veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Tutkimus: Suomalainen tykkää shoppailusta ja kuuluu mielellään kanta-asiakasohjelmiin

Tutkimus: Suomalainen tykkää shoppailusta ja kuuluu mielellään kanta-asiakasohjelmiin
25.4.2023

Vaikka inflaatio syö ostovoimaa ja ihmisillä on taloudellisesti entistä tiukempaa, suurelle osalle suomalaisista ostosten tekeminen on edelleen ajanviettotapa.

Peräti 1,2 miljoonaa eli 28 prosenttia 16–79-vuotiaista viettää mielellään aikaa kiertelemällä kivijalkamyymälöissä. Verkkokaupoissa surffaileminen on mieluisa ajanviettotapa 1,6 miljoonalle eli 38 prosentille suomalaisista, ilmenee Markkinointitoimisto Dagmarin tekemässä Muuttuva kuluttaja 23 -tutkimuksesta.

Verkkoon jätetyt arviot tuotteista ja palveluista vaikuttavat useimpien kuluttajien ostopäätökseen. 

Noin kolme neljästä pitää ostoskeskuksessa asiointia melko tai erittäin mieluisana, ja lähes yhtä moni oli samaa mieltä verkkokaupassa shoppailusta. Kaupungin keskusta on melko tai erittäin mieluisa ostospaikka puolelle suomalaisista, samoin automarketti.

Lähes kolmannes eli 1,2 miljoonaa tutustuu tuotteisiin tai valikoimaan verkkokaupassa mutta tekee ostoksensa kivijalkamyymälässä. Harvinaisempaa on toimia päinvastoin: vain joka kymmenes eli 400 000 suomalaista tutustuu tuotteisiin kivijalkamyymälässä ja tekee ostoksensa verkossa.

Kuluttaja arvostaa kanta-asiakasohjelman bonuksia ja tarjouksia 

Kanta-asiakasohjelmilla on iso merkitys kuluttajille. Peräti kolme neljästä kuluttajasta eli 3,2 miljoonaa suomalaista kuuluu mielellään yritysten kanta-asiakasohjelmiin.

Ohjelmien parhaina ominaisuuksina pidetään rahanarvoisia etuja eli bonuksia ja erilaisia tarjouksia. Ne, jotka eivät halua kuulua kanta-asiakasohjelmiin, eivät koe saavansa niistä hyötyä vaan ennemminkin liikaa mainoksia.

Palvelun kielellä on myös merkitystä: 2,4 miljoonalle eli yli puolelle suomalaisista on tärkeää saada Suomessa toimivalta yritykseltä palvelua suomeksi. Vaikka nuorilla onkin iäkkäämpiä parempi kielitaito, haluaa heistäkin kaksi viidestä palvelua suomen kielellä.

Chatbotit eivät saa kiitosta

Chatbotit eivät sen sijaan ole kuluttajien mieleen. Tutkimuksen mukaan vain kuusi prosenttia eli 300 000 ihmistä käyttää niitä mielellään.

Varsinkin verkkokaupassa asiakaskokemukset leviävät nopeasti. Peräti 1,5 miljoonalla suomalaisella on tapana kirjoittaa julkisia arvioita tuotteista ja palveluista. Heistä 16 prosenttia intoutuu jakamaan negatiivisista kokemuksia, 28 prosenttia positiivisia. Tasaisesti hyvistä ja huonoista kokemuksista raportoi reilu puolet.

Suomessa yli puolet kuluttajista lukee satunnaisesti muiden jättämiä arvioita. Joka viides lukee niitä säännöllisesti, kun taas reilu viidennes ei lue niitä lainkaan. Arvioita lukevista reilu puolet sanoo niiden vaikuttavan melko paljon ostopäätökseen.

Markkinointitoimisto Dagmarin Muuttuva kuluttaja 23 -kysely on tehty helmikuussa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 16–79-vuotiaat suomalaiset. Kyselyyn vastasi 1 065 suomalaista vastaajaa. 

Minna Petäinen 

Rahat, verot, työ & eläke, koti