veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

TYÖ & ELÄKE

Etuus- ja eläketiedot ilmoitetaan tulorekisteriin ensi vuoden alusta lähtien

Etuus- ja eläketiedot ilmoitetaan tulorekisteriin ensi vuoden alusta lähtien
19.11.2020

Eläkkeiden ja etuustietojen, kuten työttömyyskorvauksien tai lapsilisien, ilmoittaminen tulorekisteriin alkaa 1.1.2021. Etuustietojen tuottajista suurin on Kela, joka ilmoittaa tulorekisteriin lähes 60 eri etuustulolajin maksutiedot.

Ensi vuoden alusta lähtien tiedon käyttäjät voivat hakea tulorekisteristä reaaliaikaiset maksutiedot palkkojen lisäksi myös eläkkeistä ja etuuksista oman päätöksentekonsa pohjaksi. Tämä helpottaa kansalaisten asiointia: heidän tarvitsee täydentää viranomaisille vain ne tiedot, joita ei ole kerätty tulorekisteriin.

Suurin etuustietojen tuottaja on Kela, joka ilmoittaa tulorekisteriin lähes 60 eri etuustulolajin maksutiedot. Kun tiedot maksetuista etuuksista löytyvät tulorekisteristä, Kela ei enää erikseen ilmoita vuosi-ilmoituksilla verovuodelta maksettujen etuuksien ja eläkkeiden yhteissummaa Verohallintoon.

Aivan kaikkia Kelan maksamia etuuksia ei ilmoiteta tulorekisteriin. Perustoimeentulotuen ja vammaistukien maksutiedot jäävät tulorekisterin ulkopuolelle. 

Mikä tulorekisteri?

  • Lähes kaksi vuotta käytössä ollut tulorekisteri on sähköinen tietokanta tulotiedoille.
  • Maksaja ilmoittaa maksun tiedot rekisteriin viiden päivän kuluessa maksusta.
  • Rekisteri kattaa vuodenvaihteen 2021 jälkeen tiedot maksetuista palkoista, eläkkeistä ja etuuksista.
  • Tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja käytetään muun muassa verotuksessa, etuuksien ja eläkkeiden myöntämisessä, vakuutuskorvauskäsittelyssä, työsuojelussa, tilastoissa sekä asiakasmaksujen määrittämisessä.
  • Viranomaiset ja muut tiedon käyttäjät saavat tulorekisteristä vain sen tiedon, mihin he ovat oikeutettuja ja mitä he tarvitsevat toiminnassaan.
  • Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa tulonsaaja voi katsoa omia tulotietojaan tai tietoja, joihin on saanut valtuutuksen. Tulonsaaja voi esimerkiksi tarkistaa, onko työnantaja hoitanut ilmoittamiseen liittyvät työnantajavelvoitteet.
  • Tulorekisteriin ilmoitettujen tietojen käyttö perustuu lakiin tulotietojärjestelmästä.
    Lähde: tulorekisteri.fi

Minna Petäinen

Ensimmäistä virkettä muokattu 20.11. Sana eläkkeiden siirretty alkuun.

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti