veronmaksajat.fi

RAHAT

Suomi menee Ruotsiin

15.4.2015

KARON PÖRSSI Kokkolalaisen Ahola Transportin listautuminen ei ole etusivun uutinen. Anti on kooltaan pari miljoonaa euroa, eli rahaa tavoitellaan saman verran kuin First North -listautuja Piippo sai kasaan vajaaksi jääneessä annissaan. Ahola Transportin markkina-arvoksi tulee reilut seitsemäntoista miljoonaa euroa, millä se on samassa kokoluokassa QPR Softwaren ja Nurminen Logisticsin kanssa.

Mielenkiintoiseksi Ahola Transportin listautumisen tekee se, että yhtiöstä tulee ensimmäinen suomalaisyhtiö ruotsalaisella Aktietorget-markkinapaikalla. Jo aiemmin suomalaisyhtiöitä on hakeutunut noteerauksen kohteeksi NasdaqOMX:n ylläpitämälle Ruotsin First North -listalle, joka on Suomen First Northin sisar. Aktietorget puolestaan on yksityinen monenkeskinen markkinapaikka, jolla ei ole kytköstä "viralliseen" pörssioperaattoriin NasdaqOMX:ään.

Aktietorget paitsi pitää yllä noteerauksia ja antaa kaupankäyntialustan myös tukee yrityksiä antien järjestämisessä. Ahola Transportin listautuminen toi Suomeen myös Aktietorgetin myynnistä ja liiketoiminnan kehittämisestä vastaavan johtajan Thomas Gidlundin. Hän myöntää, että laajempikin toiminta Suomessa kiinnostaisi.

"Suomessa First North -listalla on tällä hetkellä kaksitoista yritystä. Luulen, että rahoitusta tarvitsee 6 000 yritystä!", hän huudahtaa.

"Visioni on kertoa rahoitusta tarvitseville yrityksille, että meidän kauttamme voi saada rahaa. Haluaisin tehdä sitä myös Suomessa."

Gidlund korostaa listattuna olemisen yhteyttä rahoituksen saamiseen sen sijaan että pörssi nähtäisiin exit-kanavana, jonka kautta vanhat omistajat irtautuisivat omistuksistaan.

Ilmaista rahaa yhtiölle

Gidlundin ilosanoman mukaan listautumalla monenkeskiselle markkinapaikalle moni yhtiö saa rahaa halvemmalla kuin pankista tai pääomasijoittajilta. Kokonaan toinen juttu on, pitääkö myyntipuhe paikkansa.

Puhtaasti yhtiön kannalta osakkeita painamalla saatu raha on tietenkin "ilmaista", sillä siitä ei tarvitse maksaa korkoa eikä osakemäärän kasvattaminen pienennä yhtiön tulosta. Aktietorgetin kautta hankittu raha ei sekään tietenkään ole aivan ilmaista yhtiönkään kannalta. Listautumiseen liittyvät kulut vievät Gidlundin arvion mukaan 10–12 prosenttia kerättävistä pääomista. Mahdollisissa myöhemmin toteutettavissa anneissa prosentti on pienempi.

Aktietorget käy läpi jokaisen sen listoille pyrkivän ja sen kautta rahaa keräävän yhtiön ennalta. Aktietorget paitsi tutustuu yhtiöön myös arvioi, onko sen annin hinnoittelu kohtuullinen. Sillä pyritään välttämään sijoittajien karvaita pettymyksiä.

Ahola Transport on Aktietorget-yhtiöksi poikkeuksellinen siinä mielessä, että logistiikkakonsernilla on peräti 60 vuoden historia ja yli kolmen vuosikymmenen yhtämittainen näyttö operatiivisen tuloksen tekemisestä. Valtaosa Aktietorgetin noin 130 yhtiöstä on aloittelevia esimerkiksi teknologia- tai bioteknologiafirmoja, jotka tässä vaiheessa vasta kuluttavat rahaa.

Rekkaralli rajojen yli

Ahola Transportin kilpailuetu tulee yhtiön dynaamiseksi logistiikaksi kutsumasta konseptista, jossa kuljetuksia ei ole rakennettu varastoverkoston pohjalta vaan sama auto kuljettaa tavaraa mahdollisimman paljon määränpäästä toiseen. Järjestelyn hyötyjä ovat esimerkiksi vastuun säilyminen yksissä käsissä ja nopeus.

Kansainvälisten kuljetuspalveluiden lisäksi Ahola Transportiin kuuluvat erikoiskuljetukset ja logistiikan suunnitteluun käytettäviä it-järjestelmiä tekevä yhtiö, mutta niiden osuus yhtiön vajaan sadan miljoonan euron liikevaihdosta on pieni, erikoiskuljetusten noin viisi ja it-palveluiden noin kaksi miljoonaa euroa.

Kuljetuspalveluiden tärkeimmät maantieteelliset alueet ovat Ruotsi ja Suomi; Suomi tuo liikevaihdosta 38 prosenttia. Ahola Transportilla on pitkäaikaisia asiakassuhteita. Suurimman asiakkaan osuus liikevaihdosta saattaa nousta fuusion myötä kymmenen prosentin yläpuolelle; kaikesta päätellen kyseessä on Rautaruukin nielaissut SSAB. Muita asiakkaita ovat esimerkiksi IKEA, Stora Enso, Scania ja Volvo.

Ahola Transport on tällä hetkellä perheyhtiö. Sen osakkeista ennen antia pari prosenttia on henkilöstöllä, kaikki muut Ahola Groupilla. Ahola Groupin puolestaan omistavat veljekset Hans (51,1 %), Lars (16,63 %), Nils (16,63 %) ja Rolf Ahola (16,63 %). Hans Ahola toimii Ahola Transportin toimitusjohtajana ja hänen tyttärensä, Ahola Groupin toimitusjohtaja Ida Saavalainen, kuuluu listautuvan yhtiön hallitukseen.

Ahola Transportin juuret ovat kuudenkymmenen vuoden takana veljesten isän Helge Aholan perustamassa yhden kuorma-auton kuljetusyhtiössä.

Arvostus vaatii tuloskasvua

Kannattaisiko Ahola Transportin antiin osallistua?

Jos anti merkitään täysin, yhtiön osakemäärä nousee 15,2 miljoonaan kappaleeseen. Annissa yhtä osaketta vastaavan talletustodistuksen hinta on 10,72 Ruotsin kruunua eli 1,15 euroa. Markkina-arvoksi tulee näin 17,4 miljoonaa euroa, josta reilut kaksi miljoonaa on annissa kerättyä rahaa. Raha onkin varsin tervetullutta, sillä ennen antia Ahola Transportin tase on vedetty velkavetoiseksi. Vuodenvaihteessa omavaraisuusaste oli 15 prosenttia. Rahaa yhtiö on pumpannut konserniavustuksena emolleen Ahola Groupille.

Vajaan sadan miljoonan euron liikevaihtoa tekevälle firmalle reilun seitsemäntoista miljoonan euron markkina-arvo ei kuulosta pahalta, mutta Ahola Transportilla on ollut viime vuosina ongelmia kannattavuutensa kanssa. Ennen finanssikriisiä liikevoitto hipoi neljää miljoonaa, mutta viime kalenterivuoden pro forma -luvut osoittavat 1,6 miljoonan liiketulosta ja 850 000 euron nettotulosta.

850 000 euron nettotuloksesta laskettuna 17,4 miljoonan euron arvo antaa p/e-luvuksi reilut 20, mitä ei voi pitää edullisena matalan kasvun toimialalla toimivalle yritykselle. Rekkojakaan rahoilla ei saa, sillä Ahola Transport käyttää pääosin yhteistyökumppaneita ja niiden kalustoa. Yhtiön taseen loppusumma on vain reilut 22 miljoonaa euroa ja oma pääoma ennen antia 3,3 miljoonaa. Jos omaan pääomaan lisää reilut pari miljoonaa, jotka yhtiö oletettavasti saa annista kulujen jälkeen, jos anti merkitään täysin, p/b-luvuksi tulee 3,2.

Jotta arvostus olisi perusteltu, yhtiön tuloksen pitää kasvaa. Tulosparannuksen avain on toiminnan tehostaminen, sillä logistiikka-alan markkinakasvu ei yhtiötä paljon auta. Ennen finanssikriisiä Ahola Transport teki parina vuotena yli kolmen miljoonan euron liiketuloksen, mutta silloin yhtiö oli hieman toisenlainen. Tiedotustilaisuudessa toimitusjohtaja Hans Ahola viittasi kynällään noiden vuosien tulospylväisiin; niille nurkille tulos olisi tarkoitus saada.

Jos Ahola Transport pystyisi tekemään kolmen miljoonan liiketuloksen ja rahoituskustannukset olisivat viime kalenterivuoden tapaan reilut 400 000 euroa – annin pitäisi pienentää rahoituskuluja mutta toisaalta lähivuosina korkotaso liikkunee ylöspäin –, tulosta ennen veroja jäisi 2,6 miljoonaa. Kahdenkymmenen prosentin yhteisöveron jälkeen siitä jäisi vajaan 2,1 miljoonan nettotulos.

Tällä toivotaan, toivotaan -laskelmalla yhtiön p/e olisi 8,3. Se kuulostaa hyvältä mutta on pitkän matkan päässä ja epävarma. Siksi en lähde puljaamaan Ahola Transportin annin kanssa, niin mielenkiintoista kuin suomalaisyhtiön seuraaminen Ruotsin Aktietorgetilla oman salkun kautta olisikin.

Viikon trio: Aktietorgetin arvokkaimmat

Aktietorget-markkinapaikan yhtiöt ovat pääosin pieniä. Listan noin 130 yhtiöstä vain kolmen suurimman markkina-arvo on yli miljardi Ruotsin kruunua eli yli 100 miljoonaa euroa. Yli kymmenen miljoonan euron arvoisia yhtiöitä Aktietorgetilla on 37. Ahola Transport olisi 17,4 miljoonan euron markkina-arvollaan Aktietorgetin 23. suurin yhtiö.

Aktietorgetin yhtiöistä suurin on teollisuudelle komponentteja valmistava AQ Group. Mr Green on nettipelitoimialan sijoitusyhtiö, jonka omistuksista suurin on maltalainen nettikasino Mr Green.

Yhtiö Markkina-arvo, euroa
AQ 241 milj.
Mr Green 157 milj.
Bahnhof  116 milj.

Lähde: Aktietorget, tilanne ja valuuttakurssimuunnokset 11.4.2015

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja

Noston kuva: Ahola Transport

Rahat, verot, työ & eläke, koti