veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen T-Cross -katumaasturi on järjen riemuvoitto

Volkswagen T-Cross -katumaasturi on järjen riemuvoitto
12.4.2019

Volkswagenin uusi katumaasturi T-Cross on hyvä esimerkki dieselmoottoreiden kohtalosta pienissä autoissa: 1.6 TDI -version valmistus loppuu ensi vuoden lopulla, vaikka T-Cross on sillä eniten edukseen.

Puolitoista vuotta sitten Volkswagenin edustajat vakuuttivat T-Roc-mallin kansainvälisessä lehdistöesittelyssä Cascaisissa, että kompaktit katumaasturit ovat seuraava ”Big Thing”, iso juttu ja T-Roc tullaan lanseeraamaan lähes kaikille maailman markkinoille.

Volkswagen T-Crossissa on maavaraa 19 senttiä, mikä auttaa mökkiteillä, mutta nelivetoa ei ole saatavana. 17-tuumaiset pyörät sopivat hyvin T-Crossin ilmeeseen. (

Nyt T-Rocia vielä hieman pienemmän T-Crossin kohdalla asiaa ei paisuteltu yhtä paljon, mutta ennuste oli vieläkin hurjempi: pienten katumaastureiden odotetaan kaksinkertaistavan myyntinsä lähivuosina.

Kun T-Roc edustaa Volkswagenin mallistossa Golfin katumaasturiversiota niin T-Cross on vastaavasti uusi SUV Polon kokoluokkaan. Tosiasiassa nämä katumaasturit ovat kooltaan vielä lähempänä toisiaan kuin Polo ja Golf, joten ostajan valinta T-Crossin ja T-Rocin välillä ei ole aivan helppo tehtävä.

Siihen, miksi Volkswagen on valinnut näille kahdelle SUV:lle niin samantapaiset nimet, että merkin omatkin edustajat menevät joskus niiden kanssa sekaisin, ei ainakaan Mallorcalla tapahtuneessa koeajotilaisuudessa löytynyt vastausta.

T-Crossin takaluukussa on nykyään muodissa oleva koko perän levyinen Reflector-back-paneeli.

Vain 16,1 sentin maavaralla varustetun hieman isomman T-Rocin saa myös nelivetoisena mutta 19 sentin maavaralla kulkevaa T-Crossia ei, koska Volkswagen-konsernin pikkuautojen MQB AO -pohjalevy ei anna siihen mahdollisuutta.

Muunneltavat tilat

T-Cross on erinomainen valinta esimerkiksi aiempien sukupolvien Polojen kuljettajille, jos he haluavat edelleen ryhdikkään istuma-asennon ja tilaa korkeussuunnassa. T-Cross on 13,8 senttiä Poloa korkeampi ja uutuuden ratin takana kuljettajalla on lähtökohtaisesti kymmenisen senttiä Poloa korkeampi istuma-asento, mikä tekee pienestä katumaasturista paljon henkilöautoa kätevämmän ja varsinkin iäkkäille ihmisille myös mukavamman vaihtoehdon.

Pienten lasten vanhemmatkin pitävät katumaastureista muun muassa siksi, että pienokaisten turvaistuinten kiinnittäminen niihin vaatii selvästi vähemmän voimistelua kuin henkilöautoissa.

Istuinkorkeus on T-Crossin etuistuimilla 59,7 senttiä ja takaistuimilla 65,2 senttiä eli takana istutaan 3,4 senttiä korkeammalla kuin T-Rocissa.

T-Crossin tavaratila on hyvin käsillä ja käytännöllisen muotoinen – myös korkeudeltaan.

T-Cross on muutenkin tehty käytännölliseksi: sen takapenkkiä voi liikuttaa pituussuunnassa 14 senttiä, minkä johdosta tavaratilan koko vaihtelee 385 ja 455 litran välillä, ja niin Style- kuin Sport-versioiden varustukseen kuuluu myös kokoontaittuva etumatkustajan istuin, mikä mahdollistaa pitkien tavaroiden luontevan kuljettamisen.

Tavaratilakin kasvaa peräti 1 281 litraan silloin kun vain kuljettajan istuin on pystyssä. T-Crossin perusversioon tätä kätevää ominaisuutta ei saa.

Tavaratilan alla on tilaa tilapäisvarapyörälle, jota koeajossa ei ollut, mutta Suomeen tuotavissa autoissa se on lukuun ottamatta Beatsin äänentoistojärjestelmällä varustettuja yksilöitä.

T-Crossin tavaratila on jo perusmuodossaan viisi litraa suurempi kuin yhtä kokoluokkaa isommassa Golfissa. 

Koristeitakin saa

T-Cross on perusauto, jossa on perinteistä tekniikkaa kuten kahvallinen käsijarru ja perinteinen automaattivaihteiston vaihdekeppi. Edullisimmissa versioissa on lisäksi viisivaihteinen manuaalivaihteisto ja käynnistys virta-avaimella.

Suomeen tuotavissa autoissa on tilapäiskäyttöön sopiva varapyörä tavaratilan lattian alla, ellei autossa ole Beatsin 8-kanavaisen 300 watin vahvistimen, kuuden kaiuttimen ja subwooferin äänentoistojärjestelmää, joka vie pyörän tilan, ja tavaratilan välipohjan ala-asentokin jää tuolloin pois.

T-Crossin käytännöllisyydestä huolimatta koristeellisuuttakaan ei ole unohdettu, ja uusi malli jatkaa Polon ja T-Rocin nuorisolle suunnattua väri-ilottelua ,vaikkei sitä tällä kertaa korostetakaan yhtä leimallisesti.

Volkswagenilla on nyt peräti viiden mallin sarja erikokoisia katumaastureista: T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan All Space ja Touareg.

T-Crossin kahtatoista värivaihtoehtoa kuitenkin kuvataan ilmaisulla Cool Colours, ja sisätilojen ilmettä voi muunnella erilaisilla väreillä ja paneeleilla. Kuulemma hyvin myynyt Ambient Lightning -sisätilavalaistus kuuluu myös T-Crossin Sport-version varustukseen.

Digitaalimittaristo Active Info Display 10,25 tuuman värinäytöllä on sekin varustevaihtoehtojen joukossa – Sportissa se on vakiona, ja sen saa valinnaisvarusteena myös Style-versioon.

Muutenkin T-Crossiin on saatavilla erilaisia mukavuuteen, sisätiloihin ja ulkonäköön vaikuttavia varustepaketteja, kuten esimerkiksi led-paketti, navigointipaketti, R-Line-paketti ja Black-niminen designpaketti. 

Tilaa riittää

Kaikesta varustelusta huolimatta T-Cross on sisätiloiltaan perinteiseen Volkswagenin tapaan erittäin selkeä ja käytännöllinen. Ainoa miinuskin on Volkkarille – ja nykyisin monille muillekin autoille – tyypillinen: etuistuinten istuinosa on hieman liikaa taaksepäin kallistettu, eikä se istuinta korkeammalle säädettäessä tuntunut oikenevan yhtä paljon kuin T-Rocissa, jonka ajoasento mukautui aika mainiosti erilaisiin tarpeisiin.

Ohjaamossa kaikki on kohdallaan ja T-Crossilla on mukava kaarrella. Kuva on viisivaihteisesta 70 kilowatin versiosta. Mittariston lippa on omituisen paksu ja saattaa haitata lyhyiden kuljettajien näkyvyyttä eteenpäin.

Kaikilta muilta osin T-Crossin ohjaamo on moitteeton – tosin selkänojan kallistuksen portaaton säätö on vain kuljettajan istuimessa, sillä T-Rocin tavoin etumatkustaja saa tyytyä kahvalla toimivaan portaittaiseen säätöön. Matkustajan istuimen korkeussäätökin puuttuu perusvarusteversiosta, mutta sen saa siihen istuinmukavuuspaketin ostamalla.

Taittuva etumatkustajan istuin mahdollistaa pitkien tavaroiden kuljettamisen vain hieman päälle 4,1 metriä pitkässä autossa.

Jos T-Crossin etuistuimet ovat istuinosaltaan liian takakenossa, niin takana istuinosa on taas liian suorassa. Muuten pienen SUV:n takapenkki on monia isompia autoja parempi: istumakorkeus on kohtalainen ja istuma-asento ryhdikäs. Auton pieneen kokoon nähden T-Crossin takapenkillä on hyvin pää- ja jalkatilaa.

T-Rocissa on kauhukahvat oviaukkojen yläpuolella, mutta T-Crossissa Volkswagen on Polon tapaan valitettavasti luopunut niistä. Takkikoukut sentään löytyvät B-pilareista.

Litran perusmoottori

Kansainvälisessä lehdistöesittelyssä T-Cross oli ajettavissa kolmisylinterisen tuhannen kuution bensiinimoottorin kummallakin tehoversiolla ja 1,6-litraisella TDI-koneella. Jatkossa moottorivalikoimaan on tulossa myös Golfista tuttu 150-hevosvoimainen TSI-bensakone DSG-vaihteistolla.

Pienitehoisempi 70 kilowatin versio on edullinen hinnaltaan ja silläkin T-Cross liikkuu vaivatta. Moottorin jatkeena oleva manuaalivaihteisto on vain viisivaihteinen, mutta se ei haittaa taajama- eikä kantatieajossa. 80 km/t vauhdissa kone kiertää viitosvaihteella lähes 2 000 kierrosta minuutissa. Sen sijaan pitkillä moottoritieosuuksilla T-Crossin kuljettaja saattaa kaivata kuudetta vaihdetta. Manuaali vaihteensiirto toimi miellyttävästi ja vaivattomasti.

T-Crossin takapenkki on muuten odotetun hyvä mutta istuinosa saisi olla hiukan enemmän taaksepäin kallistettu, kun yleensä kallistusta on liikaakin. Takapenkin käyttökelpoisuus kertoo osaltaan heti, miksi katumaasturit ovat pienissäkin kokoluokissa suosittuja.

Viisitoista kilowattia tehokkaampi versio pienestä tuhatkuutioisesta kolmisylinterisestä tekee T-Crossista pirteämmän, ja se sopii hyvin yhteen koeajetussa versiossa olleen DSG-kaksoiskytkinautomaatin kanssa.

Moottorivalikoiman dieselvaihtoehdossa on vain 70 kilowattia tehoa niin kuin pienen bensakoneen heikkotehoisemmassa versiossa, mutta sillä T-Cross kulkee todella kepeästi ja ripeästi. Dieselvoimalähteen 250 newtonmetrin maksimivääntömomentti siivittää tehokkaasti kulkua. 

Diesel positiivinen yllätys

Ajettavuudeltaan T-Cross on aika pitkälti yhtä onnistunut kuin isompi T-Roc tai henkilöautomallit Polo ja Golf. Tarpeeksi vääntöjäykkä korirakenne mahdollistaa niin joustavan alustan, että Volkswagen mukautuu hyvin tiehen, ja kuljettajalle on erinomainen tuntuma auton liikkeisiin. Ohjauskin on sisarmallien tapaan tarkka mutta vasteeltaan mukavan jouhea ja tunto mainio. Katumaasturin korkeampi korikaan ei tuntunut heikentävän pikku-Volkkarin vakautta.

Yllättävää koeajoautoissa oli se, että varsinkin vauhdin noustessa toiselle sadalle T-Cross on dieselmoottorilla erityisen hyvä ajettava. Dieselmoottori on 30 kiloa bensakonetta painavampi, ja lisäpaino etuakselilla tuntui vielä parantavan T-Cross suuntavakautta ja auton reagointia ohjausliikkeisiin.

Volkswagen esitteli Mallorcalla T-Crossin varustevaihtoehtoja. Saksalaisista autonvalmistajista ainakin Volkswagen ja BMW ovat karsimassa ylenpalttista vaihtoehtojen määrää ja T-Crossinkin vannevaihtoehtojen määrä vähenee tulevaisuudessa.

Usein raskaampi keula lisää aliohjautuvuutta varsinkin pikkuautoissa – esimerkiksi T-ROC on parenpi ajettava TSI-bensakoneella kuin TDI-dieselillä – mutta ainakaan varsin loivakaarteisella osuudella Artásta Palmaan puskemista ei ollut havaittavissa. 1,6 TDI:n ajettavuudessa on jopa urheilullisuutta, jota pienellä bensakoneella varustetuissa T-Crosseissa ei ole.

Oli hämmästyttävää huomata, että Mallorcan kantateillä renkaista ei kuulunut mitään ääntä, mutta karkeammilla pinnoilla niistä kantautui humisevaa melua T-Crossin matkustamoon. Koeajetuista autoista perusversio oli varustettu 205/55 R 17 -koon Hankook Ventus Prime 3 -renkailla. 

Diesel poistuu 2020

Päästöskandaaliin päätynyt Volkswagenin puliveivaus päästöjen kanssa on mennyttä aikaa. TDI-koneen yhteydessä pienessä T-Crossissakin on AdBlue-tankki SCR-katalysaattoria varten. Kymmenen litran lisäainesäiliö on sijoitettu takapuskurin etupuolelle – polttoainesäiliöhän on T-Crossissa takapenkin alla.

Ilta-Sanomiin kirjoittava kollega ihmetteli jutussaan, miksi perinteinen dieselkone ylipäätään kuuluu T-Crossin moottorivalikoimaan. Kahdenkeskisessä keskustelussa Mallorcalla Volkswagenin edustaja kertoi, että se otettiin mukaan vain koska moottori sopi sellaisenaan uutuuden moottoritilaan.

T-Crossin perusversion konehuoneessa on pieni, sylinteritilavuudeltaan litran eli tuhannen kuutiosenttimetrin kokoinen kolmisylinterinen moottori. T-Crossin konepelti pysyy ylhäällä vanhanaikaisella tuella. (

Samassa yhteydessä kävi ilmi, että 1,6 TDI-koneen saa T-Crossiin vain vuoden 2020 loppuun asti. Silloin voimaan astuvat uudet päästövaatimukset tekevät dieselmoottorista ja sen vaatimista pakokaasujen puhdistusmekanismeista liian kalliita ja tilaa vieviä pieneen katumaasturiin.

Kansainvälisen lehdistöesittelyn aikaan dieselkoneiselle T-Crossille ei ollut vielä päästöarvoa, joten sen hinnasta Suomessa oli vain arvio, jonka mukaan 1,6 TDI maksaisi manuaalivaihteistolla noin 24 000 euroa ja DSG:llä noin 26 000 euroa.

Paketeissa ja yksittäin

Perinteisesti usein aika karut pikkuautot ovat nykyään lähes yhtä varusteltuja kuin isommatkin mallit. T-Crossissakin on ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, kaistanpitoavustin Lane Assist, katvealueen varoitin Blind Spot ja mäkilähtöavustin Hill Start Assist kaikissa versioissa.

Mukautuva vakionopeudensäädin ACC, nahkaverhoiltu monitoimiratti ja App-Connect-älypuhelinliitäntä ovat vakiovarusteita Style- ja Sport-versioissa. Sport-versiossa on myös pysäköintitutkat sekä edessä että takana ja kuljettajan väsymyksentunnistussysteemi.

Peruutuskameran, pysäköintiavustin Park Assistin, ajoprofiilin valintajärjestelmän ja etuistuinten ristiseläntuen säädön saa lisävarusteina Style- ja Sport-versioihin. Lisäksi valinnaisvarusteista löytyy muun muassa kaukovaloautomatiikka Light Assist.

Monia T-Crossin valinnaisvarusteita saa varustepaketeissa, joiden sisällöt ja hinnat kannattaa käydä läpi ja verrata niitä yksittäisten varusteiden lisähintoihin.

Vastinetta rahalle: T-Crossin pahin kilpailija tulee Volkswagenin omasta leiristä, se on konsernin espanjalaismerkin Seatin pieni katumaasturi Arona. Volkkari on kuitenkin onnistunut luomaan T-Crossiin positiivisessa mielessä hieman isomman auton tuntua kuin mitä pikkuautomaisemmassa Aronassa on.

Erityisesti T-Crossin dieselmoottorinen 1,6 TDI -versio on mainio matka-auto kun taas pienitehoisimmalla 70 kilowatin bensakoneella T-Cross on omimmillaan taajama- ja kantatieajossa. Hieman isompi T-Roc-malli on vielä hauskempi ajaa kuin pikkuveljensä mutta ei T-Crossiakaan voi moittia ja isomman 150-hevosvoimaisen bensakoneen myötä siitä voi jatkossa löytyä vielä uusia piirteitä. Ylipäätään Volkswagenin uusi pieni SUV tarjoaa perusasussaan hyvin täysipainoisen vastineen rahalle.

PLUSSAT

+ Mainio ajettavuus 
+ Hyvä tilankäyttö 
+ Hyvät hallintalaitteet

MIINUKSET

- Istuinkallistuksissa hieman puutteita 
- Kauhukahvat puuttuvat 
- Kaistavahdille ei omaa painiketta

TEKNIIKKAA

 

Merkki ja malli Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 70 kW  Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW (DSG)
Sylinteritilavuus cm3
999 999
Suurin teho kW/hv/r/min   70/95/5500 85/115/5 500
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  175/2 000–3 500 200/2 000–3 500
EU-kulutus l/100 km (NEDC), kaupunki/maantie/
yhdistetty
5,9/4,4–4,5/4,9 5,7-5,8/4,4–4,6/
4,9–5,1
(5,6/4,5/4,9)
CO2-päästö g/km (WLTP) 131, Style 132 133 (DSG 139–140)
Kiihtyvyys 0-100
km/t s.
11,5 10,2
Huippunopeus km/t  180 193
Kokonaishinta euroa 18 836,64,
Style 20 974,00
DSG 21 500,00
Style man 21 618,48
Style DSG 23 667,71
Sport DSG 25 746,23
Omamassa kg 1 245 1 250–1 270

Mitat mm (pituus/leveys/
korkeus /akseliväli)

4 108/1 782
1 584/2 551

4 108/1 782
1 584/2 551


Juha Partanen
 

Rahat, verot, työ & eläke, koti