veronmaksajat.fi

Kaupan huima käänne 2038

Teemu Lehtinen

Maksajan asialla

Teemu Lehtinen on Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja. Seuraa Twitterissä @TeemuTLehtinen

Näinä tekoälyn ja robottien aikoina on kova kysyntä tulevaisuudenvisioista. Mihin me oikein olemme menossa? 

Kun koko maailman selittäminen on suhteellisen suuri haaste – varsinkin yhden kolumnin rajallisissa raameissa – oma visioni käsittelee lähivuosikymmenien muutoksia hyvin rajatusta näkökulmasta: miten tapamme ostaa ja myydä tavaraa eli käydä kauppaa muuttuu? 

Seuraavassa eletään vuotta 2038 ja muistelemme viimeisten kahden vuosikymmenen huimia muutoksia. 

* * *

Jakeluhan oli pitkään nettikaupan kehityksen suurin jarru. Tilauksen tekeminen ja maksaminen sujui, mutta tavaroiden toimittaminen ripeästi ja luotettavasti kuluttajille osoittautui hankalammaksi ratkaista. Moni koki myös tavaroiden palauttamisen ja vaihtamisen vaivalloiseksi. 

2020-luvulla logistiikkajärjestelmät robottiautoineen ja lennokkeineen kehittyivät viimein niin pitkälle, että verkkokauppa selätti kaikessa päivittäiskaupassa valintamyymälät. Ihmiset eivät enää vaivautuneet edes ruokaostoksille kauppaan, vaan verkon kautta tilatut tavarat toimitettiin heille kotiin. 

Uusin esitystekniikka, jonka avulla tuotteita oli mahdollista tarkastella kolmiulotteisesti ja luonnollisessa koossa, tuotti kotisohvalla istuvalle vahvan ja realistisen kokemuksen kauppareissusta. 

Virtuaalinen sovituskoppi oli puolestaan ratkaiseva edistysaskel vaatekaupan siirtymisessä kokonaan verkkoon. 

* * *

2030-luvulla verkosta oli jo tullut saumaton aivojen jatke. Vuosia oli jo kulunut siitäkin, kun viimeinen elokuvateatteriksi kutsuttu audiovisuaalisen viihteen esityssali suljettiin ja museoitiin. 

Virtuaalishoppailu oli nyt tietysti ainoaa kauppaa, jota kuvitella saattoi. Ajatus fyysisestä kulkemisesta tavaroiden perässä tuntui huvittavalta. 

Mutta. 

Psykologit ja markkinoinnin ammattilaiset törmäsivät 2030-luvun loppupuolella kummalliseen uuteen ilmiöön. 

Kuluttajat olivat jollakin selittämättömällä tavalla työlääntyneitä ja tylsistyneitä verkkomaailmassaan. Vaikka tavaroiden ja palveluiden hankkiminen oli vaivattomampaa kuin koskaan, jotakin tuntui puuttuvan. 

* * *

Nyt siis elämme syksyä 2038 ja kaupan uusin mullistus on parhaillaan näkemässä päivänvalon. Tällä kertaa muutosta ei kuitenkaan ole käynnistänyt tekniikan uusin sukupolvi. 

Nuorten markkinointigurujen uusin idea on yksinkertaisuudessaan todella vallankumouksellinen: kootaan eri tuotteista mallikappaleita hyllyille vierekkäin rakennukseen, johon kuluttajat kutsutaan kylään. Siis ihan oikeita esineitä, joiden luo voi kävellä, ja joita voi kosketella ja käännellä. 

Huima hanke ei jää edes tähän. Samaan rakennukseen on tarkoitus sijoittaa myös ruokaa ja juomaa tarjoavia pisteitä ja saleja, joissa voi oleskella, syödä ja tavata muita ihmisiä. Ja sitten taas mennä tutkimaan hyllyillä lojuvia tuotemalleja. 

Idea on tietysti todella rohkea, ja rahoittajaa voi olla vaikea löytää. Myös nimen antaminen tällaiselle uudenlaiselle rakennukselle tuotti kovasti päänvaivaa. 

Viimein yksi nuorimmista myyntitykeistä keksi mielestään mainion ratkaisun nimiongelmaan. 

Isoäidin tarinoissa menneistä ajoista vilahteli täydellinen nimi uusimmalle kaupankäynnin innovaatiolle: "Tavaratalo".

Teemu Lehtinen

Kirjoitus ilmestyy Taloustaidossa 7.11.2018.

Kommentit (0)
 

Kommentoi
Kommentoinnin yhteydessä kerättävät tiedot on tarkoitettu vain kommentoinnin pitämiseksi asiallisena. Kommentoinnin yhteydessä annettuja tietoja ei tallenneta asiakasrekisteriin, eikä niitä käytetä tai luovuteta muuhun tarkoitukseen.
Nimesi Sähköpostiosoitteesi (ei näy julkisesti)
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan viisi ynnä seitsemän?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogit