veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Seat Arona on kompakti katumaasturi

Seat Arona on kompakti katumaasturi
25.4.2018

Katumaasturiversio monin tavoin mainiosta, auto- ja liikennetoimittajien vuoden autoksi Suomessa valitsemasta Seat Ibizasta kuulostaa varmalta hitiltä. Mutta riippuu malliversiosta, miten hyvin Seat Arona vastaa koviin odotuksiin.

Kompaktit katumaasturit ovat aikamme hittituote. Ne muodostavat automarkkinoiden nopeimmin kasvavan segmentin eikä ihme: tilaa on hyvin korkeussuunnassa, auto on kätevä käsiteltävä ja parhaat luokan autot ovat hyviä ajaa niin taajamissa kuin maantielläkin.

EVO-moottorilla varustettu FR-varusteinen Seat Arona on malliston kallein bensiinikäyttöinen versio. Koeajoauton Desire Red -punainen yhdistettynä Midnight Black -kattoon maksaa 509,71 euroa ylimääräistä.

Seat Arona on Ibizan kokoluokkaan tehty kompakti katumaasturi, joka on 10,8 senttiä Ibizaa korkeampi. Osa korkeudesta johtuu isommasta maavarasta, mutta myös kori on korkeampi ja sisältä tilavampi. Pituuseroa on 7,9 senttiä ja ilmoitetussa akselivälissä eroa kaksi millimetriä eli käytännöllisesti katsoen ei mitään.

Aronan ja Ibizan leveys on täsmälleen sama.

Koeajoon valittu FR-varusteinen Arona 17 tuuman pyörillä, Seat Drive Profile -valinnoilla ja 1,5-litran EVO-moottorilla ei kuitenkaan täysin vastannut Ibizan herättämiä odotuksia.

Sitäkin mukavampaa oli huomata, että Aronasta löytyi Ibizasta tuttu hyvä ajettavuus, kun ajettiin pikkukoneella ilman ajoprofiilin valintajärjestelmää ja renkaat olivat pienemmillä vanteilla pyörivät korkeampiprofiiliset.

Seat Aronan etuistuimet ovat ala-asennossaan hyvin takakenot, mutta suoristuvat kun niitä säätää ylemmäs. Etureunaa ei saa kuitenkaan laskettua alemmas.

Myös suuntavakavuus parani ja melu väheni malliversiota vaihtamalla. Sen sijaan minkään Aronan version istuimet eivät ole samaa tasoa kuin kovimmilla kilpailijoilla.

Etureuna ylhäällä

Aronan etuistuimet ovat Ibizan tapaan ala-asennossa hyvin takakenot. Kuljettaja joutuu istumaan kuopassa, halusipa tai ei. Aronassa on kuitenkin runsaasti säätövaraa korkeussuunnassa, ja kun istuinta hilaa ylöspäin, istuinosa suoristuu.

Kaikissa asennoissa kuljettajan istuimen etureuna on kuitenkin niin korkealla, että lyhytjalkainen kuljettaja joutuu istumaan ratti lähellä syliä, muuten hän ei yletä polkemaan kytkinpoljinta pohjaan asti. DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustetun version valitseminen antaa ajoasennon suhteen lisää pelivaraa, kun ei tarvitse ajatella kytkinpoljinta.

Jos istuinten asento jättää toivomisen varaa, niin itse istuimetkin tuntuvat heppoisilta verrattuna esimerkiksi samankokoisen Ford Eco Sportin istuimiin.

Seatin hallintalaitteet ovat Volkswagen-konsernin autojen tapaan hyvin käsillä ja vaihteensiirtokin toimii tehokkaasti kohtalaisen lyhyin liikkein.

FR-varusteisen Aronan ohjaamossa on urheilullinen ilme. Volkswagen-konsernin autojen tapaan hallintalaitteet ovat luontevissa paikoissa ja toimivat täsmällisesti.

Keskikonsolissa kojelaudan alla oleva lokero on huonosti suunniteltu: jos kynä menee lokeron perälle, sitä ei aikuisen miehen näppärilläkään sormilla tahdo saada sieltä ulos – USB-liitännät ovat sormien tiellä.

Nihkeä takaluukku

Takapenkillä istuinkorkeus on 180-senttiselle matkustajalle liian matala. Kauhukahvat puuttuvat Ibizan tapaan kaikkien ovien yläpuolelta.

Seatin suunnittelijoiden käsitys, että ne eivät kuulu nuorekkaaseen autoon, on hölmö, koska Aronassa etupenkillä istuva matkustaja hapuili ikään katsomatta kahvaa nopeassa kaarreajossa vain huomatakseen sen puuttuvan. Ja nuorellakin ihmisellä voi olla selkä tai jalka kipeänä, jolloin kahva auttaa ratkaisevasti autoon istumista ja siitä poistumista.

Aronan tavaratila on muotoilultaan selkeä, hyvin käsillä ja 400-litraisena kohtalaisen hyvän kokoinen. Koeajossa tilaan upposi jättikassin lisäksi kaksi lentolaukkua ilman kummempaa asettelua. Takapenkin selkänojan kokonaan kaatamalla tila kasvaa 1 280 litraan.

Peräpään huono puoli on takaluukku, joka on raskasliikkeinen ja huonosti sulkeutuva.

Kova tuuli tuntuu

Seatit ovat yleensä hyviä ajaa. Sama pätee pääosin Aronaankin. Se on pääsääntöisesti miellyttävä ajettava, mutta FR-version ohjausvasteessa ei vauhdin kasvaessa ole samaa jouheutta kuin Volkswagen-konsernin autoissa yleensä.

Taajama-ajossa Aronan alusta ja ohjaus toimivat mainiosti. Autoa pyörittelee mielellään ja matka-ajossakin sen ratissa usein viihtyy hyvin. Maantievauhdissa ohjauksen palautus on kuitenkin turhan voimakkaasti tempoileva, eikä käytös muutu, vaikka ajoprofiilin vaihtaisi Dynamicista Comfortiin tai Eco-asentoon.

Mittaristoon tulee aika usein teksti ”2 syl. käyttö”, joka kertoo, että moottori lepuuttaa kahta keskimmäistä sylinteriä.

Muutenkin Aronassa on vaikea havaita mitään muutoksia ajotilojen välillä.

Ohjauksen palautus on kuitenkin vain todella pieni miinus, sillä monissa muissa autoissa ohjauskäytös on paljon huonompaa kuin Seatissa. Yllättävää sen sijaan on se, että napakasti jousitettu Arona on FR-varusteisena moottoritievauhdissa horjakampi ajettava kuin esimerkiksi Fordin uusi erittäin vakaasti kulkeva Eco Sport tai sofistikoituneemmin liikkuva Volkswagen T-Roc. 

Ääntä vuotaa sisään

Moottoritieajo karkealla pinnalla ja kovalla tuulella paljastaa FR-Aronan heikoimman kohdan, meluisuuden. Moottori ei Seatissa melua, mutta tuulen humina kuuluu matkustamoon yllättävän voimakkaana ja ainakin koeajoautossa tuntui kuin melkoinen melucocktail suorastaan vuotaisi sisään muun muassa vasemman etupyörän tienoilta. FR-Arona on karkealla asfaltilla meluisa ja maltillisen kokoisilla 205/55 R 17 Conti Viking Contact 6 –kitkarenkailla täristävä.

Takapenkin istuinkorkeus on liian matala ja istuinasento takakeno.

Aronassa on maavaraa 19 senttiä, joten siltä osin Seatilla selviää hyvin kehnoillakin mökki- ja metsäteillä. Nelivetoa Seatiin ei kuitenkaan ole saatavissa, ja kulutuspinnan kuvioiltaan helposti täyttyvillä Continentalin kitkarenkailla Aronan etenemiskyky lumessa ei ollut kovin kaksinen. 

Sylintereitä lepuutellen

Koeajossa olleen Aronan sylinterien lepuutustoiminnolla varustettu 1,5-litrainen EVO-moottori on tuttu Volkswagen Golfista. Aronan mittariston viesteistä näkee, että auto kulkee yllättävän usein kahden sylinterin voimalla neljän sijaan, minkä on tarkoitus säästää bensiiniä.

EVO-moottorin 150 hevosvoimalla Aronan kokoinen pieni katumaasturi liikkuu tarvittaessa vauhdikkaasti. Varsinkin kylmänä EVO-moottori tuntui kuitenkin vaativan enemmän kierroksia kuin mihin nykyautoissa on totuttu. Todennäköisesti bensankulutuksen minimoimiseksi moottori vaikutti myös oudon nihkeältä. Tuntuu kuin polttoaineen syöttö katkeaisi aina, kun höllää kaasupoljinta, mikä tekee menosta tökkivää. 

Perusasussa parempi

FR-version koeajon jälkeen muutaman tunnin lenkki 1,0 litran pikkukoneisella Aronalla ilman ajoprofiilin valintajärjestelmää ja 16-tuumaisilla vanteilla 17-tuumaisten sijaan osoitti, että Seat on perusmuodossaan selvästi enemmän edukseen kuin FR-varusteisena.

Ohjaus palauttaa jouheammin, ja yllättäen myös suuntavakavuus tuntuu pienemmällä koneella ja korkeampiprofiilisilla renkailla paremmalta, vaikka kevättalven kova tuuli repi Seatia iltapäivälenkilläkin. 16-tuumaisilla vanteilla pyörivillä 205/60-koon renkailla Arona vaikuttaa myös hiljaisemmalta eikä tärinääkään ilmennyt. Rengastyyppi oli sama Conti Viking Contact 6 kuin 17 tuuman pyörissäkin.

Pieni kolmisylinterinen turbomoottorikin tuntuu sopivan Aronaan 1,5-litraista nelisylinteristä paremmin. Seat on litran koneella selvästi pirteämmän ja ärhäkämmän oloinen kuin EVO-moottorilla. Pikkukoneeseen manuaalilaatikon vaihtoehtona tarjolla oleva DSG-vaihteisto toimii pääsääntöisesti hyvin yhteen moottorin kanssa.

Neljä varustetasoa

Seatin varustetasot alkavat Referencestä. Seuraavalla Style-tasolla Aronassa on muun muassa kevytmetallivanteet, vakionopeussäädin ja peruutustutka monien muiden varusteiden lisäksi.

FR on kahdesta ylimmästä varustetasosta urheilullisempi vaihtoehto. Se erottuu muista muun muassa 17 tuuman vanteilla ja Seat Drive Profile -ajoprofiilin valintajärjestelmällä, joka osoittautui aika merkityksettömäksi.

Aronan 400 litran vetoinen tavaratila on käytännöllisen muotoinen ja hyvin käsillä. Sinne mahtuvat hyvin Taloustaidolle videoita kuvaavan Ismo Henttosenkin jalustat ja kamerat.

Jotkut ovat myös kehuneet perusistuimia mukavammiksi kuin FR:n urheilullisia penkkejä, mutta se on makuasia.

Toinen ylimmän tason vaihtoehto Xcellence on suunnilleen samanhintainen kuin FR.

Koeajoautossa oli FR-varustuksen lisäksi neljä varustepakettia, jotka yhdessä auton ulkovärin sekä tummennettujen takasivuikkunoiden ja takalasin kanssa nostavat auton hintaa yhteensä 2 770 euroa: LED Pack 734,93 euroa, navigointipaketti 651,81 euroa, näkyvyyspaketti Plus 663,81 euroa ja Easy-paketti 545,27 euroa.

Vastinetta rahalle

Seat Aronan hinnat lähtevät 18 777 eurosta. Halvin 115-hevosvoimainen versio maksaa 20 721 euroa. Reference- ja Style-varustetasojen Aronat tarjoavat parhaan vastineen rahalle etenkin, kun perusvarusteltu Seat on selvästi hauskempi ajaa ja mukavampi auto kuin urheilullisesti varustettu FR-versio.

Paras tapa säästää Aronan ostohinnassa on valita pieni kolmisylinterinen turbomoottori 1,5-litraisen EVO-koneen sijaan. Hintaeroa on 1 500 euroa.

Seat Aronan saa myös liisattua muutamalla satasella kuussa: perusmallin yksityisleasing maksaa Caara Deal -sopimuksella 336 euroa kuukaudessa. Loppuvuodesta Arona-mallistoon tulee kaasukäyttöinen TGI-versio, jonka litran moottorissa on tehoa 90 hevosvoimaa. TGI kulkee kaasutankillisella 400 kilometriä.

PLUSSAT

+ Hyvä ajettavuus 
+ Hyvät tilat
+ 1.0 koneen pirteys

MIINUKSET

- Takakenot istuimet 
- Voimakas tuulimelu 
- FR:n meluisuus 

VERROKIT

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 (DSG) Seat Arona 1.5
TSI EVO FR
Sylinteritilavuus cm3 999 1498
Suurin teho kW/hv/r/min   85/115/5 000-5 500 110/150/5 000-6 000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  200/2 000-3 500 250/1 500-3 500
EU-kulutus litraa/100 km, kaupunki/maantie/yhdistetty 5,9/4,3/4,9
(DSG: 5,7/4,5/5,0)
6,3/4,4/5,1
CO2-päästö g/km    113 115
Kiihtyvyys 0-100 km/t 9,8 (DSG: 10,0) 8,3
Huippunopeus km/t  182 205
Mitat mm (pituus/leveys/ 4 138/1 780 4 138/1 780
korkeus /akseliväli) 1 552/2 566 1 552/2 566
Omamassa kg 1 187 (DSG: 1210) 1222
Kokonaishinta euroa
alkaen / koeajoauto
Style 20 720,59 (DSG: 22 712,52) Alkaen 24 251,20 / 
Koeajoauto
27 534,71

 Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.