veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Rengasrikko iski, mutta uutuusrenkaalla matka jatkuu

Rengasrikko iski, mutta uutuusrenkaalla matka jatkuu
31.10.2016

Maailmanlaajuinen rengasjätti Bridgestone löi pöytään uusimman innovaationsa. Tyhjentyneellä DriveGuard-renkaalla voi vaurion jälkeen jatkaa turvallisesti matkaa jopa 80 kilometrin verran enimmillään 80 km/h vauhtia. 

Ennen ajorupeamaa DriveGuard-rengas puhkaistiin naulalla.

Bridgestone halusi todistaa lupauksensa paikkansapitävyyden esittelemällä uutuusrenkaansa toimivuuden käytännön olosuhteissa hektisessä italialaisliikenteessä varsin huonopintaisilla maanteillä. Lisäksi median edustajat pääsivät maistelemaan melu- ja mukavuusominaisuuksia rengaskonsernin Euroopan testiradalla. 

Vaikuttava rengasuutuus

Tutustuminen uutuustuotteeseen alkoi näyttävästi naulan hakkaamisella renkaaseen. Sitten vain naula irti ja ”ilmat pihalle” vasemmasta eturenkaasta. Seuraavaksi oli vuorossa lähtö kymmenien kilometrien maantielenkille normaaliliikenteen sekaan; äkkipäätä hullun hommalta vaikuttavaa touhua.

Heti virran kytkemisen jälkeen koeajoauton mittaristoon syttyi rengaspaineen valvontajärjestelmään (TPMS = Tire Pressure Monitoring System) sisältyvä, rengaspaineen laskusta kertova varoitusvalo. Järjestelmä tuli pakolliseksi pakolliseksi Euroopassa myytävissä autoissa kaksi vuotta sitten, mikä mahdollistaa niin haluttaessa DriveGuard-renkaiden asentamisen liki kaikkiin uusiin henkilöautoihin.

Bridgestone DriveGuard antaa autoilijalle vaihtoehtoja rengasrikon sattuessa.

Ykkösvaihde päälle ja menoksi. Aluksi etuvasemmalta kantautui ohjaamoon renkaan vaurioitumisesta kielivä tsut tsut -ääni. Vauhdin lisääntymisen myötä äänimaailma palasi normaaliksi. Hälyäänet vaimenivat.

Kiihdyttäminen suurimpaan sallittuun, siis 80 km/h nopeuteen sujui ilman omituisuuksia. Ohjauksen vetelyäkään ei ilmennyt. Liikenteen rytmissä pysymisessä ei ollut vaikeuksia.

Bridgestonen mukaan DriveGuard-renkaalla voi ajaa jopa 80 kilometrin matkan rengasrikon jälkeen, mikä mahdollistaa pääsyn korjaamolle tai vaikkapa hotelliin. Uutuusrengas toimii pistovaurion jälkeen, mutta myös renkaan kyljen tai kulutuspinnan vahingoituttua, siis mitä erilaisimmissa tilanteissa.

DriveGuard varmistaa, ettei liikenteen seassa tarvitse ryhtyä rengashommiin, mikä lisää merkittävästi turvallisuutta.

DriveGuardilla voi ajaa, vaikka vaurio olisi renkaan kyljessä.

Bridgestonen uusi DriveGuard-rengasmallisto on kehitelty sopivaksi kaikkiin nykyaikaisiin henkilöautoihin, joiden varusteluun kuuluu rengaspaineiden valvontajärjestelmä (TPMS). Niinpä jo tällä hetkellä DriveGuard-renkaat ovat asennettavissa peräti 32 miljoonaan autoon. Euroopassa DriveGuard-renkaista tulee saataville 19 kesärengaskokoa. 

Perusteellista suunnittelua

Bridgestone DriveGuardin vahvistetut kyljet ottavat rengaspaineen romahtaessa kantaakseen auton painon. Oleellista on ajettavuuden säilyminen aina 80 km/h nopeuteen saakka.

Puhjenneen renkaan liiallinen lämpiäminen on saatu hallintaan runkokudosten polyesterikerroksen avulla, mikä vaikuttaa myös renkaan kestävyyteen. Kylkien lämmönmuodostusta hallitaan uudentyyppisen Nano Pro Tech -kumiseoksen avulla. Lisäksi renkaan kylkien jäähdytysrivoilla on tärkeä tehtävä lämmön ohjailussa.

Varapyörä ei auta matkan jatkamisessa, jos rengaspaine on jäänyt tarkistamatta.

Bridgestone korostaa sitä, että DriveGuard-rengasperheen kehittelyssä ei ole unohdettu tavallista autoilijan arkea.

Tyhjä rengas ja kiire pukkaa. Rengasvaurio ei sittenkään ole niin harvinainen kuin yleisesti uskotellaan.

Tutustumisajon yhteydessä saimme lisäksi pikatuntuman renkaan perusominaisuuksiin. DriveGuard selvitti sekä epätasaisuudet että karkeat pinnat eleettömästi. Melutasokin pysyi tavanomaisena. Ensivaikutelma oli varsin kelpo, mutta Suomen olosuhteisiin kokeilusta ei voi tehdä suoria johtopäätöksiä. Hyvältä kuitenkin näyttää. Valmistajan mukaan myös märkäpito-ominaisuuksiin on paneuduttu. 

Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti