veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

Taksiuudistus ja aktiivimalli – uudistuksista vanhennuksiin?

Antti Oksanen
Antti Oksanen

Taloudesta taittaen

Antti Oksanen on Taloustaidon päätoimittaja. Seuraa Twitterissä @Aoksanen

Länsimaisen demokratian valtiollisessa elämässä on paljon hienoja tunnusmerkkejä. Harjoitetun politiikan pitkäjänteisyys tai johdonmukaisuus ei kuulu niihin.

Linjausten tempoilevuus kuuluu jopa asiaan, kun hallitus vaihtuu vaalituloksen perusteella. Voittajilla on velvollisuus vastata äänestäjien huutoon toteuttamalla parhaansa mukaan vaalikampanjan aikaisia lupauksiaan.

Kansanvallan heiluriliikkeestä kärsivät ennen muuta hyvinvointivaltion rakenteelliset uudistukset. Julkisten peruspalvelujen uudistaminen vaatii päättäjiltä yli vaalikausien ulottuvaa yhteisymmärrystä – ainakin siitä mitä ollaan tekemässä ja miksi.

Jos uudistus ei perustu eduskuntapuolueiden yhteiseen tilannekuvaan ja mittaristoon, niin käy kuten sotessa: ei tule koskaan valmista. Samalla menetetään julkispalvelujen työntekijöiden ja niiden asiakkaiden luottamus poliittiseen järjestelmään.

****

Pääministeri Antti Rinteen (sd) hallitus on lupaustensa mukaisesti purkamassa edellisen hallituksen aktiivimallia, joka sisälsi joukon työttömiä aktivoivia toimia työllisyysasteen nostamiseksi. Mallin varsinaisista työllistämisvaikutuksista saataisiin tutkittua tietoa lokakuussa, mutta sitä ei hallitus vastuuministeriensä lausuntojen perusteella odota.

Seuraavaksi remonttiin menee vasta vuosi sitten toteutettu taksiuudistus. Sekään ei ole ollut täydellinen markkinoiden vapauttamisoperaatio, mutta täydellistä ei ole olemassakaan.

Kun muutetaan vuosikymmeniä vanhoja taksipalvelujen rakenteita ja kun niiden vakiintuneita käyttötottumuksia viedään digiaikaan, on kipeä siirtymäkausi itsestäänselvyys. Todellisessa uudistuksessa ei voi olla pelkästään voittajia, kun kilpailu alkaa erottaa jyviä akanoista. 

Korjaussarjoja tarvitaan varmasti – muun muassa syrjäseutujen Kela-kyytien saatavuuteen –, mutta kokonaisuutena taksiuudistukselle pitää antaa aikaa asettua uomiinsa. Jollain aikavälillä yhtälö kääntyy kyydistä maksavien kuluttajien eduksi, kun näiden valinnat ohjaavat alan toimijoita parempaan palveluun.

******

Uusi liikenneministeri Sanna Marin (sd) on jo ilmoittanut aloittaneensa taksilain muutosten valmistelun.

Onneksi ministeri on käynnistänyt myös joukon uudistusta palastelevia selvityksiä, joiden pohjalta lakiin vasta kosketaan.  Muuten vaarana olisi vetää piuhat irti potilaasta, jolla on paljon toimivia elimiä.

Pahimmassa tapauksessa palataan takaisin vanhaan. Se voi olla tuttu ja turvallinen ympäristö, mutta siinä voidaan menettää uutta yrittäjyyttä, liiketoimintaa ja vientituotteita maailmalle. 

Tämäkin hallitus julistaa tekevänsä päätöksiä tietoon ja tutkimukseen perustuen. Samaa sanoi edellinenkin hallitus, mutta käytännössä selvitysten ja tutkimusten tulokset saivat väistyä, kun aikataulut painoivat päälle tai kun poliittinen tarkoituksenmukaisuus suosi muuta ratkaisua.

Nyt on uuden päättäjäsukupolven näytön paikka ottaa tiedolla johtamisen periaate tosissaan. Se auttaisi myös hankalien rakenteellisten uudistusten läpiviennissä, vaikka hallitus välillä vaihtuukin. Samalla vahvistuisi kansalaisten usko politiikkaan ja poliitikoihin.

Antti Oksanen

Kommentit (0)
 

Kommentoi
Kommentoinnin yhteydessä kerättävät tiedot on tarkoitettu vain kommentoinnin pitämiseksi asiallisena. Kommentoinnin yhteydessä annettuja tietoja ei tallenneta asiakasrekisteriin, eikä niitä käytetä tai luovuteta muuhun tarkoitukseen.
Nimesi Sähköpostiosoitteesi (ei näy julkisesti)
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan yhdeksän ynnä yksi?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogit

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.