Mikä Mobilepay!? Jos haluat menettää loputkin digiuskottavuudesta nuorison silmissä, niin tämä kysymys on hyvä tapa aloittaa.
Kännykkäsovellus Mobilepay on jo standardi kuluttajien välisissä pikamaksuissa. Koronavuonna 2020 sen käyttö yli tuplaantui ja tahti on tuskin hyytynyt. Viime vuonna sovelluksella oli Suomessa 1,3 miljoonaa aktiivista asiakasta samalla kun sen käyttö on laajentunut kaupan kassalla ja verkossa maksamiseen.
Varsinkin nuoret ottivat Mobilepayn nopeasti omakseen, koska sillä on äärimmäisen helppo jakaa kuluja ja maksaa oma osuus suoraan kaverin pankkitilille. Ainoa rahan siirtoon tarvittava tieto on kaverin matkapuhelimen numero. Eri mittausten mukaan noin 90 prosenttia opiskelijoista käyttää sovellusta.
Kesän talousuutisia oli pohjoismaisen mobiilimaksutoimijan perustaminen. Siinä norjalainen Vipps, Danske Bank-lähtöinen Mobilepay ja OP Ryhmän Pivo-sovellus menevät saman katon alle. Yhteisyrityksen omistuksellinen ja teknologinen komento on Vippsin takaisilla norjalaispankeilla.
Myös Ruotsiin syntyi jo aikaa sitten kansallinen mobiilimaksamisen ratkaisu, jota kaikki maan pankit tukevat. Riksbankin mukaan peräti 75 prosenttia ruotsalaisista käyttää Swishiä, mikä tekee siitä jo käteistä suositumman maksutavan. Tuohon joukkoon mahtuu jo mummoja ja vaarejakin.
Naapurien tapaista pankkien välistä mobiiliyhteistyötä ei ole näkynyt Suomessa. Nordea, OP ja S-Pankki yrittivät jotain sen kaltaista yhteisellä Siirto-järjestelmällä, mutta sen kehittäminen on lopahtanut. Viimeinen ”ajankohtainen” asia verkoston kotisivulla on huhtikuulta 2020.
Siirto tarjosi pankeille tilisiirtojen infran, jonka päällä ne saattoivat pyörittää omia kuluttajapään mobiilisovelluksiaan kuten esimerkiksi OP:n Pivoa. Swish on puolestaan teknisesti yksi ja sama sovellus, jota kukin omistajapankki saattoi tarjota hyvällä käyttäjäkokemuksella asiakkailleen.
Siirtoa ei myöskään määrätietoisesti markkinoitu ja sen tunnettuus jäi Suomessa vähiin. Swish ja Mobilepay kasvoivat omilla markkinoillaan vahvoiksi verkkobrändeiksi.
Mikä on sitten mobiilimaksujen merkitys taloudellisen asioinnin isossa kuvassa? Finanssialan mukaan vasta yksi prosentti suomalaisista maksaa päivittäistavaraostoksensa tavallisimmin mobiilimaksutavalla.
Tämä luku ei kuvasta muutoksen suuntaa ja nopeutta. Korona-aika on kiihdyttänyt käteisen katoamista ja toisaalta myös siirtymää pois korttipäätteiden näpyttelystä, koska matkapuhelinten biometrinen tunnistus on turvallisin tapa hyväksyä maksu.
On helppo ennustaa, että mobiilityyppinen maksaminen korvaa hitaasti mutta varmasti vanhat maksutavat. Maksutapahtumien hallitsija saa muutenkin vahvan otteen kuluttajien lompakosta.
Sääli että verkkopankkien edelläkävijämaa Suomi ei pysynyt kehityksen mukana mobiilimaksamisen alueella. Vahvaa kotimaista ratkaisua ei syntynyt, joten tämä markkina on valmiiksi pedattu Apple Paylle ja Google Paylle.
Näin kansainväliset alustayhtiöt keräävät isoimman komissiopotin myös tulevaisuuden maksutapahtumista.
Antti Oksanen
Kommentoi