KARON GRILLI Lukuisat tieteelliset tutkimukset todistavat, että sijoittajan kannattaa ostaa ennemmin halpoja kuin kalliita osakkeita. Kalleutta tai halpuutta mitataan tutkimuksessa yleensä p/e- ja p/b-tunnuslukujen kaltaisilla kertoimilla.
Kasvusijoittamiseen erikoistunutta Baillie Giffordia ei kiinnosta, mikä on yhtiön arvostus historiallisilla tunnusluvuilla. Sitä kiinnostaa, millaiseksi yhtiö voi kasvaa seuraavien vuosien tai vuosikymmenten aikana. Se etsii kunnareita ja hattutemppuja.
Baillie Giffordin partneri Stuart Dunbar ei niele ajatusta, että skotlantilainen varainhoitoyhtiö ostaisi kalliita osakkeita, vaikka ostokohteet usein vaikuttavatkin kalliilta perinteisillä arvostuskertoimilla mitattuna.
”Ostamme osakkeita, jotka ovat uskomattoman halpoja, mutta niiden tuotot eivät vielä ole näkyvissä”, Dunbar sanoo Karon Grillissä. Karon Grillin haastattelu on tehty englanniksi, mutta se on tekstitetty suomeksi.
Kymmenkertaistujaa metsästämässä
Kukapa ei haluaisi ostaa salkkuunsa yhtiöitä, joiden osakekurssit kymmenkertaistuvat tai monikymmenkertaistuvat. Käytännössä sellaisten löytäminen on kaikkea muuta kuin helppoa. Jos se olisi helppoa, kaikki tekisivät sitä.
Kovan kasvun lupauksiin sijoittamiseen sisältyy paljon riskejä. Yhtiöiden maalailemat tulevaisuuskuvat eivät usein toteudu, eivätkä sijoittajan omat toiveet.
”Oikeiden osakkeiden poimimisessa on kyse siitä, että valitaan joukko osakkeita, joilla on potentiaalia kasvaa merkittävästi. Kyse ei ole virheiden välttelystä", Stuart Dunbar muistuttaa.
”Yksi suurimmista eduistamme on, että hyväksymme epävarmuuden ja tiedämme, että todella hyvien sijoitusten tekeminen vaatii riskinottoa”, Dunbar arvelee.
Seuraava Tesla ei löydy analysoimalla menneisyyttä, vaan kuvitellen, kuinka yritys voi kasvaa kymmenessä vuodessa. Baillie Giffordin sijoitustyyli on rakentunut tämän ajattelun ympärille.
Baillie Giffordin tiimi etsii moninkertaistujia skannaamalla yrityksiä, joilla on potentiaalia disruptoida vallitsevia markkinoita ja muuttaa koko toimialan dynamiikkaa. Nämä yritykset voivat olla esimerkiksi teknologisia innovaatioita kehittäviä startup-yrityksiä tai sellaisia, jotka käyttävät verkostovaikutuksia vahvistaakseen markkina-asemaansa.
Dunbar kertoo, että yhtiö pyrkii sijoittamaan yrityksiin, jotka ovat tarpeeksi joustavia ja sopeutumiskykyisiä, kun ne kohtaavat maailman muutoksia. Maailma kun väistämättä muuttuu ja kehitys kulkee toisin kuin toiveunissa.
”Pidämme yrityksistä, jotka eivät ole riippuvaisia ulkoisista tekijöistä, vaan joilla on omissa käsissään menestyksensä avaimet," Dunbar sanoo.
Aina niin ei ole. Dunbar kertoo Baillie Giffordin sijoittaneen esimerkiksi kiinalaisiin koulutusyhtiöihin, joiden kasvupotentiaali näytti lupaavalta, kunnes Kiinan hallitus muutti koulutuspolitiikkaansa ja yhtiöt kohtasivat äkillisen romahduksen. "Se muutti täysin sijoituscasemme.”
Perustajajohtaja katsoo kauemmas
Ei riitä, että löytää superkasvajan, joka muuttaa maailmaa. Se nimittäin täytyy löytää ennen kuin kaikki muut ovat löytäneet sen. Kun kaikki tietävät firman hyvyyden, hyvyys on jo hinnassa, eikä yhtiöstä enää irtoa ylivertaisia sijoitustuottoja.
Varhaisessa vaiheessa yhtiöön sijoittavan täytyy luottaa yrityksen johtoon ja visioon. Baillie Giffordin sijoitusprosessissa yrityksen johto onkin keskeisessä asemassa.
Stuart Dunbar korostaa, että he pyrkivät ymmärtämään, miten hyvin yrityksen johto on sitoutunut pitkän aikavälin kasvuun ja kuinka heidän strategiansa tukee tätä tavoitetta. Erityisesti yritykset, joissa perustaja on edelleen mukana johtotehtävissä, ovat houkuttelevia, sillä perustajanjohtajat ovat usein sitoutuneempia kasvun pitkäaikaiseen toteuttamiseen.
"On harvinaista löytää loistavia yrityksiä, joita johtaa ulkopuolelta tullut johto, jonka kannustimena ovat yhden vuoden tuotot," Dunbar sanoo.
Kaikki tiet vievät Teslaan?
Vaikka Baillie Gifford on erikoistunut kasvuyhtiöihin, sillä on useita eri strategioita. Hämmentävän monien rahastojen salkuista kuitenkin tuntuu löytyvän samoja yhtiöitä, niin kuin esimerkiksi Teslaa. Näyttää, siltä että vaikka salkunhoitajat kuinka etsivät ja etsivät, he löytävät saman yhtiön kuin naapurideskissä työskentelevät kollegansa.
”Me jaamme tutkimustuloksia, mutta kaikki sijoitustiimimme tekevät omat selvityksensä ennen kuin ostavat mitään. Meillä on ajoittain ollut vastakkaisia näkemyksiä”, Dunbar vakuuttaa. ”Toisinaan käy niin, että yksi ostaa osaketta, kun toinen tiimi myy sitä.”
Mitä Teslaan tulee, jotkin Baillie Giffordin strategiat ovat jo alkaneet luopua sähköautovalmistajasta.
”Ne, jotka ovat myyneet, ovat päätyneet siihen näkemykseen, että autobisneksessään Tesla on jo ottanut paljon markkinaosuutta ja se on jo hinnassa. Ne, jotka eivät ole myyneet, ovat luottavaisempia tai halukkaampia ottamaan riskiä niiden Teslan bisneksen osien suhteen, jotka eivät vielä ole vakiintuneita, eli ennen kaikkia aurinko- ja energialiiketoiminta”, Dunbar kertoo.
"Kun me myymme jotain, se ei yleensä johdu siitä, että päätimme yhtäkkiä sen olevan huono sijoitus, vaan siitä, että olemme löytäneet paremman mahdollisuuden," Dunbar selittää.
Karo Hämäläinen
Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut grillinpitäjä. Karon Grilli -haastattelu on tehty yhteistyössä Baillie Giffordin kanssa. Baillie Gifford maksaa osallistumisesta ohjelmaan mutta ei vaikuta siinä esitettyihin kysymyksiin.