veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen Touareg ei innosta kotkotuksillaan

Volkswagen Touareg ei innosta kotkotuksillaan
17.9.2018

Uusi Volkswagen Touareg on perinteisessä mielessä hyvä auto, se on hyvä ajaa, sen alusta toimii edeltävää mallia mukavammin ja kokonaisuus tuntuu laadukkaalta. Mutta Touareg floppaa uuden ajan kotkotuksissa – sen kaista-avustin tuottaa pettymyksen ja hallintalaitteista on hävinnyt huippuluokan käytännöllisyys.

Nyt se on kadonnut Volkswagenistakin – trippi- eli osamatkamittarin nollauspainike. Uuden Touaregin digitaalisessa mittaristossa ei ole enää Volkswagenin ja BMW:n monista malleista tuttua kätevää painiketta vaan osamatkamittari pitää kaivaa esiin valikoista niin kuin monissa muissakin autoissa.

Koeajoauton ulkoväri on Sand Gold. 285/45-sarjan Goodyear Eagle F1 SUV -renkaat 20-tuumaisilla vanteilla saavat Touaregin pyörät näyttämään jopa hassunkurisen isoilta.

Koeajon aluksi Touareg ehti kulkea 3,5 kilometriä ennen kuin mittareiden välissä olevan näytön toimintalogiikka valkeni ja sieltä löysi oikean kohdan. Pitäisi aina muistaa nollata lukema ennen ajoon lähtöä, mutta kiireessä siihen helposti havahtuu vasta kun kääntyy portista kadulle.

Sen jälkeen kun takana tuleva rekkakuski oli jo ehtinyt yksissä liikennevaloissa soittaa äänitorvea Touareg-kuljettajalle, joka etsi keskusnäytöstä oikeaa näkymää sisäilman puhalluksen säätämistä varten, keskusnäytöstä löytyi hieno ja kirkas kuva, jonka informaatioarvo on lähes nolla, näkeehän suuttimet kojelaudassa ilman kuvan opastustakin.

Kuva ei auttanut löytämään mieleistä ilmanvaihtoa vaan säätelipä puhallusta miten hyvänsä, aina jostain tuntui vetävän oikean silmän kohdalle. Aiemmin oli helpompaa, kun auto totteli kuljettajaa, nyt kuljettaja joutuu tottelemaan autoa ja tyytymään siihen, mitä sen suunnitelleet insinöörit ovat päähänsä saaneet.

 Touareg ei ole kovinkaan persoonallisen näköinen vaan se näyttää jättikokoiselta Tiguanilta eli Volkswagenin pienemmän katumaasturin isommalta versiolta.

Uudessa Volkswagen Touaregissa on kyllä paljon hienoja ominaisuuksia niin kuin kalliilta Atmosphere-varustetason autolta voi odottaakin, mutta jos tarkoitus on vain siirtyä paikasta A paikkaan B sen enempää autoa miettimättä, elämä voi arkisemman ja huonommin varustellun auton kanssa olla helpompaa. 

Sekavia säätimiä

Uuden Touaregin kojelaudan keskellä olevan näytön logiikka on poikkeuksellisen sekava ja lopputulos tuntuu kuvastavan enemmän suunnittelijoiden mielihaluja kuin pyrkimystä maksimaaliseen käyttömukavuuteen.

Volkswagenilla ei ole nähty vaivaa edes toimintojen merkitsemisessä. Tuntuu lähes tragikoomiselta, että niin kuljettaja kuin matkustaja yrittävät kahdenkymmenen kilometrin matkan ajan selvittää, miten radion äänenvoimakkuutta säädetään. Vasta moottoritiellä kuljettaja pystyi varastamaan tarpeeksi huomiota liikenteeltä ja ehti kokeilla keskikonsolissa olevaa kiiltävää pyörösäädintä, jollaisella yleensä vaihdetaan ajotiloja, ja siinähän se oli.

Pelkistetty kojelauta on näyttävän näköinen valtavan 15-tuumaisen keskusnäytön ansiosta. Digimittariston koko on 12 tuumaa.

Touaregissa pyörösäädin on kuitenkin merkitty katkaisijan tunnuskuvalla. Siinä ei ole kaiuttimen kuvaa eikä mitään muutakaan audiotoimintaan liittyvää merkkiä.

Myöhemmin ratin vasemmasta puolasta löytyi äänenvoimakkuuden säädinpari, joka on samassa ryhmässä vakionopeussäätimien kanssa ja mahdollisimman kaukana audiotoimintoja näyttävästä keskusnäytöstä niin ettei yhteyttä hoksaa.

Touaregin vakionopeussäädinkin on uskomattoman karkeajakoinen – varsinkin jos ottaa huomioon auton hinnan. Jos valittua vauhtia haluaa lisätä tai vähentää, muutos on aina 10 km/t. Monissa yli kymmenen vuotta vanhoissa autoissakin nopeutta voi kasvattaa tai hidastaa 1 km/t portailla. 

Pehmeyttä puuttuu

Touaregin etuistuimissa on leegio säätömahdollisuuksia. Koeajoautossa istuimia pystyi säätämään normaaliin tapaan pituus- ja korkeussuunnassa samoin kuin selkänojan kaltevuuttakin.

Takapenkki on yllättävän epämukava niin Touaregin kokoluokkaan kuin hintaluokkaankin nähden. Ylellisestä olosta ei ole tietoakaan.

Keskusnäytön valikoista löytyivät säädöt myös sekä istuinosan pituudelle että selkänojan ja istuinosan sivuttaistukien kulmille niin, että ne tukivat yhtä hyvin hoikkaa kuin rotevaakin istujaa.

Mikään säätö – ei edes mukavuussäätö, jollainen Touaregissa on – ei kuitenkaan korjannut sitä epäkohtaa, että Touaregin istuimet ovat liian kovat. Ne tuntuvat ensin hyviltä, mutta sadan kilometrin ajon jälkeen alkaa kaivata lisää pintapehmeyttä, ettei  kroppa väsyisi.

Kovuus korostuu takapenkillä, joka on todellakin penkki. Istuimet ovat kovat ja laakeat, lyhyet lättänät. Takaistuinten istuinkorkeus sopii alle 170-senttiselle, muille istuma-asento ei ole siltäkään osin kehujen arvoinen.

Positiivista takaistuimissa on se, että niitä voi liikuttaa 16 senttiä pituussuunnassa ja lisätä näin joko takapenkin jalkatilaa tai tavaratilaa.

Uuden mallin tavaratila on lähtökohtaisesti 53 litraa edeltäjää isompi. Tilan koko liikkuu 697–810 litran lukemissa sen mukaan, miten takapenkki on pituussuunnassa säädetty. 

Vahtimatta parempi

Silloin kun kaista-avustin ei ole päällä, uuden Touaregin ohjaus on Volkswageneiden tapaan erinomainen yhdistelmä mukavuutta ja ajettavuutta. Keveydestään huolimatta ohjaus on tarkka ja luonteva.

Kun kaista-avustin on kytkettynä, ohjaus muljahtelee niin, että kyydissä ollut vaimo kysyi, onko tässä autossa jotain vikaa, ja omalla ajovuorollaan nuori koeajaja totesi yksioikoisesti, että avustimen kanssa ohjaus on ihan kamala.

Kaista-avustin tempoilee ohjauspyörää ja kääntelee autoa niin rauhattomasti, että meno tuntuu vellovalta, ja jos ei yritä väkisin ohjailla autoa, varoitusteksti vaatii käsiä rattiin.

 Hienojen nykyautojen tapaan Touaregin sisätiloissa on koreita mutta merkityksettömiä yksityiskohtia kuten valoviivat ovissa. Punainen on yksi kolmestakymmenestä valittavasta värisävystä.

Varsinkin moottoritieajossa pääsee paljon vähemmällä, kun valitsee Sport-ajotilan ja kytkee kaista-avustimen pois: Touareg kulkee niin vakaasti, että sitä ei Hämeenlinnantien pitkillä suorilla tarvitse ohjata juuri ollenkaan ja loivissa kaarteissakin vain hieman kääntää sormenpäillä rattia.

Alusta on sukupolvenvaihdoksen myötä parantunut. Edellisen sukupolven Touaregissa oli pintakova jousitus, mutta ainakin koeajetussa ilmajousituksella varustetussa uuden mallin versiossa alusta toimii myös mukavuudeltaan erittäin hyvin. Eco-ajotilassa kulku oli moottoritievauhdissa hieman vellovaa, mutta Sport-asennossa kulku vakautuu selvästi ja jousitusmukavuus kärsii tiukennuksesta vain hieman.  

Touaregin avustinjärjestelmä se ei ole yhtä kehittynyt kuin Volkswagen Arteonissa, jossa hätäavustin ohjaa auton tarvittaessa moottoritien sivuun.

Jyhkeän kokoinen

Uusi Touareg on jyhkeän näköinen iso auto, ja uusi malli todella on entistäkin isompi. Kokonaispituus on kasvanut 7,7 senttiä, leveys 4,4 senttiä ja korkeuskin ilahduttavasti 5,2 senttiä.

Merkittävin muutos on kuitenkin tapahtunut auton omapainossa, joka on vähentynyt 106 kiloa. Keskeisenä syynä keventymiseen on se, että 48 prosenttia korista on alumiinia.

Uuden Touaregin leveys on aika lähellä kahta metriä, ja sen huomaa ajossa. Kokenut kuljettaja kyllä pärjää leveyden kanssa, mutta kokemattomampi ajaja voi epäröidä sitä, mahtuuko Touareg omalle kaistalleen.

Ilmanvaihdon suuttimien ilmavirrat näkyvät näyttävästi nuolina keskusnäytössä, mutta pehmeimmälläkään puhallusvaihtoehdolla vedon tunnetta ei aina saanut pois.

Hyvistä hallintalaitteistaan huolimatta Volkswagenin iso katumaasturi on mittojensa ja kulmiensa rajallisen näkyvyyden vuoksi työläs liikuteltava ahtaissa paikoissa kuten tavallista kapeammilla kaduilla ja pysäköintipaikoilla parkkihalleista puhumattakaan. Niissä Touareg vaatii tarkkuutta ja hyvää hahmotuskykyä.

Oma ongelmansa on, että kaikissa pysäköintiruuduissa jättimaasturin kyydistä ei mahdu ulos sen jälkeen kun auton on saanut sorvattua paikoilleen.

Koeajoautossa ollut nelipyöräohjaus toimii niin hyvin, että sitä ei huomaa muuta kuin ison auton tavallista parempana ketteryytenä. 

Miettii lähdöissä

Kolme vuotta sitten Taloustaidon koeajossa olleen edeltäjänsä tapaan nyt ajettavaksi tullut auto oli varustettu kolmen litran V6-dieselillä ja Tiptronic-automaattivaihteistolla, mutta tällä kertaa ajossa oli koneen tehokkaampi, 210 kilowatin versio. Monissa lähteissä kyseisen version NEDC-päästöarvoksi on ilmoitettu 182 grammaa kilometrille, mutta koeajoauton rekisteriotteessa luki 173 g/km. Jatkossa NEDC-päästöarvoilla ei ole enää mitään merkitystä, sillä suomalainen autovero tulee määräytymään WLTP-päästömittaustavan mukaan.

Melkoisella 286 hevosvoiman teholla kiihtyvyys nollasta sataan vie vain 6,1 sekuntia. Arkiliikenteessä tätä ei tahdo aluksi uskoa, sillä normaaliajossa automaattivaihteisto miettii liikkeelle lähdettäessä turhan pitkään.

Keskusnäyttö kertoo, kuinka etuistuinten sivuttaistukia ja istuinosan pituutta voi säätää sähköisesti.

Nuoret koeajajatkin huomauttivat, että liikennevaloista lähdettäessä Touareg reagoi huonosti kaasupolkimen liikkeisiin. Mutta kun Volkswagenin iso, yli kahden tonnin painoinen katumaasturi pääsee liikkeelle, se kiihtyy todella rajusti isosta koostaan huolimatta.

Polttoainetta kului moottoritiepainotteisessa koeajossa 8,6 litraa sataa kilometriä kohden.

Touaregin melutaso on auton luonteen mukaisesti sopivan hillitty.

Varusteita valittavana

Varusteita Touaregiin on tarjolla runsaasti ja niillä auton hinta nousee helposti kymmeniätuhansia euroja. Lastausasennolla varustettu ilmajousitus ja nelipyöräohjaus yhdessä iskunvaimennuksen aktiivisten säätöjen ja ajoprofiilinvalinnan kanssa maksaa malliversiosta riippuen 4 600 eurosta ylöspäin. Ilman nelipyöräohjausta selviää 1 500 euroa halvemmalla.

Uuteen Touargiin valituista varusteista riippuen valikoissa näkyy monenlaisia avustimia, ajotiloja ja varusteita.

Innovision cockpit -ohjaamon lähtöhinta on 3 900 euroa ja 3 000 eurolla Volkswagenin maasturijättiin saa pimeänäköavustimen, joka näyttää lämpökamerakuvaa ja varoittaa 10–130 metrin etäisyydellä olevista tiellä liikkujista. 1 200 eurolla saa vetokoukun ja yhdistelmän peruuttamista avustavan Trailer Assist -järjestelmän, jossa on nyt muistitoiminto eli järjestelmä muistaa sen, minkälainen kärry auton perässä liikkuu niin kauan kun kytkentää ei irroteta. 2 000 eurolla etuistuimiin saa hieronnan ja tuuletuksen ja 2 500 eurolla matkustamoon 1,27 metriä pitkän panoraamakattoikkunan luukkuineen. 

Vastinetta rahalle: Volkswagen Touareg on ristiriitainen kokonaisuus. Vaikka Touareg on perinteisessä mielessä ja perustaltaan hyvä auto, sen tulevaisuuteen kurkottavat avustimet ja säätimet ovat pahimmillaan enemmän haitaksi kuin hyödyksi – ainakin kansainvälisessä lehdistöesittelyssä Volkswagen Arteonin kaista-avustimesta jäi paljon Touaregin järjestelmää positiivisempi kuva.

Touareg on myös niin iso auto, että pelkän näyttävyyden vuoksi sitä ei kannata ostaa, koolle on hyvä olla järkevää käyttöä, mutta silloinkin Audi Q7 tuntuu paremmalta vaihtoehdolta varsinkin kun se on saatavana myös ladattavana hybridinä.

Maahantuojan kesällä järjestämässä koeajopäivässä Touareg selvisi kevyessä maastossa hyvin, mutta sitä ei koeteltu samalla tavalla kuin edeltäjää, jolla aikoinaan ryömittiin hangessa keskellä korpea.

NEDC-päästöarvojen mukaan verotettuna 286-hevosvoimainen Touareg maksaa Athmosphere-versiona 96 582 euroa, WLTP-päästömittaustapa nostaa hinnan 104 033 euroon. NEDC-hinnoitellussa koeajoautossa oli lisävarusteita 27 622 eurolla. 

PLUSSAT

+ Hyvät ajo-ominaisuudet 
+ Hyvät tilat 
+ Runsas varustevalikoima

MIINUKSET

- Kovat istuimet 
- Sekavat säätimet 
- Huono kaista-avustin 

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Volkswagen Touareg Atmosphere 3,0 TDI V6 210 4Motion Tiptronic
Moottorin sylinteritilavuus cm3 2 967
Moottorin suurin teho kW/hv/r/min   210/286/4 000
Moottorin suurin vääntömomentti Nm/r/min  600/2 250–3 250
EU-kulutus l/100 km (NEDC) kaupunki/maantie/yhdistetty  8,1/6,2/6,9
CO2-päästö g/km (NEDC) 182
Mitat mm, pituus/leveys/korkeus (kattokaiteilla)/akseliväli 4 878/1 984/
1 761/2 899
Omamassa kg 2 070
Kiihtyvyys 0–100 km/t s. 6,1
Huippunopeus km/t    238
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto 96 582,30 / 124 204,40 (NEDC)

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti