Hallituksen 13.10.2020 tekemässä sote-linjauksessa oli paljon odotettua ja yksi eriskummallinen yllätys.
Odotettua oli päätös saatella eduskunnan käsittelyyn sote-uudistus, jota hieman viilailtiin lausuntokierroksen palautteen perusteella.
Uudistuksessa sote-palvelut tuottaa 21 nyt ”hyvinvointialueeksi” nimettyä alueellista toimijaa sekä Helsingin kaupunki. Rahoitus tulee suoraan valtiolta, eikä hyvinvointialueille tule omaa verotusoikeutta.
Emme siis tule saamaan uutta ”hyvinvointiveroa”, vaikka tämä uudistus toteutuisikin hallituksen kaavailemalla tavalla vuonna 2023.
***
Missä se hallituksen linjauksen kummallinen yllätys sitten piilee?
Hallitus päätti yllättäen myös uuden maakuntaveron pikaisesta säätämisestä vielä tällä vaalikaudella niin, että se otettaisiin käyttöön ensi vaalikaudella vuonna 2026.
Jotta asia olisi riittävän sekava, tämä uusi maakuntavero ei tulisikaan nyt perustettaville hyvinvointialueille, vaan niiden seuraajaksi tuleville uusille ”monialaisille maakunnille”, joilla olisi soten lisäksi muitakin tehtäviä. Maakuntien mahdollisia uusia tehtäviä ruoditaan parhaillaan parlamentaarisessa työryhmässä.
Maakuntaveroakin selvitellään parhaillaan parlamentaarisessa komiteassa, jossa olen itsekin mukana. Nyt hallitus otti kuitenkin linjauksissaan etunojaa ja päätti, että uusi vero säädetään.
Jos tätä lukiessa menee ajatukset solmuun, ei vika ole lukijassa.
***
Ajatus ”monialaisista maakunnista” ja niiden uudesta verotusoikeudesta on varsin haastava erityisesti tässä tilanteessa, jossa alkuperäinen sote-uudistuskin on vielä pahasti keskeneräinen.
Hallituksen valmistelemassa sote-uudistuksessa on juuri ehditty pitkällisen väännön jälkeen määritellä sekä jäljelle jäävien kuntien, että perustettavien uusien hyvinvointialueiden tehtävät ja rahoitus.
Kiistanaiheita on yhä paljon, ja uudistuksen sujuva eteneminen tässä nykyisessäkin muodossa on edelleen epävarmaa. Perustuslaillisuudessakin riittää yhä setvittävää.
Kova kiire tulee siis jo tämän nykyisen sotenkin kanssa. Myös valmistelun resurssit ovat jatkuvasti koetteella. Kaiken lisäksi koronakriisikin vaatii vielä pitkään erityistä huomiota.
Tähän rinnalle hallitus nyt ilmeisesti linjauksensa mukaan kaipaa vielä uuttakin alue- ja verouudistusta.
Sote-himmelin rinnalle uhkaa tulla maakuntahärdelli.
***
Mielenkiinnolla odotan, mitä lisätehtäviä kunnilta ja kuntayhtymiltä aiotaan siirtää monialaisille maakunnille. Jo soten myötä varsin suuri osa kuntien nykyisistä tehtävistä ja rahoituksesta on siirtymässä perustettaville hyvinvointialueille.
Jos kunnista otetaan vielä merkittävästi lisääkin tehtäviä ja rahaa pois, ei niihin kovin paljon jäljelle jää. Tällaiseen muutokseen liittyisi myös perustuslaillisia kysymyksiä.
Monialaiset makunnat ja niille tuleva uusi verotusoikeus avaisivat jälleen kerran perusteellisesti koko alueuudistuksen sekä tehtävien, että niiden rahoituksen osalta – ja kaiken lisäksi jo ennen, kuin uusia hyvinvointialueitakaan on ehditty perustaa.
Kiinnostava kuntavaalikevät 2021 on tulossa.
Teemu Lehtinen
Kolumni ilmestyy Taloustaidossa 4.11.2020
Kommentoi