veronmaksajat.fi

Vedonlyöntiä autokaupassa – mikä moottori on käyttövoimien luuseri?

Antti Oksanen

Taloudesta taittaen

Antti Oksanen on Taloustaidon päätoimittaja. Seuraa Twitterissä @Aoksanen

Kansainvälisen talouden epävarmuuden lisääntyminen näkyy nopeasti yritysten investointien hyytymisenä. Silloin kuluttajaa huudetaan apuun pitämään kansantalouden pyörät pyörimässä. Niin nytkin.

Mutta kumiset pyörät eivät liiku maanteillä niin kuin pitäisi. Vaikka kuluttajien luottamus on vielä tapissa, se ei näy autokaupassa. Uusia henkilöautoja on rekisteröity tammi-toukokuussa jopa 14 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Autoalan tiedotuskeskus.

On selvää, että moni autonostaja on jäänyt odottamaan uuden hallituksen liikennepolitiikan linjauksia. Pelonsekaisin tuntein.

Ostopäätös edellyttää selkeämpää näkymää eri käyttövoimien kannusteisiin ja verotukseen. Nyt tiedetään jo, että hinnat kallistuvat bensapumpuilla tälläkin vaalikaudella.

Moni autoilija on oppinut budjetoimaan polttoaineiden jatkuvat hinnankorotukset. Sen sijaan autojen teknologiamurros on huomattavasti hankalammin ennakoitava yhtälö.

Kuinka nopeasti uudet käyttövoimat yleistyvät ja tavallisten merkkien hinnat laskevat? Millainen moottori soveltuu tulevaisuudessa juuri minun yksilöllisiin liikkumisen tarpeisiini? Tarvitsenko enää omaa autoa?

Autoilussa on meneillään kulutuselektroniikasta tuttu standardien välinen kisa, jossa on iso vaara veikata väärää hevosta. Harmitti aikoinaan kummasti, jos tuli hankittua vhs-nauhuri tai dvd-soitin juuri kun viihdeala oli jo siirtymässä kohti uusia jakelumuotoja.

Jostain moottorista tulee väistämättä käyttövoimien luuseri, jota kukaan ei halua seisomaan talliinsa. Tässä kohtaa on hyvä kuitenkin muistaa retrotuotteet, joille syntyy oma alamarkkinansa lähes kaikissa kulutustavaroissa. Esimerkiksi musiikissa lp-levyt käyvät taas kaupaksi. 

Ei viedä vertailua kulutuselektroniikkaan sen pidemmälle. Auton hinnassa on monta nollaa enemmän kuin telkkarissa. Silloin myös arvonalennus tuntuu eri tavalla lompakossa. Auto on vuodesta toiseen kotitalouden isoimpia hankintapäätöksiä. 

Miten siis hallita riskiä? Kuluttajalla voi olla varaa odottaa, autoteollisuudella ei. Valmistajien on hajautettava tuotantoaan niin aikaisten omaksujien kuin hitaan valtavirran tarpeisiin.

Ladattava hybridi on periaatteessa hyvä kompromissi markkinoiden taitekohtaan. Autoalan tilastojen mukaan niiden ensirekisteröinnit ovat noin tuplaantuneet edellisvuodesta kolmen viime vuoden ajan. Nykyhinnoilla hybrideillä on kuitenkin vielä matkaa kunnon myyntivolyymeihin.

Pitkä siirtymäkausi hidastaa autokannan uudistumista ja kiihdyttää käytettyjen maahantuontia. Pattitilannetta voisi purkaa muutenkin kuin hakemalla vanhan diesel-volvon Ruotsista.

Olisiko aika vihdoin kypsä esimerkiksi yksityisleasingille? Suomen verotusoloissa sitä on pidetty turhan kalliina rahoitusmallina, mutta ainakin se vähentäisi asiakkaan käyttövoimariskiä keskellä teknologiamurrosta. 

Kuluvan vuoden autokauppaa ei kuitenkaan pelasta enää mikään muu kuin vanha kunnon autokuume. Jos ja kun autovalinta tehdään tunteella, niin taloudellinen kokonaisharkinta siirtyy nopeasti matkustajan paikalle.

Antti Oksanen

 

Kommentit (0)
 

Kommentoi
Kommentoinnin yhteydessä kerättävät tiedot on tarkoitettu vain kommentoinnin pitämiseksi asiallisena. Kommentoinnin yhteydessä annettuja tietoja ei tallenneta asiakasrekisteriin, eikä niitä käytetä tai luovuteta muuhun tarkoitukseen.
Nimesi Sähköpostiosoitteesi (ei näy julkisesti)
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan seitsemän ynnä kuusi?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogit