusimman 7-sarjalaisen kanssa ei 530i:n kanssa tullut. 

Kätkettyä dynamiikkaa

BMW:n mallinumeroinnista on jo jonkin aikaa sitten kadonnut perinteinen logiikka. Aiemminhan merkintä 530 tarkoitti sitä, että 5-sarjan autossa oli sylinteritilavuudeltaan 3,0-litrainen moottori. Nyt kuusisylinterisen kolmen litran voimanlähteen on korvannut kaksilitrainen neloskone, josta on puristettu peräti 252 hevosvoimaa.

BMW 530i:n moottori kiertää hienosti yli 6 000 kierrokseen asti, mutta siitä puuttuu BMW:lle ominainen kuutoskoneen kaunis laulu. Käytännön suorituskykykin tuntuu helposti pettymykseltä vanhoihin turbiinimaisesti vääntäviin kuutoskoneisiin verrattuna, vaikka suoritusarvot paperilla ovat huikeat.

Moottorin responsiivisuudesta saa täyden käsityksen vasta kun siirtyy käyttämään vaihteistoa manuaalisesti. Silloin 530i liikkuu hurjasti, se reagoi salamannopeasti kaasupolkimen käskyihin ja BMW:tä voi tanssittaa mutkasta toiseen kaasupolkimella ohjausta avustaen. Vaihteensiirto toimii manuaalisestikin kuin unelma: vaihdot ovat todella nopeita ja pehmeitä. Vaihteenvalitsimen ohella pykäliä voi vaihtaa myös ohjauspylväässä olevista siivekkeistä.

Todella aktiivisessa ajossa paljastuu, että BMW:n alustan ominaisluonne on edelleen olemassa. Sen joustavuuden ansiosta 5-sarjalaisessa ajamisessa on vauhdilla liikuttaessa dynamiikkaa, jota ei monista autoista löydy. 

Vastinetta rahalle: BMW 530iA xDrive ei ole lähtökohtaisestikaan mikään edullinen auto, mutta varustelu nostaa helposti sen hintaa tolkuttomasti. Autoa myytäessä varusteisiin sijoitettuja rahoja ei suurelta osalta saa takaisin, hyvä varustus vain lähinnä nopeuttaa auton menemistä kaupaksi. Uusi 5-sarjan BMW herättää aiempia malleja ristiriitaisempia tunteita. Ohjaamon mataluuteen ja istuimiin on hyvä suhtautua kriittisesti. Mitä iäkkäämpi tai muuten kankeampi kuljettaja, sitä huolellisemmin 5-sarjalaista kannattaa kokeilla ennen ostopäätöstä, ja nuorehkonkin kuljettajan selkä voi BMW:ssä joutua koetukselle. Voimalinjan, alustan ja yksityiskohtien laadukkuuden osalta BMW on edelleen korkealaatuinen auto, vaikka osa merkille ominaisesta tuntumasta näyttää kadonneen.

PLUSSAT

+ Elastisesti toimiva alusta
+ Jouhea voimalinja
+ Laadukas kokonaisuus

MIINUKSET

- Mataluuden heikentämä ergonomia 
- Aiempaa tahmeampi ohjaus
- Varusteltuna kallis

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli BMW 530iA xDrive 
Sylinteritilavuus cm3
1 998
Suurin teho kW/hv/r/min   185/252/5 200-6 500  
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  350/1 450-4 800
EU-kulutus kaup./maantie/yhd. l/100 km  7,4-7,8/5,2-5,6/6,0-6,4
CO2-päästö g/km    137-147
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) 4 936/1 868/
1 479/2 975
Omamassa kg 1 670
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia 6
Huippunopeus km/t    250
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto 65 584,33 /
95 732

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti