Koronaviruksen kauaskantoiset seuraukset ovat vielä auki, mutta ainakin nuorten kuluttajien turvallisuushakuisuus on lisääntynyt.
Danske Bankin tuoreen Autobarometrin silmiinpistävin tulos oli alle 36-vuotiaiden kiinnostus omistaa auto tai hallita sellaista. Jopa 60 prosenttia tästä ikäryhmästä haluaa liikkua omalla tai työsuhdeautolla viiden vuoden päästä.
Trendikkäiden liikkumispalvelujen tai autopoolien suosio on kääntynyt laskuun. Edes yksityisleasing ei innosta lisääntyneestä tarjonnasta huolimatta. Julkisella liikenteelläkin on tekemistä, että nuoret saadaan joukolla takaisin metroihin ja busseihin.
Parin koronavuoden aiheuttama asennemuutos on merkittävä. Sähköskuuttisukupolven piti kuitenkin olla uuden alustatalouden airut. Liikkumisen kuten muidenkin peruspalvelujen oli tarkoitus perustua tarvelähtöisiin täsmävalintoihin. Saman eetoksen mukaan juuri mitään ei kannattaisi hankkia itselleen vaan maksaa vain käytöstä oman tilanteen mukaan.
Alkoiko pandemian myötä uusi omistamisen kultakausi?
******
Omistaminen on kiinteä osa suomalaista talousperimää: oma maapala, oma menopeli ja varsinkin oma asunto.
Omistusasuminen ei koskaan poistunut muodista nuortenkaan keskuudessa. Siitä piti osaltaan huolta valtion tukema asp-järjestelmä, joka on noussut taas uuteen kukoistukseen ensiasunnon hankinnassa.
Aspien avaaminen kävi aallonpohjassa finanssikriisin aikana, mutta sen jälkeen niiden määrä on kuusinkertaistunut yli 150 000 aktiiviseen tiliin.
Vuokra-asuminen toki yleistyy kaupungistumisen ja vilkkaan uudisrakentamisen myötä. Silti nuorten into asuntosäästämistä kohtaan viittaa siihen, että vuokrakämppä on edelleen opiskeluihin liittyvä välivaihe. Viimeistään perhettä perustettaessa omistusasunto palaa vahvasti kuvaan mukaan.
********
Kiinteän omaisuuden ihanuutta ei voi oikein perustella sijoitetun pääoman tuotolla. Pitkällä aikavälillä osakemarkkinat tuottavat paremmin. Auton tapaiset hyödykkeet ovat jopa poikkeuksellisen huonoja sijoituksia.
Yksityistalouden tutkijat kertovat lähivuosien aikana, muuttiko pandemia kulutuskäyttäytymistämme arvopohjaisemmaksi. Merkkejä siitä joka tapauksessa on, kun vastuulliset tuotteet ja merkit jyräävät markkinoilla. Ehkä laatukin nostaa kriteerinä päätään juuri silloin, kun tulevaisuus muuttuu epävarmaksi.
Omistaminen on mitä suurimmassa määrin arvovalinta. Omistajuus on luonteeltaan pitkäjänteistä toimintaa, jossa ajatellaan tiedostaen tai tiedostamatta myös omaa perintöä ja jälkipolvien hyvinvointia.
Data voi hyvinkin kertoa, että ”erilaisista” nuorista tuleekin iän ja koettelemusten myötä ihan samanlaisia setämiehiä ja tätinaisia kuin meistäkin. Ottavat asuntolainaa, ostavat vähäpäästöisiä autoja ja lähtevät jopa über-tylsille pakettimatkoille!
Oman talouden hallinnan kannalta siinä ei olisi mitään vikaa.
Antti Oksanen
Kommentoi