veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

RAHAT

Suosi suomalaista – mitä lisäarvoa tuo se, että tuote tai palvelu on kotimainen?

Suosi suomalaista – mitä lisäarvoa tuo se, että tuote tai palvelu on kotimainen?
28.5.2020

Koronakriisin jälkeen kotimaisuuden merkitys on kasvanut. Minkä takia kannattaa suosia suomalaista, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala?

”Yritykset tarvitsevat kassavirtaa, jotta ne pärjäävät yli vaikeiden aikojen. Kassavirta tulee asiakkailta, kun me kuluttajina tai julkisina päättäjinä suosimme suomalaisia yrityksiä. Sillä tavalla saamme säilytettyä monta työpaikkaa ja pelastettua monta yritystä Suomessa.”

Paljonko suomalaisen suosiminen luo työpaikkoja?

”Jos jokainen suomalainen käyttää 10 euroa enemmän kuussa suomalaisiin tuotteisiin, se säästää tai ylläpitää laskennallisesti 10 000 työpaikkaa vuodessa. 10 euroa kuukaudessa tarkoittaa 650 miljoonan euron lisäystä kulutuskysyntään vuodessa.”

Mistä voi tietää, että tuote tai palvelu on kotimainen?

”Helpointa on seurata alkuperämerkkejä, joista tunnetuimpia ovat Hyvää Suomesta, Sirkkalehti sekä Avainlippu-merkki. Ne ovat ulkopuolisten myöntämiä merkkejä, jotka kertovat tuotteen tai palvelun suomalaisuudesta raaka-aineiden, työn, valmistuksen ja omistuksen osalta.”

Millainen tuote tai palvelu voi saada Avainlipun?

”Ulkopuolinen toimikunta päättää hakemuksesta Avainlipun myöntämisestä. Tärkein kriteeri on, että tuote on valmistettu Suomessa. Toiseksi kotimaisuusasteen pitää olla vähintään 50 prosenttia. Keskimäärin Avainlippu-tuotteissa on 80 prosentin kotimaisuusaste. Palveluissa edellytetään myös mm. sitä, että yrityksen omistus on Suomessa. Nykyisin reilulla 4 000 tuotteella, palvelulla tai tuoteryhmällä on Avainlippu.”

Taloustaito-lehdellä on Avainlippu, mitä se kertoo tästä lehdestä?

”Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Taloustaidon osalta se tarkoittaa, että taustalla on suomalaisomisteinen yritys ja että työ tehdään Suomessa.” 

Outi Airaksinen

Suomalaisen Työn Liitto ja Vincit ovat kehittäneet yhdessä Sinivalkoinenvalinta.fi-verkkopalvelun, joka kokoaa yhteen paikkaan kotimaisia vaihtoehtoja useista eri tuoteryhmistä. Verkkopalveluun on listattu kaikki tuotteet ja palvelut, joille on myönnetty jokin liiton ylläpitämistä Avainlippu-, Design from Finland- tai Yhteiskunnallinen Yritys -merkeistä. Palvelussa on yli 5 000 eri nimikettä eri toimialoilta.

Suomalaisen Työn Liitolla on lähes 4 300 jäsenyritystä, jotka suunnittelevat ja valmistavat tuotteitaan Suomessa, tuottavat kotimaisia palveluita tai toimivat yhteiskunnallista hyvää tuottaen. Kaikkiaan nämä yritykset työllistävät noin 300 000 henkeä.

Avainlippu Taloustaito

Taloustaidolla on avainlippumerkki. Se kertoo lehden kotimaisuudesta, laadusta ja vastuullisuudesta tuotannon kaikissa vaiheissa.

Rahat, verot, työ & eläke, koti