veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Toyota RAV4 on miehinen auto

Toyota RAV4 on miehinen auto
6.3.2015

Toyotan  katumaasturin RAV4:n nykyinen versio on vanhahtavan mutta asiallisen tuntuinen työkalu, josta kaikki hempeily on kaukana. Nyt nelivedon saa myös kahden litran koneen yhteyteen.

Toyota RAV4:n uuden sukupolven kansainvälisessä ensiesittelyssä Barcelonassa kaksi vuotta sitten uutuutta ei ollut ajettavana pienemmällä kahden litran dieselmoottorilla, jossa on 26 hevosvoimaa vähemmän tehoa ja 30 newtonmetriä vähemmän huippuvääntöä kuin 2,2-litraisessa koneessa.

Toyota RAV4

Nyt, kun nelivedon saa myös edullisemman dieselvaihtoehdon yhteyteen, oli mielenkiintoista kokeilla, miten yhdistelmä toimii suomalaisessa talvessa.

Halvimmillaan nelivetoinen RAV4 maksaa 37 490 euroa kahden litran dieselillä ja Life-varustetasolla. Koeajossa olleen Toyotan Active-varustetaso nostaa hintaa melkein 2 000 euroa.

On mielenkiintoista huomata, että RAV4:n hinnat ovat kahdessa vuodessa nousseet sen verran, että keväällä 2013 samalla rahalla sai isomman 2,2-litraisen version, joka nyt maksaa melkein 3000 euroa enemmän.

 Toyota RAV4

Koeajoautossa oli 2.0 D-4D Active -versioon lisävarusteena 900 euroa plus vero-osuuden maksava RAV4 Plus -paketti II, joka sisältää kuolleen kulman varoittimen, peruutusvahdin, joka varoittaa kuljettajaa takana risteävästä liikenteestä, sähkötoimisesti koria vasten taittuvat peilit ja sähkötoimisen takaluukun. 

Vanhan auton tunnelmaa

Kun istuutuu RAV4:n ratin taakse, tuntuu kuin asettuisi klassikkoauton ohjaamoon. Mittaristo ja koko kojelauta näyttävät vanhahtavalta – sekä hyvässä että pahassa. Mittarit ovat selkeät, mutta vedenlämpömittari puuttuu. 6,1 tuuman näyttöruutukin on pieni, mutta RAV4:ssä toimintoja hoidetaankin pääsääntöisesti perinteisillä katkaisimilla, joista osa on valitettavasti aika lailla piilossa kojelaudan keskellä olevan lipan alla.

Käynnistys tapahtuu avaimella, joka näyttää samanlaiselta kuin 20-30 vuotta sitten. Avaimen ohella vanhahtavaa ja työkalumaista tunnelmaa korostavat matkustamon kovat pinnat, jotka ovat omiaan myös lisäämään meluisuutta.

Toyota RAV4

RAV4:n etuistuimissa on kovanpuoleiset selkänojat, jotka säätyvät portaittain. Kun portaat tuntuvat olevan aika harvassa, nojaa ei saa asetettua itselle mukavimpaan asentoon. Espanjassa ajetuissa autoissa oli kalleimpaan Premium-varustetasoon kuuluvat sähkösäätöiset istuimet, joilla selkänojankin sai paremmin kohdalleen.

Toyotan takapenkillä on avarat oltavat. Istumakorkeus on kohtuullinen ja keskimittaisen kuljettajan takana jalkatilaa on suorastaan hämmästyttävän hyvin. Takaistuinten selkänojan kaltevuutta voi säätää, mikä toisaalta lisää matkustusmukavuutta, toisaalta pystyllä asennolla voi lisätä tavaratilan käytettävyyttä.

Tavaratilaa on 547 litraa käyttökelpoisessa muodossa, kun tilapäisvarapyörä tai korjaussarja on lattian alla eikä vie tilaa tavaroilta. Täysikokoinen varapyörä pienentää tilan 506 litraan. 

Toyota RAV4

Tunnoton vauhdille

Katalonian moottori- ja vuoristoteillä RAV4:n jousitus tuntui hyvin onnistuneelta ja Toyota nieli hyvin tien epätasaisuudet. Suomalaisilla teillä tilanne on usein toinen kuin Etelä-Euroopassa – niin on RAV4:nkin kohdalla. Pienet tärinät välittyvät jousituksen läpi Toyotan matkustamoon ja verottavat matkustusmukavuutta.

RAV4:n käytös on jämäkkää vaikka Toyota hieman keikkuukin. Katumaastureille tyypillisesti voimakkaan tuulen havaitsee sekä ajotuntumassa että melua lisäävänä kohinana. Pääsääntöisesti Toyota kuitenkin tuntuu tunnottomalta vauhdille. Se kiihtyy eleettömästi ja kulkee niin ryhdikkäästi, että moottoriteillä vauhti karkaa helposti luvattomiin lukemiin, jos ei tarkkaile nopeusmittaria tai käytä vakionopeussäädintä, joka kuuluu Active-tason varusteisiin.

Nelivedon, jämäkän jousituksen ja 18,7 sentin maavaran ansiosta RAV4 liikkuu hyvin huonoillakin teillä, mutta kunnon maastoauton varustukseen kuuluvaa alennusvaihteistoa Toyotassa ei ole. Alamäkihidastinkin kuuluu vain automaattivaihteisten mallien varusteisiin.

Katumaasturiksi hyvä ajaa

Katalonian keväisillä vuoristoteillä RAV4 yllätti hyvällä ajettavuudellaan ja suomalaisilla talviliukkailla käsitys Toyotasta parani entisestään. Toyota RAV4 on katumaasturiksi hyvä ajaa niin normaalimoodilla kuin Sport-ajotilassakin. Toyota käyttäytyy tasapainoisesti kovavauhtisessakin kaarreajossa ja isommat heitot jousitus ottaa hienosti.

Toyota RAV4

Nykyisessä RAV4:ssä on useimpien katumaastureiden tapaan neliveto, jossa voimaa välittyy takapyörille vasta pyörien luistaessa, lähtökohtaisesti auto on etuvetoinen. Nelivetoisessa RAV4:ssä valittavissa oleva Sport-ajotila jakaa kuitenkin vetoa niin, että vähintään kymmenen prosenttia ja enimmillään 50 prosenttia voimasta ohjautuu takapyörille. Voima jakautuu sen mukaan, miten tiukasti kaarteeseen ajetaan.

Luistamisen ohella Toyotan Integrated Dynamic Drive System reagoi myös aliohjautumiseen eli siihen että auto pyrkii kääntymään vähemmän kuin mitä sitä ohjataan ja auttaa kääntymistä siirtämällä voimaa takapyörille. Järjestelmä toimi hyvin paljaspintaisilla espanjalaisteillä mutta se osoittautui mainioksi myös suomalaisessa talvessa. Sport-moodilla Toyotan käytös muuttuu täsmällisemmäksi, ohjaus tarkkenee ja keikkuminen vähenee ratkaisevasti ellei suorastaan lopu kokonaan.

Pakettiautomainen rallatus

Kiihdytyksissä Toyotan kaksilitraisesta dieselistä lähtee karkea ääni. Moottorilla on taipumus rallattaa pakettiautomaisesti. Kahden litran koneen teho riittää hyvin, kun käyttää kierroksia ja siirtelee vaihdekeppiä ahkerasti. Vaihteensiirto toimii riittävän hyvin, reipaskätinen kuski voi jopa nauttia Toyotan kepittämisestä. Laiskan kuljettajan käsissä RAV 2.0 D-4D on laiska auto.

 

Miehistä työkalumaisuutta luo tunne, että kuutosvaihteella 2000 kierrosta kiertävällä D-4D-koneella RAV4 jaksaisi jyskyttää 120 km/t vauhtia täältä ikuisuuteen – hyvin kohtuullisella määrällä dieseliä. Koeajoauto kulutti maantiepainotteisessa mutta hyvin raskasjalkaisessa ja kantateillä korkeita kierroksia käyttävässä ajossa 6,6 litraa sadalla kilometrillä. Rauhallisesti ajamalla Toyota-kuljettaja pääsee varmasti vähemmällä, mutta reipas liikkuminen kahden litran koneella näkyy kulutuksessa.

Tasakaasulla moottorin ääni ei häiritse. Sen sijaan rengasmelua kantautuu sisään ja RAV4:ssä se tuntuu saavan kaikupohjaa auton korista tai materiaaleista. Tosin kunnollisella tienpinnalla rengasmelua ei kuulu, se kävi ilmi kantatiellä Läyliäisistä Vihtiin, vasta Porin tielle tultaessa melu palasi. 

Vastinetta rahalle: Toyota RAV4 on raaka peli, joka sopii paremmin Harrikalla ajelevan machomiehen tai työkalua kaipaavan känsäkouran kuin sirokätisen rouvan tai neidin ajettavaksi. RAV4 on sisältä karun oloinen ja selkänojan harvahampainen säätö verottaa ajomukavuutta. RAV4 ei ole halpa auto mutta varsinkin nelivetoisena ja erityisesti Sport-ajotilassa se on sitä parempi ajaa mitä mutkaisempaa tietä mennään. Koollaan ja ajettavuudellaan Toyota tarjoaa vastinetta rahalle.

PLUSSAT

+ Hyvä ajettavuus mutkateillä
+ Hyvät tilat edessä ja takana
+ Istuimen yläasennossa hyvä näkyvyys

MIINUKSET

- Pienet tärinät välittyvät sisään
- Selkänojat säätyvät portaittain
- Vedenlämpömittari puuttuu

TEKNIIKKAA

Moottori 2.0 D-4D AWD
Sylinteritilavuus cm3  1998
Suurin teho
kW/hv/r/min 
124/91/3600
Suurin vääntömomentti
Nm/r/min 
310/1600-2400 
EU-kulutus, kaupunki,
maantie, yhdistetty
l/100 km 
4,6/6,2/5,2 
CO2-päästö g/km  136 
Kiihtyvyys
0-100 km/h s. 
11,0 
Huippunopeus km/h  180 
Omamassa kg  1660-1745 
Kokonaishinta e  39 416,64  

Mitat mm
(pituus/leveys/
korkeus/akseliväli) 

4570/1845
1705/2660 

 Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti