veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Taksikilpailu vapautuu heinäkuussa: 6 vinkkiä – näin asiakas valitsee kyydin

Taksikilpailu vapautuu heinäkuussa: 6 vinkkiä – näin asiakas valitsee kyydin
27.6.2018

Heinäkuun alusta taksiyrittäjät saavat vapaammin tarjota palveluitaan ja määrätä itse hintansa. Liikennelupa on helpompi saada kiintiöiden poistuttua, joten taksien lukumäärän odotetaan lisääntyvän. Kulkupeliksi kelpaa henkilöauton ohella vaikkapa kuorma- tai mopoauto. Asiakkaan kannattaa valita auto tarkasti ennen kyytiin istahtamista.

1. Tilaa taksi…

Uuden, 1.7. voimaan astuvan liikennepalvelulain mukaan taksien ei enää tarvitse päivystää asiakkaiden varalta vuorokauden ympäri. Siksi hiljaisena aikana ja pienellä paikkakunnalla voi olla tarpeen tehdä tilaus ennakkoon. Taksi tilataan joko puhelinsoitolla tai sähköisellä sovelluksella. Tilauksen yhteydessä pitää saada tietää matkan hinta. Muista myös itse kertoa, jos haluat kuljettaa mukanasi isoja matkatavaroita tai eläimiä. 

 2.  …tai valitse jonosta

Jos olet taksitolpalla tai -asemalla, ei enää tarvitse mennä jonon ensimmäiseen autoon. Voit valita jonosta sopivaksi katsomasi taksin. Trafi suosittelee, että hinnoittelu näkyisi auton ulkopuolella. Joka tapauksessa hinta tai sen määräytymisperusteet pitää kertoa asiakkaalle ennen matkaa. Hintataulukko voi olla paperilla tai sähköisellä näytöllä. 

3.  Hinnan tarkistaminen

Jokaisella taksiyrityksellä on omat hintansa, jotka voivat vaihdella esimerkiksi kellonajan, tilaustavan tai haluttujen lisäpalveluiden – kuten suurten matkatavaroiden kuljetuksen – mukaan. Hinta voi tuttuun tapaan perustua ajokilometreihin tai matka-aikaan. Toisaalta voidaan käyttää sopimushintoja tai kiinteitä hintoja tietylle välille. Osa takseista voi periä lähtömaksuja, osa ei.

Asiakkaalla on oikeus tietää hinta tai ainakin hinnoitteluperusteet taksia tilatessa tai ennen matkan alkamista. Jos hinta ylittää 100 euroa, on palvelun hinnasta sovittava nimenomaisesti kanssasi.

 4. Millainen auto?

Taksin tunnistaa edelleen keltamustasta kattovalosta, jossa lukee TAKSI tai TAXI. Valaisimessa voi olla muutakin tekstiä. Taksina voi toimia henkilöauton lisäksi paketti- tai mopoauto, mönkijä tai kuorma-auto, mutta ei linja-auto.  Jos tarvitset kuljetusta pyörätuolissa istuvalle henkilölle, esteettömiä takseja on nyt kaksi luokkaa, jotka eroavat toisistaan esimerkiksi korkeudeltaan. 

5. Pätevä kuljettaja

Kuljettajan nimen tulee olla matkustajan nähtävillä. Myös taksiluvan haltijan nimen ja yhteystietojen pitää olla esillä. Taksinkuljettajan pitää suorittaa kirjallinen koe, jonka osa-alueet ovat turvallisuus, matkustajan toimintarajoitusten huomioon ottaminen ja paikallistuntemus. Kokeen lisäksi tarkistetaan terveys- ja ajo-oikeustiedot sekä rikostausta.

Yrittämiseen vaadittavaa taksiliikennelupaa haetaan erikseen. Sen edellytyksenä ovat muun muassa hyvämaineisuus, koti- tai toimipaikka Suomessa ja se, että taloudelliset velvoitteet on hoidettu. 

6. Menikö jokin vikaan?

Mikäli taksipalvelussa on ollut ongelmia, voit valittaa. Pulma voi olla esimerkiksi hintaerimielisyys, puute kuljettajan palvelussa tai se, että tilattu taksi ehkä jäi tulematta.  Ota ensin yhteyttä taksiyrittäjään tai siihen välityspalveluun, josta tilasit taksin. Voit käyttää tähän Kuluttajaneuvonnan sähköistä Reklamaatioapuria (osoitteessa reklamaatio-apuri.fi).  Mikäli valitus ei tuota tulosta, soita maistraattien kuluttajaneuvontaan (p. 029 5536901) tai täytä yhteydenottolomake osoitteessa kkv.fi/Kuluttajaneuvonta. Neuvojalta saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitaan.

Satu Alavalkama

 

Rahat, verot, työ & eläke