veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

Hei ahdistunut aikuinen, sinäkin tarvitset turvallisia iltarutiineja!

Taina Latvala
Taina Latvala

Kirjan Pitoa

Kirjailija Taina Latvala on 80-luvulla syntyneen sukupolvensa vahva ääni. Hänen esikoisteoksensa Arvostelukappale sai Kalevi Jäntin palkinnon vuonna 2007. Latvalan tuorein teos on nimeltään Torinon enkeli (2021). Seuraa Twitterissä @LatvalaTaina

Onko sykkeesi koholla päivän päätteeksi? Viliseekö mielessäsi huolia, joiden kiivasta kieppumista on hankalaa pysäyttää?

Ei ihme. Elämme levottomia aikoja.

Sotauutiset Ukrainasta aiheuttavat surua, hätää ja turvattomuutta. Sodalla on vaikutuksensa myös Suomen talouteen. Ihmiset ovat huolissaan nousevista asuntolainojen koroista ja sähkölaskuista, kuuma vesi maksaa maltaita, ruoan hinta kallistuu.

Miten selvitä kaikista kustannuksista? Ja miten maailmalle ylipäätään käy?

Elän tällä hetkellä antoisaa vauva-arkea, joka on täydellinen kontrasti synkälle uutismaailmalle. Päiväni koostuvat pitkistä vaunukävelyistä, suloisista sylittely- ja pusuttelutuokioista sekä leikeistä vauvan, pehmoisen aasin ja laulavan koiran seurassa.

Vanhempana olen oppinut, että pienen lapsen kanssa on hyvä noudattaa selkeää päivärytmiä ja -ohjelmaa, joka noudattelee tuttua, turvallisena toistuvaa kaavaa.

Esimerkiksi meidän iltarepertoaarimme koostuu muun muassa kylvystä, puurosta, hampaiden pesusta, sadun tai lorujen lukemisesta, iltarukouksesta sekä yhteisestä hetkestä perheen kesken.

Hiljattain olen tullut ajatelleeksi, että myös aikuinen tarvitsee turvallisia iltarutiineja, jotta voisi tuntea olonsa rentoutuneeksi ja rauhalliseksi ennen Nukkumatin saapumista.

Alla lista toimista, joita lämpimästi suosittelen:

1. Rakasta

Satuin hiljattain näkemään Instagramissa entisen taitoluistelijan, Kiira Korven, postauksen. Siinä hän kertoo avoimesti, mitkä asiat ovat häntä rauhoittaneet muun muassa sodan, koronan, inflaation ja ilmastonmuutoksen keskellä. Näitä ovat muun muassa puolison halaileminen, läheisten kanssa jutteleminen, urheileminen, rukoileminen ja keskittyminen unelmien toteuttamiseen.

Näitä kaikkia itsekin kannatan.

On hellyyttävää, että Korpi mainitsee heti ensimmäisenä puolison halailemisen. Rakkaus ja hellyys todellakin tuovat turvaa ja rauhoittavat mieltä.

Mielestäni perheenjäsenten halaileminen sopii ehdottomasti myös iltarutiineihin.

Tietenkin monet elävät myös yksinään – mutta rakastaminen on onneksi mahdollista aivan kaikille.

Itse olen eläimille allerginen, mutta uskoisin, että myös lemmikin silittäminen tyynnyttää mieltä. Jotkut puolestaan rauhoittuvat puhelinkeskustelusta läheisen tai hyvän ystävän kanssa.

Nykyään tosin kännykät tekevät oloni vähän levottomiksi, joten jättäisin puhelinkeskustelut mieluummin alkuiltaan kuin kovin myöhäiseen ajankohtaan.

2. Uppoudu mieluummin kirjaan kuin nettiin

Älä lue uutisia tai viestejä enää myöhään illalla. Älä tviittaa, älä keskustele Facebookissa, älä tee Instagram-tarinoita. Lue mieluummin vaikkapa hyvää romaania ennen nukkumaanmenoa – ja nimenomaan fyysistä kirjaa, ei sähkökirjaa. Ruudun tuijottaminen tekee olon usein rauhattomaksi.

3. Pohdi, mistä olet kiitollinen

Luin yhteen aikaan Rhonda Byrnen elämäntaito-oppaita, joista tunnetuin lienee Salaisuus. Byrnen kehottamana pidin jonkin aikaa kiitollisuuspäiväkirjaa, johon kirjoitin iltaisin, mistä kaikesta olin kiitollinen.

Kiitollisuus ei tietenkään ole mikään uusi keksintö, vaan se on tärkeä osa myös esimerkiksi kristinuskon opetuksia.

Kiitollisuuden sisällyttäminen elämään ilahduttaa mieltä ja karkottaa ahdistusta.

4. Kirjoita huolet muistivihkoon

Muistaisin joskus kuulleeni tai lukeneeni jostakin, että presidentti Tarja Halosella oli tapana kirjoittaa stressaavat asiat ylös ennen nukkumaanmenoa. Näin hän sai huolet pois sisältään, lauseiksi paperille.

Tätä olen itsekin usein harjoittanut. Samantyyppisestä toiminnasta vinkkaa myös muusikko Herra Ylppö Instagram-feedissään, jossa hän esittelee 101 elämänohjettaan. Kahdestoista neuvo kuuluu näin: ”Tee paljon listoja. Etenkin asioista, jotka painavat mieltäsi.”

5. Joogaa tai venyttele iltaisin vähintään 10–15 minuuttia

Pyrin tekemään päivittäin vähintään 15 minuutin mittaisen iltajoogan. Suosittelen YouTubessa julkaistavaa Yoga with Kassandra -kanavaa, josta on löydettävissä muun muassa 30 päivän mittainen iltajoogavideoiden sarja. Jo muutaman asanan tekeminen tyynnyttää mieltä ja kehoa.

Mikäli jooga tuntuu vieraalta ajatukselta, toki myös tavalliset, rauhoittavat venyttelyt toimivat hyvin. Tärkeintä on saavuttaa tasapainoinen ja hyvä olo.

6. Etsi elämääsi henkistä ulottuvuutta

Luin taannoin Wikipediasta perinteisestä latinalaisesta ohjenuorasta, joka oli suunnattu benediktiinimunkeille: Ora et labora. ”Rukoile ja tee työtä”.

Oman kokemukseni pohjalta ajattelen, että iltaisin kannattaa pudottaa tuo jälkimmäinen aktiviteetti pois ja keskittyä henkisempiin asioihin. Joku löytää rauhan ristimällä kätensä, toinen mietiskelemällä, kolmas lukee hengellistä kirjallisuutta.

Oleellista on löytää elämäänsä jotakin sellaista, joka antaa voimaa ja turvallisuuden tunnetta.

Jotakin, johon voi uskoa. 

PS. Seitsemäs ohje voisi kuulua näin: käy lämpimässä suihkussa.

Mutta älä hyvä ihminen viivy siellä kauan! 

Taina Latvala

Kommentit (1)
 
  • Leena Niukkanen 2.9.2022 14.08
     
    Suhtaudut kovin negatiivisesti sähkökirjaan. Minäkään en lue kirjaa kännykästä tai tabletista, koska huomasin sinisen valon häiritsevän yöuntani. Käytän erityistä e-kirjan lukulaitetta. jossa näyttö on paperinomainen ja luonnollinen, sinistä valoa ei ole ja lukukokemus on miellyttävä. Laitteita on erihintaisia, keskimäärin 100-150 euroa. Lämpimästi suosittelen paljon lukevalle. e-kirjat ovat lisäksi paljon edullisempia kuin paperikirjat.
    Ilmoita asiaton viesti

Kommentoi
Kommentoinnin yhteydessä kerättävät tiedot on tarkoitettu vain kommentoinnin pitämiseksi asiallisena. Kommentoinnin yhteydessä annettuja tietoja ei tallenneta asiakasrekisteriin, eikä niitä käytetä tai luovuteta muuhun tarkoitukseen.
Nimesi Sähköpostiosoitteesi (ei näy julkisesti)
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan neljä ynnä viisi?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogit