veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Škoda Octavia iV RS – vain äänigeneraattori häiritsee

Škoda Octavia iV RS – vain äänigeneraattori häiritsee
12.1.2021

Škoda Octavian iV-versiossa ei tarvitse kuunnella dieselin raksutusta, mutta alle 50 km/t vauhdissa pärisevän äänigeneraattorin sointi on aika tympeää kuunneltavaa.

RS-version urheilullisesti sävytetty ohjaamo tuntuu karulta, vaikka kyse on toisesta malliston parhaan pään ajokista. Škoda Octavia Combi 2.0. TDI:n esittelyn julkaisemme jäsensivuillamme Taloustaito Bonuksessa.

Urheilullisuus ei ylipäätään ole Octaviassa sen puhuttelevin puoli, sillä ainakaan iV-lataushybridinä uusi RS-versio ei ole samalla tavalla kilpurimainen auto kuin edellisen sukupolven RS 245, jonka ratissa kuljettaja kaipasi moottoriradalle – pelkkänä katuautona sen mielekkyys tuntui aika kyseenalaiselta.

Vanha RS 245 tärisytti monilla suomalaisilla tienpinnoilla kyytiläisiään, eikä sen tiukan iskunvaimennuksen toiminta päässyt Comfort-ajotilassakaan oikeuksiinsa nopeusrajoitusten puitteissa, kun alustaan ei rauhallisessa vauhdissa kohdistunut tarpeeksi painetta.

Uusi iV RS sen sijaan on kaikilla ajomoodeilla yllättävän mukava auto. Siinä on säilytetty Volkswagen-konsernin autoille tyypillinen alustan elastisuus, jonka ansiosta tuntuma tiehen ja auton liikkeisiin on rauhallisessakin vauhdissa esimerkillinen.

Kaistallapitoavustin päälle kytkettynä RS on rauhattoman oloinen, mutta kun avustimen kytkee pois päältä – minkä joutuu tekemään auton käynnistämisen jälkeen joka kerta uudestaan – Octavia on erinomainen ajettava.

RS-mallisen Octavian mittaristossa on useita hyvin toimivia näkymiä. Yhdessä niistä kierroslukumittari on vaakasuorana janana mittariston yläosassa.

RS:n vakiovarustukseen kuuluva progressiivinen ohjaus on aika nopeaksi välitetty, todella tarkka ja auto reagoi välittömästi ohjausliikkeisiin.

Vaikka RS:n alustassa on pintapehmeyttä, Škoda ei tiukoissakaan kaarteissa heilu eikä huoju sivuttaissuunnassa. Pyörien ote tiehen säilyy selvästi tavallisia autoja paremmin. 

Riittävän iso akku

Jos dieselkoneisessa Octaviassa moottorin ääni ei ollut oikein sopusoinnussa auton muuten hienostuneen olemuksen kanssa niin iV-versiossa on yllättäen samanlainen tunne. Kun starttaa sähkön voimalla liikkeelle, Škoda ei lähdekään lipumaan aavemaisen hiljaisena eteenpäin vaan ilmoille kumpuaa kummallinen pärinä.

Bensiinikäyttöinen polttomoottori ja sähkömoottori ovat Octavian plugariversion iV:n konepellin alla vierekkäin.

Valittu äänensävy ei ole kovinkaan onnistunut vaan luo tunteen onnettoman pikkumoottorisesta autosta. Muita tielläliikkujia voisi varoittaa soinnikkaammallakin äänellä.

Sinänsä sähköllä liikkuminen taajama-ajossa ja muilla lyhyillä matkoilla sopii mainiosti uuden Octavian hienostuneeseen luonteeseen – jopa RS-version hillittyyn urheilullisuuteen. Octavian iV-versiossa on kolmentoista kilowattitunnin korkeajänniteakku niin kuin Superbin ja Volkswagen Passatin ladattavissa hybrideissä ja WLTP-arvon mukaan koeajossa olleen version pitäisi kulkea pelkän sähkön voimalla jopa 61 kilometriä.

Latauspistokkeen luukku on iV Octaviassa kuljettajan puoleisessa etulokasuojassa. Plugari-iV ei kulje yhtä matalalla kuin muut RS-versiot: maavara on 14,3 senttiä 12,9 sentin sijaan.

Suotuisissa olosuhteissa WLTP:n mukainen matka voi olla saavutettavissakin, mutta lämpötilan ollessa nollassa Octavian mittaristo ilmoitti toimintasäteen sähköllä jäävän 43 kilometriin ja loppujen lopuksi RS kulki 38 kilometriä ennen kuin se siirtyi automaattisesti hybriditilaan. Tämän jälkeen auto itse lataili korkeajänniteakkuaan niin että palautustankkauksesta parin kilometrin matkan maahantuojan konttorille RS kulki taas pelkällä sähköllä.

Octavian bensiinimoottori ei jättänyt itsestään samanlaista erityisen taloudellista kuvaa kuin TDI-diesel ja ladattavan hybridin 200 kilon ylimääräinen paino tietysti lisää kulutusta bensalla ajettaessa.

Ilman dramatiikkaa

Ladattavana hybridinä RS:n kiihtyvyysarvot eivät ole samaa tasoa pelkällä bensakoneella 245 hevosvoimaa kehittävän version kanssa. Vaikka iV-version TSI-bensiinimoottori on vain 1,4-litrainen perinteisen RS:n kahden litran koneen sijaan, hybridivoimalinja tuottaa kuitenkin vääntöä pelkkää bensiinimoottoria enemmän ja iV-versiossa korostuu ajamisen vaivattomuus.

6-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa pykälää hienostuneesti, ja tarvittaessa iV liikkuu hyvin ripeästikin niin kuin kiihtyvyysarvo 7,3 sekuntia nollasta sataan kertoo. Mitään erityistä dramatiikkaa se ei kuitenkaan tarjoa suorituskyvystä elämyksiä hakevalle.

Sen sijaan Octavia iV RS on käytettävyydeltään monin tavoin todella mainio auto. Sisätiloissa ei ole eroa muuhun mallistoon, mutta hybridiversioissa on tavaratilaa 150 litraa polttomoottorisia Combeja vähemmän – 490 litraa selkänoja pystyssä ja 1 555 se kaadettuna. 

Octavia Combi on erinomainen tavaroiden kuljetin. Koeajossa kävi ilmi, että takapenkin selkänoja alaskännettynä tavaratilaan mahtui muun muassa Muuramen Jolla-lastensängyn molemmat kaksi osaa. Ladattavassa iV-versiossa akusto syö lattian alla olevan tilan. 

Pienempi litramäärä johtuu lattian alta puuttuvasta tilasta, joka hybridissä on akuston käytössä. Tästä huolimatta Octavia osoittautui ihailun arvoiseksi, kun hybridi-Combin kuljetuskykyä kokeiltiin niin melkoista kassimäärää kuin kahta yli 130 senttiä pitkää sängynosaa kyydittämällä, eikä kummassakaan tapauksessa tarvinnut muuta kuin työntää tavarat sisään.

Eniten Plugari-iV:n kuljetuskykyä rajoittaa se, että sillä ei saa vetää perävaunua.

Vastinetta rahalle: 37 000 euron lähtöhinnalla Škoda Octavian iV-versio tarjoaa erinomaisen vastineen rahalle,eikä 43 000 euron hinta RS-varustellusta ladattavasta hybridistä ole sekään paha. Niin kuin kolmikymppinen koeajaja totesi: ”Kyllä näillä hinnoilla Škodan kilpailijoiden on vaikea pistää tarjousta paremmaksi, sen verran hyvät tilat, varusteet ja voimalinjan Octavia iV RS tarjoaa.”

PLUSSAT

+ Todella hyvät tilat
+ Mainio ajettava
+ Hienosti toimiva voimalinja

MIINUKSET

- Karkeasointinen äänigeneraattori
- Rengasmelua karkeilla pinnoilla
- Kaistavahdin kytkin hankalasti valikossa

TEKNIIKKAA 

Merkki ja malli Škoda Octavia Combi 1,4 TSI PHEV RS iV DSG
Bensiinimoottorin sylinteritilavuus cm3 1 395
Bensiinimoottorin suurin teho kW/hv/r/min   110/150/5 000–6 000  
Bensiinimoottorin suurin vääntö Nm/r/min  250/1 550–3 500
Sähkömoottorin suurin teho kW/hv 85/116
Sähkömoottorin suurin vääntö Nm  330
Suurin yhteisteho kW/hv/r/min 180/245
Suurin yhteisvääntömomentti Nm/r/min 400
EU-kulutus, WLTP Yhdistetty 1,2 l/100 km
CO2-päästö g/km WLTP alkaen 28
Mitat
(pituus/leveys ilman peilejä/ 
korkeus/akseliväli) cm
4 689/1 829
1 476/2 681
Omamassa kg 1 707–1 828
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia 7,3
Huippunopeus km/t    225 (sähköllä 140)
Kokonaishinta alkaen / koeajoauto euroa 42 437,55 / 47 372,26

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti