veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Taiteilijan cv – näin luet taiteilijan ansioluetteloa

Taiteilijan cv – näin luet taiteilijan ansioluetteloa
29.8.2019

Asunnon tai vaikkapa auton oston yhteydessä tarkistamme aina huolellisesti kohteeseen liittyvät tiedot. Myös nykytaiteen ja arvokkaan sijoitustaiteen kohdalla taustatiedoilla on merkitystä.

Taidesijoituskohteen jokainen taustatieto punnitaan rahassa. Yksittäiset onnistuneet taideteokset antavat vielä epävarmoja signaaleita. Sijoitustaiteessa taiteilijan brändin on oltava niin vahva, että ihmiset tunnistavat taiteilijan nimen.

Galleristi Merja Lipsanen on myynyt taidetta seitsemän vuotta Sipoossa Gumbostrand Konst & Form -taidekeskuksessa. Lipsanen kertoo, että taiteilijoiden ansioluettelot ovat aina nähtävillä. ”Taitelijan taustatiedot vaikuttavat ostopäätökseen. Mitä arvokkaampi taulu on, sitä enemmän halutaan kuulla taiteilijasta, näyttelyistä, apurahoista ja hänen muista meriiteistään. Pelkkä ansioluettelo yksinään ei silti vaikuta ostopäätökseen”, kertoo Lipsanen.   Esimerkiksi itseoppinut kuvataiteilija Netta Tiitinen on Lipsasen asiakkaiden kestosuosikki. Jos asiakas löytää mieluisan taulun ja taiteilijan, niin silloin ansioluettelolla ja esimerkiksi koulutuksella ei ole enää niin suurta merkitystä. Tiitisen kaikki näyttelyt ovat olleet lähes loppuunmyytyjä. Netta Tiitisen mielestä hyvä henki ja galleristin tuki ovat taiteilijalle tärkeitä menestyksen tekijöitä. Kuva: Patrik Lindström

Vaikka ansioluettelo kertoo siitä, miten tehokkaasti taiteilija on saanut itsensä läpi taidemaailmassa, ei se valitettavasti kerro, miten suosittu tai myyvä taiteilija on.

Hyvä ansioluettelo on vain yksi väline teoksen arvottamisessa. Teoksen onnistuneisuus, kiinnostavuus, aikaisemmat myynnit, hintojen nousut ja taiteilijan aktiivisuus ovat kaikki merkittäviä.

Poimi nämä asiat taiteilijan ansioluettelosta

Yleensä taideammattilainen tai sijoittaja tarkistaa ansioluettelosta nämä asiat:

  • Missä arvostetuissa gallerioissa ja museoissa taiteilija on pitänyt näyttelyitä?
  • Mihin kokoelmiin teoksia on ostettu?
  • Mitä palkintoja ja apurahoja taiteilijalle on myönnetty? 
  • Mitä julkisia teoksia taiteilija on tehnyt?

Taidemaailma on hierarkkinen ja korostaa portinvartijoiden – gallerioiden, museoiden ja median – arvojärjestystä. Nuoren lahjakkaan taiteilijan ansioluettelossa ei tarvitse olla kuin yksi taidemaailmassa arvostettu taho viittaamassa, että lisää meriittejä on odotettavissa.

Vuosiluvut CV:ssä kertovat, eteneekö taiteilijan ura ja miten kestäviä hinnat ovat.

Älä kuitenkaan anna nuoren taiteilijan pitkän ansioluettelon hämätä. Myöskään korkea koulutus ei vielä takaa mitään, mutta monesti nostaa hintoja. Apurahat merkitsevät vain uran alussa.

Myös populaarimedialla on merkitystä, sillä se kasvattaa taiteilijan tunnettuutta.

Kuuluminen tiettyyn taiteelliseen liikkeeseen nostaa taiteilijan omaa asemaa ja hintoja. Tämä tieto olisi hyvä näkyä myös ansioluettelossa, vaikka se harvemmin on siellä mainittu.

Provenienssi – teoksen taustatiedot on eri asia kuin ansioluettelo

Vanhan arvotaiteen ja erityisesti sijoitustaiteen kohdalla ansioluettelon merkitys on kadonnut. Ainoa merkitys on teoksen omilla taustatiedoilla eli provenienssilla. Provenienssitieto kertoo aina vain kyseisestä teoksesta.

Väärennösten myyjät yrittävät yleensä myydä teosta pelkällä ansioluettelolla.

Joskus vanhemman taiteen taidekauppias nostaa teoshintoja perustellen, että taiteilija on niin kutsuttu matrikkelitaiteilija. Se viestittää ammattitaiteilijasta ja luotettavasta keräilykohteesta. Tällöin on hyvä tarkistaa ensin hinta ja muistaa, että arvostetulta matrikkelitaiteilijoiden listalta löytyy vain kaksi prosenttia sijoittamiseen sopivista kohteista.

Pauliina Littorin 

Rahat, verot, työ & eläke, koti