veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

Fintech-maaottelu, jonka Suomi hävisi 6–0

Antti Oksanen
Antti Oksanen

Taloudesta taittaen

Antti Oksanen on Taloustaidon päätoimittaja. Seuraa Twitterissä @Aoksanen

Mikä Mobilepay!? Jos haluat menettää loputkin digiuskottavuudesta nuorison silmissä, niin tämä kysymys on hyvä tapa aloittaa.

Kännykkäsovellus Mobilepay on jo standardi kuluttajien välisissä pikamaksuissa. Koronavuonna 2020 sen käyttö yli tuplaantui ja tahti on tuskin hyytynyt. Viime vuonna sovelluksella oli Suomessa 1,3 miljoonaa aktiivista asiakasta samalla kun sen käyttö on laajentunut kaupan kassalla ja verkossa maksamiseen.    

Varsinkin nuoret ottivat Mobilepayn nopeasti omakseen, koska sillä on äärimmäisen helppo jakaa kuluja ja maksaa oma osuus suoraan kaverin pankkitilille. Ainoa rahan siirtoon tarvittava tieto on kaverin matkapuhelimen numero. Eri mittausten mukaan noin 90 prosenttia opiskelijoista käyttää sovellusta.

Kesän talousuutisia oli pohjoismaisen mobiilimaksutoimijan perustaminen. Siinä norjalainen Vipps, Danske Bank-lähtöinen Mobilepay ja OP Ryhmän Pivo-sovellus menevät saman katon alle. Yhteisyrityksen omistuksellinen ja teknologinen komento on Vippsin takaisilla norjalaispankeilla.  

Myös Ruotsiin syntyi jo aikaa sitten kansallinen mobiilimaksamisen ratkaisu, jota kaikki maan pankit tukevat. Riksbankin mukaan peräti 75 prosenttia ruotsalaisista käyttää Swishiä, mikä tekee siitä jo käteistä suositumman maksutavan. Tuohon joukkoon mahtuu jo mummoja ja vaarejakin.

Naapurien tapaista pankkien välistä mobiiliyhteistyötä ei ole näkynyt Suomessa. Nordea, OP ja S-Pankki yrittivät jotain sen kaltaista yhteisellä Siirto-järjestelmällä, mutta sen kehittäminen on lopahtanut. Viimeinen ”ajankohtainen” asia verkoston kotisivulla on huhtikuulta 2020.

Siirto tarjosi pankeille tilisiirtojen infran, jonka päällä ne saattoivat pyörittää omia kuluttajapään mobiilisovelluksiaan kuten esimerkiksi OP:n Pivoa. Swish on puolestaan teknisesti yksi ja sama sovellus, jota kukin omistajapankki saattoi tarjota hyvällä käyttäjäkokemuksella asiakkailleen.

Siirtoa ei myöskään määrätietoisesti markkinoitu ja sen tunnettuus jäi Suomessa vähiin. Swish ja Mobilepay kasvoivat omilla markkinoillaan vahvoiksi verkkobrändeiksi.

Mikä on sitten mobiilimaksujen merkitys taloudellisen asioinnin isossa kuvassa? Finanssialan mukaan vasta yksi prosentti suomalaisista maksaa päivittäistavaraostoksensa tavallisimmin mobiilimaksutavalla.

Tämä luku ei kuvasta muutoksen suuntaa ja nopeutta. Korona-aika on kiihdyttänyt käteisen katoamista ja toisaalta myös siirtymää pois korttipäätteiden näpyttelystä, koska matkapuhelinten biometrinen tunnistus on turvallisin tapa hyväksyä maksu.

On helppo ennustaa, että mobiilityyppinen maksaminen korvaa hitaasti mutta varmasti vanhat maksutavat. Maksutapahtumien hallitsija saa muutenkin vahvan otteen kuluttajien lompakosta.

Sääli että verkkopankkien edelläkävijämaa Suomi ei pysynyt kehityksen mukana mobiilimaksamisen alueella. Vahvaa kotimaista ratkaisua ei syntynyt, joten tämä markkina on valmiiksi pedattu Apple Paylle ja Google Paylle.

Näin kansainväliset alustayhtiöt keräävät isoimman komissiopotin myös tulevaisuuden maksutapahtumista. 

 

Antti Oksanen

Kommentit (2)
 
  • Timo Törmikoski 11.8.2021 14:02
     
    Mobilepay ei koskaan tule kattavasti käyttöön suomessa. Ensiksi isolla osalla ei ole mitään älypuhelinta. Toiseksi esim. vanhuksille käytön opettelu on ylivoimaista.
    Ilmoita asiaton viesti
  • Jyrki Rintamäki 12.8.2021 21:14
     
    Otin Pivon käyttöön muutama päivä sitten kun kortit unohtuivat kotiin. Kaupan kassalla mobiilimaksu toimii puhelimessani todella hitaasti verrattuna kortilla tehtävään lähimaksuun. Lieneekö syy puhelimessa vai missä, mutta tuolla kokemuksella jatkan lähimaksun käyttämistä ja pidän mobiilin vain hätävarana.
    Ilmoita asiaton viesti

Kommentoi
Kommentoinnin yhteydessä kerättävät tiedot on tarkoitettu vain kommentoinnin pitämiseksi asiallisena. Kommentoinnin yhteydessä annettuja tietoja ei tallenneta asiakasrekisteriin, eikä niitä käytetä tai luovuteta muuhun tarkoitukseen.
Nimesi Sähköpostiosoitteesi (ei näy julkisesti)
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan kaksi ynnä kuusi?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogit