veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Ajeletko liian tyhjillä renkailla? Rengaspaineen tarkastuksella säästyy kymppejä

Ajeletko liian tyhjillä renkailla? Rengaspaineen tarkastuksella säästyy kymppejä
24.9.2021

Suomalaiset ajavat aiempaa parempikuntoisilla autonrenkailla. Monessa autossa on kuitenkin liian matalat rengaspaineet. Laittamalla paineet kuntoon säästettäisiin rahaa ja ympäristöä.

Huonokuntoisia renkaita ja kesäkeliin sopimattomia talvirenkaita havaittiin viime viikolla järjestetyssä Rengasratsiassa edellisvuosia vähemmän. Huomautettavaa sen sijaan tuli liian matalista rengaspaineista, Autonrengasliitto kertoo.

Matala rengaspaine kuluttaa rengasta ja kasvattaa vierintävastusta. Tämä puolestaan näkyy kukkarossa. Liian matala rengaspaine lisää yhden kuljettajan polttoainekuluja keskimäärin 10 euroa kuussa.

Polttoaineen lisäkulutus aiheuttaa turhia hiilidioksidipäästöjä pelkästään Euroopassa lähes 20 miljoonaa tonnia.

Rengaspaineisiin liittyvä positiivinen havainto oli se, että samalla akselilla olevien renkaiden paine-erot olivat pienempiä kuin aiemmin. Valtaosalla asiat olivat kunnossa, mutta yli 0,5 barin paine-eroja löytyi kuitenkin 3,5 prosentista otoksen autoista.

Tulos on Autonrengasliiton mukaan hyvä, sillä keskenään eripaineiset renkaat vaikeuttavat auton hallintaa erityisesti äkkitilanteissa ja kasvattavat polttoaineen kulutusta.

Talvirenkailla ajeltiin harvoin

Erityisen ilahduttava ilmiö Rengasratsiassa oli myös tutkimuksessa havaittujen talvirenkaiden vähäinen määrä.

Suurimmaksi osaksi kyse on nastattomista talvirenkaista eli niin sanotuista kitkarenkaista. Kun nastattomat talvirenkaat ovat keväällä tulleet talvikäytössä tiensä päähän, osa kuljettajista ajattelee ajavansa ´kitkoilla´ vielä kesän loppuun.

"Näin ei kuitenkaan missään nimessä pidä tehdä. Rengasturvallisuus lähtee siitä, renkaat sopivat keliin ja vuodenaikaan. Talvirenkaat on tehty talvea varten: ne eivät toimi märällä asfaltilla läheskään yhtä hyvin kuin kesäisiin olosuhteisiin suunnitellut kesärenkaat", Rengasratsian kampanjapäällikkö ja Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo tiedotteessa.

Rengasratsiassa huonokuntoisiksi katsottiin renkaat, joiden urasyvyys oli 2 mm tai alle. Laki vaatii kesärenkaalta 1,6 mm urasyvyyden, mutta vesikelillä ajettaessa jo 4 mm syvät urat vaativat erityistä tarkkuutta ja nopeuden sovittamista.

Urasyvyys on kosteilla syyskeleillä auton tärkeimpiä turvavarusteita. Vain noin kämmenen kokoinen alue renkaassa pitää auton kiinni tiessä.

”Urien tehtävänä on ohjata vesi renkaan ja tien välistä pois. Matalat urat eivät sitä tee, jolloin myös vaara joutua hallitsemattomaan vesiliirtoon kasvaa.”

Rengasratsia järjestettiin tänä syksynä 24 paikkakunnalla.

Minna Petäinen

Rahat, verot, työ & eläke, koti