veronmaksajat.fi

RAHAT

Verkkokauppias ja asiakas: Maksaminen muuttuu pian, mikä neuvoksi?

Verkkokauppias ja asiakas: Maksaminen muuttuu pian, mikä neuvoksi?
22.5.2019

Vahva tunnistautuminen on tulossa vauhdilla verkkokauppaan ja muuhunkin sähköiseen maksamiseen kaikkialla EU-alueella. Esimerkiksi maksut  pelkillä luottokorttitiedoilla verkossa tai mobiilisovelluksissa ovat loppumassa syyskuun puolivälissä.

EU:n maksupalveludirektiivi (PSD2) aiheuttaa sekä kuluttajalle että verkkokaupan pitäjälle uudenlaista päänvaivaa syyskuun 14. päivän jälkeen. Uudet maksupalvelut veloittavat rahan suoraan asiakkaan tililtä. Mikäli kuluttaja on maksamassa laskua tai ostamassa jotakin tällaisella uudella palvelulla, tarvitaan maksuun erillinen hyväksyminen, eli vahva tunnistautuminen oman pankin tarjoamalla työkalulla. Kauppiaalla puolestaan tulee olla verkkokaupassaan tai sovelluksessaan kumppanina maksunvälittäjä, jonka järjestelmä sisältää vahvan tunnistautumisen.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä asiakkaalle, Mikko Vahter maksupalveluyritys Netsistä?

”Alkuvaiheen toteutukset kuluttajalle ovat kertakäyttöisiä salasanoja tai tunnuslukuja, jotka saadaan omasta pankista, jossa oma maksutili on. Uusia tunnistusvälineitä vaaditaan esimerkiksi silloin, kun ostetaan verkkokaupasta korttitiedoilla, maksetaan taksi sovelluksella tai tehdään ostoksia mobiililompakolla. Ostosten tekeminen kivijalkakaupassa sujuu edelleen kortilla tavalliseen tapaan.”

Onko sääntelyssä mitään helpottavia poikkeuksia, Teija Kaarlela Finanssiala ry:stä?

”Kyllä, esimerkiksi toistuvat pienet maksut, kuten jonkin Spotifyn tai Netflixin tyyppisen verkkopalvelun kuukausimaksut, onnistuvat ilman vahvaa tunnistamista. Poikkeuksia ovat myös esimerkiksi ostot asemien matkalippuautomaateista tai parkkialueiden pysäköintiautomaateista, lähimaksut 50 euroon saakka sekä omien tilien väliset maksut. Pieniä ostoksia voi maksaa sähköisesti 30 euroon saakka. Peräkkäin pieniä maksuja voi kuitenkin tehdä vain viisi kertaa peräkkäin tai 100 euron arvosta, jonka jälkeen vahva tunnistus on jälleen tehtävä.”

Verkkokaupan pitäjän ja maksunvälittäjän vastuut kasvavat

Verkkokauppiaan tulee päivittää järjestelmänsä ja valita maksupalvelukumppani, joka tarjoaa vahvan tunnistautumisen. Tämä lisää myös kauppiaan omaa turvallisuutta. Mikäli maksutapahtumassa ei ole vahvaa tunnistautumista ja jokin taho käyttää asiakkaan maksuvälinettä rikollisiin tarkoituksiin, asiakas ei ole vastuussa vahingosta. Vahingon korvausvastuu on verkkokaupalla tai verkkokaupan maksupalvelun tarjoajalla.

Satu Alavalkama

Rahat, verot, työ & eläke, koti