veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Pitääkö eurokitka Pohjolan oloissa?

Pitääkö eurokitka Pohjolan oloissa?
8.2.2018

Miltä Keski-Euroopan kitkarengas, eurokitka, tuntuu pohjoisen lumilla ja jäillä? 

Uuden Hakkapeliitta R3:n esittelytilaisuudessa lehdistölle tarjoutui tilaisuus vertailla eurokitkaa Pohjoismaiden markkinoille tehtyyn nastattomaan talvirenkaaseen ja nastarenkaaseen.

Keskieurooppalaisen nastattoman talvirenkaan eli eurokitkan pintakuvio poikkeaa Pohjolan oloihin tehtyjen renkaiden kuvioista. Myös kumiseos on kovempaa. Ivalon pakkasessa eurokitka yllätti.

Keski-Euroopan markkinoille tehdyt kitkarenkaat ovat suomalaisilla rengasmarkkinoilla varsin marginaalisessa osassa. Nokian Renkaiden Suomen myynnistä vastaavan johtajan Marko Mäkelän mukaan meillä viime vuonna myydyistä miljoonasta talvirenkaasta vain kuutisentuhatta oli eurokitkoja eli niiden osuus oli reilut puoli prosenttia.

Continentalin tuote- ja hinnoittelukoordinaattori Henri Mikkola kertoo, että Contilla Keski-Euroopan kitkarenkaiden myynti on alle yhden prosentin heidän täkäläisestä talvirengasmyynnistään. Hän arvioi, että koko Suomen talvirengasmyynnistä eurokitkojen osuus voisi olla hieman suurempi, noin kaksi prosenttia.

Mikkolan mukaan renkaita tulee Suomeen niin nettikaupoista kuin käytettyjen autojen mukana. Mäkelä on samaa mieltä: ”Saksasta ja Italiasta tuodaan paljon autoja, ja jos niissä on talvirenkaat, ne ovat Keski-Euroopan kitkoja. Niitä myydään Etelä-Ruotsissakin, sen sijaan Tukholman korkeudella myydään samoja renkaita kuin meillä.”

Tori.fin autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto korostaa Ruotsista tulevien autojen rengastuksen paremmuutta saksalaisiin verrattuna. ”Saksalaisten talvirenkaat ovat niin sanottuja eurokitkoja, jotka kovan kumiseoksensa vuoksi soveltuvat huonosti Suomen talveen. Kovuuden huomaa ihan käsituntumalla vertaamalla. Myös pintakuvio on erilainen kuin Suomeen tarkoitetuissa talvirenkaissa”, Tuomisto toteaa.

Nahkeus tasoitti eroja

Ivalossa Nokian Renkaiden testikeskuksessa kitkarenkaita vertailtiin pujotteluradalla. Autona oli Volkswagen Golf. Radalla keskieurooppalainen kitkarengas yllätti positiivisesti. Suunnilleen samoilla nopeuksilla ja pyörien kääntökulmilla eurokitkojen ja uuden Hakkapeliitta R3:n välillä ei ollut havaittavissa mitään dramaattisia eroja vaikka radan pinta oli pidolle varsin vaativa, sillä autot ovat höylänneet kohdittain jään esiin lumen alta.

Jarrutuskokeissa R3 tuntuu pitävän hieman paremmin kuin eurokitka, mutta nastattomien renkaiden väliset erot olivat pienet verrattuna nastarenkaaseen, jolla auto pysähtyi jäisellä pinnalla ratkaisevasti nopeammin.

Nokian Renkaiden markkinointijohtaja Antti-Jussi Tähtinen sanoo, että Ivalossa testipäivänä mitattu noin -20°C lämpötila tasoitti renkaiden välisiä eroja.

”Kovalla pakkasella lumi ja jää muuttuvat niin nahkeaksi, että renkaiden pitokykyjen erot tasoittuvat. Siksi Keski-Euroopan kitkarengas selvisi kokeessa hyvin”, Tähtinen toteaa. 

Laaja käyttölämpötila

Vaikka Keski-Euroopan kitkarengas toimi pujotteluradalla yllättävänkin hyvin, rengasmerkkien edustajat eivät suosittele eurokitkaa Suomen oloihin. Pohjoismaiset talviolosuhteet vaativat renkaalta paljon, lämpötilan vaihdellessa jopa kymmeniä asteita vuorokaudessa talvirenkaan on pystyttävä tarjoamaan riittävää pitoa ja turvallisuutta joka tilanteessa.

”Keski-Euroopan talvirenkaat on suunniteltu käytettäviksi nimenomaan leudoissa olosuhteissa, joissa talvi tarkoittaa yleensä tavallista rankempia vesisateita ja nopeasti pois sulavia lumikerroksia. Pohjoismaiset kitkarenkaat on suunniteltu toimimaan nimenomaan ankarissa talviolosuhteissa, joissa tiellä voi olla paljonkin lunta, jäätä ja alijäähtynyttä vettä. Pohjoismaisen kitkarenkaan laaja käyttölämpötila-alue takaa pidon myös alhaisissa lämpötiloissa”, Nokian Renkaiden viestintäpäällikkö Teemu Sainio valaisee renkaiden eroja. 

Eurokitka parempi vesikelillä

”Hyvätkin renkaat ovat huonot, jos niitä käytetään väärissä olosuhteissa. Märkäpito ja jääpito ovat talvirenkaassa vastakkaiset ominaisuudet. Jääpitoon vaikuttaa ensisijaisesti kumin kemiallinen koostumus eli se, miten kumi säilyttää elastisuutensa kohdatessaan jäisen pinnan”, Sainio korostaa.

Continentalin Mikkola muistuttaa, että Keski-Euroopan kitkarenkaiden kumiseos on huomattavasti kovempaa kuin pohjoismaisten talvirenkaiden kumiseos. ”Lisäksi pohjoismaisten talvirenkaiden kumiseos suunnitellaan pysymään joustavana kovillakin pakkasilla, mikä on erittäin tärkeä ominaisuus sillä renkaan pito-ominaisuuksien on oltava mahdollisimman tasaiset lämpötilasta riippumatta. Suuren eron jää- ja lumipitoon tuo myös Pohjolan renkaiden huomattavasti voimakkaampi lamellointi, sekä terävämpi olkapääalue”, hän sanoo. Eurokitkoissa on pyöreät olkapäät, ja niillä voi ajaa kovempaa kaarteissa silloin kun pito riittää.

Vesikelillä eurokitka toimii paremmin kuin Pohjolan talvirenkaat. Mutta kun maa menee routaan, autoon pitäisi vaihtaa pohjoisiin olosuhteisiin sopivat talvirenkaat. Nimenomaan nollan lämpöasteen ympärillä liikkuva sää mustine jäineen on myrkkyä eurokitkojen pidolle. 

Nopeusluokissa eroja

Pohjoismaihin suunnatun kitkarenkaan sivupinnan merkinnästä ilmenevä suurin sallittu nopeus eli nopeusluokka on tyypillisesti Q (160 km/h), R (170 km/h) tai T (190 km). Keskieurooppalaisen kitkarenkaan nopeusluokka on yleensä H (210 km/h) tai V (240 km/h) eli ne soveltuvat myös kahdensadan vauhtiin saksalaisilla autobahneilla – Suomessa nopeusluokkaeroilla ei tieliikenteessä ole merkitystä.

”Joskus on kuitenkin tilanteita, jolloin valikoimista ei löydy pohjoismaista talvirengasta tiettyyn automalliin sen harvinaisen rengaskoon vuoksi. Tällöin turvallisin vaihtoehto on Keski-Euroopan kitkarengas, jos autolla aikoo ajaa talvella”, Continentalin Mikkola sanoo. 

Nokialaisia eurokitkoja

Pohjolan oloihin tehdyistä renkaista tunnettu Nokian Renkaat tekee myös eurokitkoja. Vastikään esiteltyjen nastattomien Hakkapeliitta R3 ja R3 SUV -talvirenkaiden ohella yhtiö tuo täysin uusia talvituotteita myös tärkeille kasvumarkkinoilleen Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

”Nokian WR SUV 4 on Keski-Euroopan vaihteleviin talvikeleihin tehty katumaasturirengas, jonka oivallinen ajotuntuma maksimoi mielenrauhan myös korkeammissa nopeuksissa”, Nokian Renkaiden tiedotteessa todetaan.

Pohjois-Amerikassa Nokian Renkaat on suositun All-Weather-tuotelinjan edelläkävijä. Uuden Nokian WR G4 -henkilöautonrenkaan tasapainoinen ajotuntuma ja luotettava pito varmistavat valmistajan luonnehdintojen mukaan turvallisen matkanteon kaikkina vuodenaikoina olipa vastassa lumimyrsky, sohjo, piiskaava sade tai auringon kuivattama asvaltti.    

Pohjoismaisten ja keskieurooppalaisten kitkarenkaiden erilaiset käyttöolosuhteet ja ominaisuudet

Pohjoismainen nastaton talvirengas eli kitkarengas

  • sopii vaativiin talvioloihin, kun tiellä on jäätä, lunta ja sohjoa
  • erinomainen jää- ja lumipito
  • todella hyvä ajomukavuus
  • erittäin alhainen vierintävastus

Keskieurooppalainen talvirengas eli eurokitkarengas

  • sopii leutoihin talviolosuhteisiin, lunta ja sohjoa
  • erinomainen märkäpito, kohtuullinen lumipito
  • erinomainen ajovakaus myös kovemmissa nopeuksissa

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & raha