veronmaksajat.fi

KOTI

Verkkokauppa meni nurin, kuka korvaa?

Verkkokauppa meni nurin, kuka korvaa?
27.9.2016

Verkkokauppa teki konkurssin, ja ostokset on jo maksettu. Saako rahat takaisin?

Yhä useampi ostaa tavaraa verkkokaupoista. Jos verkkokauppa tekee konkurssin eikä ostettuja tuotteita ole toimitettu, vaikka ne on jo maksanut, voiko rahansa saada takaisin, lakimies Serina Kavonius Kilpailu- ja kuluttajavirastosta?

”Riippuu siitä, millä maksutavalla tuotteet on maksanut. Parhaimmassa tilanteessa ovat ne kuluttajat, jotka ovat maksaneet tilauksensa luottokortilla. Tuolloin palautusta maksusta voi hakea omalta luottoyhtiöltä. Palautusta voi saada myös kyseistä ostosta varten otetusta luotosta.

Joillakin pankeilla myös debit-korttien sopimusehtoihin saattaa olla kirjattuna vastaavia kohtia. Tuolloin kortin myöntäneeltä pankilta voi tiedustella, onko mahdollista saada maksusta palautusta.

Laskulla maksaminen on myös turvallisempi vaihtoehto tilisiirtoihin verrattuna, koska laskuissa on aina maksuaikaa, ja on mahdollista odotella, saapuuko tilattu paketti. Tilisiirrossa, joka maksetaan ennen kuin on tietoa tavaroiden saamisesta, kuluttaja on valitettavasti heikossa asemassa.” 

Myös ulkomaiset verkkokaupat ovat suosittuja. Mikä on kuluttajan asema tällaisen kaupan ajauduttua konkurssiin?

”Ulkomaisten verkkokauppojen konkursseissa saatetaan usein soveltaa vieraan valtion lakia. Kuluttajan maksettavaksi voi koitua esimerkiksi erilaisia käsittelykuluja. Jos on maksanut tuotteet luottokortilla, voi maksun hakea takaisin luottoyhtiöltä samalla tavalla kuin kotimaisessa kaupassa. Mahdolliset lisäkulut pitää silti maksaa itse.

Jos on maksanut tuotteet esimerkiksi tilisiirrolla, kuluttajasta tulee konkurssipesän velkoja ja hän joutuu valvomaan saataviansa. Saatavia pitää yleensä valvoa yrityksen kotimaan kielellä. 

Erityisesti ulkomaisessa verkkokaupassa käytetään usein myös niin sanottua paypal-tiliä, jolla on oma maksujen palautusjärjestelmänsä.” 

Useat verkkokaupat käyttävät myös ulkopuolisia rahoitusyhtiöitä.  Voiko tilattujen tavaroide laskun maksaa tuolloin vasta sitten, kun tavarat ovat tulleet, ja jättää laskun maksamatta, jos tavaroita ei saakaan?

”Tilausta ei tarvitse maksaa tilanteessa, jossa on perusteltu epäilty, ettei tilausta tulla toimittamaan. Konkurssiin asettaminen on hyvin vahva peruste. Kuitenkaan laskua ei voi pelkästään vain jättää maksamatta, vaan pitää olla yhteydessä laskun lähettäjään ja kertoa tilanteesta.”

Riitta Rimmi

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti