veronmaksajat.fi

RAHAT

Peruuntuiko matka koronan takia? Älä huoli – näin saat rahasi takaisin

Peruuntuiko matka koronan takia? Älä huoli – näin saat rahasi takaisin
8.9.2020

Ajautuiko matkanjärjestäjä konkurssiin juuri ennen matkan alkua? Kuluttaja saa usein rahansa takaisin matkanjärjestäjän asettamista vakuuksista. Koronan aiheuttamissa peruuntumisissa kuluttaja voi saada jatkossa myös valtiolta korvausta.

Suomessa on lähes 600 matkanjärjestäjää, ja tavallisenakin vuonna konkurssiin menee arviolta 3–6 matkanjärjestäjää vuodessa.

Koronasta huolimatta Suomessa on nähty toistaiseksi tänä vuonna vain kahden suuremman matkanjärjestäjän konkurssit: Toinen on ruotsalaisomisteisen GoExplorer Finland Oy:n konkurssi ja toinen yritystapahtumiin ja kokousmatkoihin erikoistuneen L.R. International Oy:n konkurssi.

Peruuntuneesta matkapaketista saa rahat takaisin

Matkapakettien konkursseissa kuluttaja saa yleensä rahansa takaisin, sillä matkanjärjestäjät joutuvat EU-direktiivin velvoittamina asettamaan vakuuden maksukyvyttömyyden ja konkurssin varalle. Vuonna 2018 voimaan tullut direktiivi edellyttää, että matkapaketin ostaneelle kuluttajalle korvataan maksukyvyttömyystapauksissa hänen rahansa täysimääräisesti.

Suomessa matkanjärjestäjien vakuusjärjestelmää ylläpitää Kilpailu ja kuluttajavirasto (KKV).

Vakuusjärjestely ei kuitenkaan koske kaikkia matkoja, vaan vain matkapaketteja, jotka koostuvat useammasta elementistä. Vakuus ei koske esimerkiksi pelkkiä lentolippuja, mutta jos samaan pakettiin sisältyy esimerkiksi opastus tai vaikkapa majoitus, silloin kyse on matkapaketista.

Matkapakettien vakuusjärjestelmä on voimassa vain, jos matka kestää vähintään 24 tuntia tai sisältää yöpymisen.

Jatkossa myös vouchereista saattaa saada korvausta

Kilpailu- ja kuluttajavirastossa havahduttiin viime keväänä siihen, että lentoyhtiöt peruivat lentojaan ja koettivat hoitaa tilannetta tarjoamalla matkustajille etuseteleitä, joilla matkaa saattoi siirtää tuonnemmaksi. Tällaisten vouchereiden vastaanottamisessa piilee kuitenkin kuluttajan kannalta riski.

Kuluttajan ei ole kannattanut ottaa vastaan vouchereita, koska tällöin hän on voinut menettää oikeutensa saada myöhemmin rahansa takaisin, jos yritys menee konkurssiin.

Hallitus esittää nyt käytäntöön muutosta. Hallituksen esityksen mukaan matkustaja voisi saada jatkossa matkapaketin peruuntuessa maksamistaan maksuista korvausta myös valtiolta ja korvausta voisi saada myös vouchereista. Vouchereiden laajempaa käyttöä puoltaa, että sen katsotaan helpottavan matkanjärjestäjien taloudellisia haasteita.

Väliaikaista lakia sovellettaisiin tilanteisiin, joissa matkanjärjestäjä on asetettu konkurssiin ja matkapaketin peruutus johtuu koronavirusepidemiasta.

Reklamoi palveluntarjoajalle tai luottoyhtiölle

Konkurssitilanteissa kuluttajan pitää reklamoida kohtuullisessa ajassa palveluntarjoajalle tai luottoyhtiölle ja esittää vaatimuksensa.

Jos yritys ajautuu maksuvaikeuksiin ja kuluttajalla on yrityksessä sisällä rahoja, toimintaohjeita kannattaa katsoa ensin Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta.

Yksi hyvä osoite ongelmatilanteissa on KKV:n kuluttajaneuvonta, josta saa neuvontaa myös konkurssitilanteissa.

Korvauksen saaminen vakuusjärjestelmästä edellyttää, että rahansa menettänyt kuluttaja tekee korvaushakemuksen, joka löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (www.kkv.fi).

Kuluttaja voi saada vakuusjärjestelmästä korvauksia myös siinä tapauksessa, että matkanjärjestäjä on kotoisin jostain toisesta EU-maasta. Silloin korvauksia pitää kuitenkin hakea kyseisen maan viranomaiselta. Apua hakemiseen saa Euroopan kuluttajakeskukselta (www.ecc.fi)

Hallituksen esitys: Matkustajalla oikeus saada rahansa takaisin 14 päivän kuluessa

Koronavirusepidemian aiheuttamassa tilanteessa matkustajalla on oikeus saada rahansa takaisin kokonaisuudessaan viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun matkapakettisopimus on peruutettu. Matkapaketin hinta voidaan palauttaa rahana tai matkustajan suostumuksella matkakuponkina eli voucherina.

Valtion myöntämää korvausta voisi saada vain saatavista, joita ei voida korvata matkanjärjestäjän asettamista vakuuksista. Matkustajalla ei olisi oikeutta korvaukseen, jos hän saa korvauksen muun lain tai sopimuksen perusteella, esimerkiksi luottokorttiyhtiöltä. Korvauksen maksamisesta päättäisi Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Hallitus antoi 3.9.2020 esityksen väliaikaisesta muutoksesta lakiin matkapalveluyhdistelmien tarjoajista. Lakia sovellettaisiin saataviin, jotka ovat syntyneet kansallisten matkustusrajoitusten asettamisen eli 16.3.2020 jälkeen. Laki olisi voimassa 31.12.2022 saakka.

Millaiset ovat kuluttaja oikeudet konkursseissa? Lue juttu kokonaisuudessaan syyskuun Taloustaidosta. Voit lukea näköislehden keskiviikkona verkosta, jos olet rekisteröitynyt  verkkosivustomme käyttäjäksi.

Outi Airaksinen

Rahat, verot, työ & eläke, koti