veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen Tiguan on jokapaikan perheauto

27.4.2016

Uusi Volkswagen Tiguan yhdistää perheauton parhaat ominaisuudet ja maastokelpoisuuden.

Volkswagen Tiguan

Jyhkeiden tosimaastureiden suosijat älkää älähtäkö! Volkswagen Tiguan ei suinkaan ole tulossa reviirillenne. Vaikka VW:n uusi SUV selviää maastossa jopa yllättävän hyvin, sitä ei ole suunniteltu raakaan työhön liejussa ja kivikoissa. Tiguan on ennen muuta monipuolinen ja tilava perheauto, jolla pääsee varmasti perille. 

Volkswagen toi Tiguanin markkinoille vuonna 2007. Sittemmin peräti 2,8 miljoona autoilijaa eri puolilla maailmaa on päätynyt SUV-VW:n hankintaan. Mutta aika tekee tehtävänsä. Nyt oli aika marssittaa esiin täysin uuden sukupolven mallisto.

Volkswagen Tiguan

Homma ei kuitenkaan jää tähän, sillä lähivuosina Volkswagen laajentaa SUV-kaupunkimaasturitarjontaansa uusiin segmentteihin. Lisäksi nyt esiteltävä viisipaikkainen Tiguan saa rinnalleen seitsemälle tarkoitetun pidennetyn version. Vaikka ”seiska” on tarkoitettu USA:n ja Kiinan markkinoille, sen myynnin aloittamista myös Euroopassa on vilauteltu. Pitkän Tiguanin Suomeen tulosta ei kuitenkaan vielä voi sanoa juuta eikä jaata. 

Täysin uusi auto

Volkswagen Tiguania ei ole ainoastaan uudistettu, vaan kyseessä on ihka uusi auto. Kaiken perusta on konsernin tuore, modulaarinen MQB-perusrakenne, se usein pohjalevyksikin mainittu. Uusi rakenne mahdollistaa aiempaa joustavammat ratkaisut ja se sopii muunneltuna käytettäväksi useissa automalleissa.

Uuden VW Tiguanin keihäänkärkiä ovat tämän päivän sukunäköisyys, tilavuus ja uunituore tekniikka. Myös ajettavuuteen ja matkustusmukavuuteen on paneuduttu. Lisäksi kuin bonuksena tulee melkoinen maastokelpoisuus.

Volkswagen Tiguan

Sukunäköisyydestä kielii ”passatmainen” ensivaikutelma auton leveyttä korostavine, vaakasuorine etusäleikköineen ja ajovaloumpioineen. Myös pysty perä lennokkaine takavaloasetelmineen sekä kylkien pitkät, terävät pokkaukset vievät ajatukset Passatin suuntaan.

Tiguanin toisesta, maastoon mielivästä luonteesta vihjaavat 20-senttinen maavara sekä korin lyhyet etu- ja takaylitykset. Oma lukunsa on jopa 2500 kilon vetokyky.

Vaikka SUV-luokan autot eivät olekaan mitään sukkuloita, uusi Tiguan lyö pöytään varsin alhaisen ilmanvastuslukeman: Cd=0,32. Se on 13 prosenttia edellismallin arvoa pienempi. Niin ikään taloudellisuuteen vaikuttava seikka on uudismallin painon, enimmillään 53 kg:n pudotus. Pelkkä kori on kasvustaan huolimatta 12 kg kevyempi kuin aiemmassa versiossa.

Muunneltavat tilat

Uuden Tiguanin tilaratkaisut ansaitsevat hymistyksen. Vaikka esimerkiksi 26 milliä aiempaa pitempi matkustamo ja 29 milliä kasvatettu takamatkustajien jalkatila eivät paperilla vaikuta juuri miltään, totuus on toista maata. Takatilat ovat kerrassaan avarat. Pitkäsäärinenkin viihtyy takapenkillä. Reisitukea on sopivasti.

Volkswagen Tiguan

Takaistuimen muotoilussa on otettu järki käteen. Tiguanissa on hyödynnetty matkustamon leveys siten, että takapenkillä voi istua kolme matkustajaa huolimatta selkänojaan upotettavasta keskikyynärnojasta. Voimansiirron tarvitsema keskitunneli haukkaa luonnollisesti osansa. Tietenkin reunapaikat ovat mukavimmat, mutta keskelläkin pystyy matkustamaan.

Matkaviihtyvyyttä ja tavaratilan hyödyntämistä helpottaa takaistuimen puoliskojen peräti 180 millin pituussuuntainen liu´utettavuus. Vakiotavaratila kasvaa takaistuinta eteenpäin säätämällä 520-litraisesta 615-litraiseksi. Takaselkänoja kipattuna tasapohjaista konttitilaa on 1655 litran verran. Selkokielellä sanottuna tavaratila riittää perhekäyttöön. 

Volkswagen Tiguan

Laaja moottorivalikoima

Volkswagen on päättänyt tarjota Tiguan-väelle moottorin joka lähtöön. Valmistusohjelmaan kuuluvat neljän 1,4- ja 2,0-litraisen bensiiniturbon (92 kW/125 hv–162 kW/220 hv) lisäksi niin ikään neljä kaksilitraista TDI-turbodieseliä (85 kW/115 hv–176 kW/240 hv).

Suomeen ensiksi ehtivät moottoriversiot ovat 132 kW:n (180 hv) tehoinen 2.0 TSI
-bensakone sekä kaksilitrainen TDI-diesel (110 kW/150 hv). Kesäkuussa rantautuvat 1,4-litraiset TSI-bensiinimoottorit (92 kW/125 hv ja 110 kW/150 hv) sekä kaksilitrainen 85 kW:n (115 hv) tehoinen TDI-diesel.

Loppukesällä suomalaishinnastoon kirjataan mm. 2.0 TSI (162 kW/220 hv) sekä kaksilitraiset jytydieselit (140 kW/190 hv ja 176 kW/240 hv). 

Käsin tai automaattisesti

Volkswagen Tiguan on kuusivaihteisella käsikäyttöisellä vaihteistolla varustettujen versioiden sijasta saatavissa höystettynä seitsenpykäläisellä kaksoiskytkinvaihteistolla. Yli 250 Nm vääntömomentin yhteydessä käytetään ns. ”märkiä” kytkimiä, vähäisemmin vääntävien kanssa kuivia. Muistutettakoon vielä, että DSG-vaihteisto toimii kuljettajan kannalta tarkasteltuna kuin perinteinen automaatti.

Volkswagen Tiguan

Tiguan-mallistoon kuuluu nelivetoisten versioiden lisäksi etuvetoisia vaihtoehtoja. Neliveto perustuu Haldex-järjestelmään, joka kytkee voimaa taka-akselistolle ajo-olosuhteiden niin vaatiessa. Ihannekelissä Tiguan toimii etuvetoisen tavoin, mikä säästää polttonestettä. 

Ajamisen iloa

Uudessa Volkswagen Tiguanissa kuljettaja viihtyy siinä missä matkustajatkin. Sopivan korkealta istuimelta avautuu mainio liikennenäkymä. VW-tapaan ohjaamojärjestelyt ovat viimeisen päälle. Lepuuttava ajoasento lupaa kelpo olot myös pitkällä taipaleella.

Koeajokkiemme varusteisiin sisältyneet, valintasäätöpyörän avulla hoideltava ajotilavalitsin sekä digitaalinen mittaristo navigointinäyttöineen ovat kuljettajan mieleen. Ne ovat saatavissa myös suomalaisversioihin.

Volkswagen Tiguan

Entäpä sitten ajokokemukset? Pääasiallisin koeajokkimme, 140-kilowattisella (190 hv) TDI-dieselmoottorilla varustettu nelivetoinen versio, osoittautui erinomaiseksi yleisajokiksi. Sen suorituskyky ja väkivahva sitkeys ihastuttivat. Vaivaton ajettavuus luontevine käytöksineen ihastutti. Myös ohjauskokonaisuus on mainio – mitä nyt kaistavahti pyrki puuttumaan peliin joskus hieman yliaktiivisesti. 

Varusteita jokaiselle

Volkswagen Tiguan

Uusi Volkswagen Tiguan on tulvillaan vakiovarusteita, joiden lisäksi tarjolla on liuskakaupalla lisävarustepaketteja. Poimittakoon tähän vaikkapa ajotilanteeseen mukautuvat led-ajovalot ja tärkeimpien ajotoimintojen tuulilasinäyttö (HUD). Myös Kolmialueinen automaatti-ilmastointi ansaitsee maininnan, samoin lämmitettävä ohjauspyörä.

Tässä on mahdoton toistaa pitkänpitkää varusteluetteloa. Varustetasot ovat Trendline, Comfortline ja Highline. Tiivistetysti voidaan sanoa, että vain mielikuvitus on rajana Tiguanin varustelussa.

Volkswagen Tiguan

Varustetulva ei peitä alleen Tiguanin nykyaikaista ajo- ja törmäysturvallisuutta, joka on huomioitu sekä rakenteissa että varustelussa. 

Volkswagen Tiguan

 

Vastinetta rahalle: Volkswagen Tiguan on hyvä esimerkki automallin suunnittelun ja kohderyhmän hallinnasta. Malliston monipuolisuus ja versioiden runsaus takaavat mahdollisimman laajan ostajakunnan. Jokainen Tiguania halajava pystyy varustelemaan ajokkinsa tismalleen mieleisekseen. VolkswagenTiguan ei ole halpa auto, mutta kokonaisuus huomioiden ei saavuttamattoman kalliskaan. Kovimmista kilpailijoista mainittakoon Ford Kuga, Kia Sportage ja Hyundai Tucson sekä Honda CR-V ja Škoda Yeti. Viime kädessä Volkswagen Tiguanin menestyksen ratkaisee rahalle saatava vastine. Se on luokassaan parhaasta päästä.

PLUSSAT

+ Maantie- ja maasto-ominaisuudet 
+ Moottorivalikoima
+ Monipuolinen mallisto
+ Tilat

MIINUKSET

- Varapyörän puuttuminen
- ”Yliaktiivinen” kaistavahti
- Tavaratilan sivulokeroiden puuttuminen

Malli Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 132 kW 4MOTION DSG Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 110 kW 4MOTION DSG
Sylinteritilavuus cm3 1984 1984
Suurin teho kW/hv/r/min 132/180/3940-6000

110/150/3500-4000

Suurin vääntömomentti Nm/r/min 320/1500-3940 340/1750-3000
EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty 9,0-9,1/6,3-6,4/7,3-7,4 6,7-6,8/5,0-5,1/5,6-57
CO2-päästö g/km 168 168
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) 4486/1839/1643/2681 4486/1839/1643/2681
Omamassa kg 1645-1862 1673-1917
Kiihtyvyys 0-100 km/h s 7,7 7,7
Huippunopeus km/h 208 200
Kokonaishinta euroa alk. 44 609,23 38 827,33

Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti