veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Pariisin kansainvälinen autonäyttely 2016 – Sähköautot tulevat vaikka väkisin

Pariisin kansainvälinen autonäyttely 2016 – Sähköautot tulevat vaikka väkisin
7.10.2016

Sähköautot nousivat Pariisin mammuttimaisessa autonäyttelyssä arvoon arvaamattomaan. Huolimatta sähkökäyttöisten autojen uuden sukupolven aiempaa pitemmästä toimintamatkasta moni suomalaisautoilija tarvitsee perille päästäkseen kuitenkin vielä kauan polttomoottorikäyttöisen ajokin tai hybridiauton. Päivittäisille työmatkoille sähköauto tarjoaa kuitenkin jo nyt kelpo vaihtoehdon.

Volkswagen I.D. esittelee sähköisen tulevaisuuden

 Volkswagen I.D.

Volkswagen tähtää tiukasti vuoteen 2020, johon mennessä jättikonsernin on tarkoitus tuoda markkinoille alusta saakka sähköautoksi suunniteltu I.D.-malli. Sen toimintamatkaksi kerrotaan 400-600 kilometriä.

Pariisissa uudisautosta oli nähtävänä varsin linjakas konseptimalli. Volkswagen I.D.:n sähkömoottori kehittää 125 kW (170 hv). Nyt esitellyn mallin lisäksi luvassa on kokonainen sähkökäyttöisten Volkswagenien sarja. 

Renault ZOE -sähköautojen myynti alkaa Suomessa

 Renault ZOE

Pariisin autonäyttelyn merkittävimpiä sähköajokkeja oli reippaasti yli 300 kilometrin toimintamatkan takaavalla uutuusakulla varustettu Renault ZOE. Perhekäyttöön soveltuvan ZOE:n myynti aloitetaan koht´sillään myös Suomessa. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 65 kW (88 hv) ja väännöksi 220 Nm. Suomessa ZOE:n voi ladata 3 kW – 22 kW:n teholla. 

Opel Ampera-e käy kerralla sähköautoilun kärkitaistoon

 Opel Ampera-e

Opel Ampera-e iskee kerralla sähköautoihin liitettyyn ongelmaan, lyhyeksi mainittuun toimintamatkaan. Standardinmukaisesti mitattuna Amperalla taittaa yhdellä latauksella 400 kilometrin taipaleen. Reilun 300 kilometrin matkan kerrotaan taittuvan leikiten.

Oikein yrittämällä Ampera-kuski voi kuulemma päästä kertalatauksella hyvissä olosuhteissa liki 500 km. Ampera-e:lläkään ei vielä aja yhtä soittoa Helsingistä Ouluun, mutta päivittäisajot ja pääosa mökkireissuistakin sujuu sutjakasti uudella viiden hengen perheautolla. Opel Ampera-e:n käytännön teho on 150 kW (204 hv) ja vääntö 360 Nm. 

Mercedes-Benz Generation EQ astuu sähköllä tulevaisuuteen

 Mercedes-Benz Generation EQ

Myös Mercedes-Benz haluaa olla sähköautovallankumouksen kärkitekijöitä. Niinpä se esitteli Pariisissa viittä vaille tuotantoon sopivan EQ-konseptimallin coupemaisen SUV-auton asussa. Perästä kuuluu vielä kuluvan vuosikymmenen aikana.

Mercedes-Benz helpottaa uuteen aikaan siirtymistä huomioimalla kaikki sähköautoilijan tarpeet.  Tärkeimpiä Generation EQ:n ominaisuuksia on jopa 500 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. 

Nissan Micra aikuistui näyttävästi

 Nissan Micra

Viidenteen mallisukupolveen ehtinyt Nissan Micra on näyttävä, suorastaan rohkein vedoin viimeistelty pikkuauto. Sopivasti kasvanut ajokki tarjoaa aiempaa enemmän tilaa ja turvallisuutta sekä taloudellisuutta ja näppärää käsiteltävyyttä. Uuden Micran voi räätälöidä peräti 125 tavalla.

Moottoristoon kuuluvat kolmisylinterinen 0,9-litrainen bensaturbo (66 kW/90 hv) sekä 1,5-litrainen diesel (66 kW/90 hv) ja ahtamaton yksilitrainen bensiinimoottori (54 kW/73 hv). Ranskassa valmistettavan uus-Micran myynti alkaa Suomessa toukokuussa.

Honda Civic tarjoaa uutta särmää

Honda Civic
Kymmenennen sukupolven Honda Civic 5D on nykytavan mukaisesti kasvanut niin pituus- (+130 mm) kuin leveyssuunnassakin (+30 mm). Selkeästi piirretyt linjat ja aiempaa matalampi kori korostavat menevyyttä ja tukevuutta, samoin pitkä, 2,7-metrinen akseliväli.

Bensiinikäyttöiset 1,0- ja 1,5-litraiset VTEC TURBO -moottorit kehittävät 95 kW/129 hv ja 134 kW/184 hv. Vastaavat vääntölukemat ovat 200 Nm ja 240 Nm. Kuusivaihteisen käsikäyttöisen vaihteiston sijasta voi valita CVT-automaatin. Viisiovinen Honda Civic saapuu Suomeen kesän kynnyksellä 2017. Syksymmällä mukaan liittyy samaan tekniikkaan perustuva Civic Sedan. 

Škoda Kodiaq astuu isoihin saappaisiin

 

Škoda astui Pariisissa näyttävästi uuteen aikakauteen esittelemällä hulppean, ison katumaasturin, Kodiaqin. Uutuusmallistossa on tilaa ja ominaisuuksia vaikka muille jakaa. Tuttuun Škoda-tapaan uutukaisessa on vekkuleita oivalluksia, joista mainittakoon ovia aukaistaessa esiin nousevat iskusuojat, jotka vaimentavat kolahdukset naapuriauton kylkeen.

Tavaratilaa on viiden matkustajan versiossa pienimmilläänkin peräti 720 litran verran. Saatavana on lisäksi seitsemälle tarkoitettu malli. Myös Škoda Connect -mobiiliverkkopalvelut ovat uutta.

Kodiaqin bensiinimoottorit ovat 1,4- ja kaksilitraisia (92 kW/125 hv ja 132 kW/180 hv), dieselit kaksilitraisia (110 kW/150 hv ja 140 kW/190 hv). Nelivetoisversioiden vaihtoehtoja ovat etuvetoiset mallit. Kuusivaihteisen käsikäyttöisen vaihteiston sijasta voi valita automaattisesti toimivan, versiosta riippuen joko kuusi- tai seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston. 

Toyota Plug-in Hybrid edustaa kehittynyttä perinnettä

 

Hybridiautojen edelläkävijä, Toyota, esitteli Pariisissa tuoreimman sukupolven ladattavan Prius Plug-in Hybrid -autonsa. Pelkällä sähköllä pääsee nyt viitisenkymmentä kilometriä.  ”Sähköajon” huippunopeus on 135 km/h. Lataaminen kotipistokkeesta vie runsaat kolme tuntia, erikoispistoke lyhentää täyslatauksen kahteen tuntiin. Suomeen uusi Toyota Prius Plug-in Hybrid rantautuu maaliskuussa.

Toyota C-HR on rajoja rikkova crossover

 Toyota C-HR

Toyota C-HR on lievästi sanottuna näyttävästi muotoiltu crossover. Moottoriksi voi valita 1,2-litraisen bensiiniturbon (85 kW/116 hv) tai nykyaikaisen hybridikokonaisuuden (90 kW/122 hv). Vaihteistot ovat versiosta riippuen joko kuusivaihteinen käsikäyttöinen tai valinnaisesti automaattinen CVT. Tuhatkaksisataisen moottorin vauhdittaman C-HR:n saa myös nelivetoisena. Muut versiot ovat etuvetoisia. 

Suzuki Ignis on konstailematon selviytyjä

 Suzuki Ignis

Näppäränoloinen Suzuki Ignis 18-senttisine maavaroineen ja etu/nelivetoineen on suunniteltu selviämään monenmoisista ajotilanteista. Ignis liikahtaa 1,2-litraisen Dualjet-bensiinimoottorin (66 kW/90 hv) avuin. Vaihtoehtona tarjolla on 1,2-litraisen bensakoneen kompaktin sähköjärjestelmän käsittävä SHVS-hybridikokonaisuus.

Suzuki Ignisin viisivaihteinen vaihteisto on valinnan mukaan joko manuaalinen tai automaattinen.  

Hyundai i30 uudistui järkevästi

 Hyundai i30

Pienemmässä perheautoluokassa mukavasti pärjännyt Hyundai i30 on uudistettu perusteellisesti. Itse asiassa uutukainen on kokonaan uuden sukupolven malli. Moottoristo sisältää kolme bensiinikäyttöistä konetta: 1.0 T-GDI (88 kW/120 hv), 1.4 T-GDI (103 kW/140 hv) ja 1.4 MPI (74 kW/100 hv). Dieselmoottorit ovat 1,6-litraisia, tehot 70 kW/95 hv, 81 kW/110 hv ja 100 kW/136 hv. 

Citroën C3 on ihka uusi ranskatar

Citroën C3

Citroën toi kotiranskalaiseen autoalan suurkatselmukseen upouuden C3-malliston. Keulan ”kaksikerroksiset” ajovalot ovat uutta, samoin kylkien C4 Cactuksesta tutut kolhusuojat. Juuri ja juuri alle nelimetriseen autoon on saatu tilat viidelle matkatavaroineen (300 l).

Moottorivalikoima käsittää 1,0- ja 1,2-litraiset bensakoneversiot sekä 1,6-litraiset dieselit. Tehoasteikko kattaa välin 50 kW/68 hv – 81 kW/110 hv.

Kia Rio sisältää suosion ainekset

Kia Rio

Vankan aseman suomalaisautoilijoiden keskuudessa saavuttanut Kia Rio on pantu perusteellisesti uusiksi. Ehkä selkein uutuusmallin tunniste on aiempaa leveämpi ”tiger nose” -etusäleikkö. Neljänteen sukupolveen ehtineen tulokkaan muita piirteitä ovat kasvanut etuylitys. Kori on lisäksi rippusen leveämpi, pitempi ja matalampi kuin edellismallissa.

Moottorivalikoima käsittää sekä bensiini- että dieselkoneita. Kiinnostavimpia ovat 1,0-litraisen T-GDI -suorasuihkutusturbon versiot (73,5 kW/100 hv ja 88 kW/120 hv). Myös 1,25- ja 1,4-liraiset moottorit ovat ohjelmassa. Dieselvaihtoehdot ovat 1,4-litraiset 51 kW/70 hv ja 66 kW/90 hv kehittävät koneet.

Linjakkaat menosukkulat Audi A5 ja S5 Sportback 

Audi A5 ja S5 Sportback 

Uuden sukupolven Audi A5 ja S5 ovat sutjakkaa ajokkia kaipaavien mieleen. Uutta olemusta korostavat lyhyet ylitykset ja aiempaa pitempi akseliväli (282,4 cm). Kyllä coupékin voi olla käytännöllinen viisiovinen vai mitä?

A5:n moottorivaihtoehtoja ovat kaksi TFSI-bensiinimoottoria sekä kolme TDI-dieseliä (tehot 140 kW/190 hv – 210 kW/286 hv). Myös 125 kW:n (170 hv) tehoinen bensiini/kaasu-moottori (g-tron) on saatavana. Sähäkän Audi S5:n V6-tehomoottori kehittää 260 kW/354 hv.

Peugeot 5008 teki onnistuneen takinkäännöksen

Peugeot 5008 

Peugeot esitteli Pariisissa tilavien perheautojensa joukkoon sijoittuvan 5008-mallin, jonka uusin painos on selkeästi SUV-kaupunkimaasturihenkinen. Myös tilavuus on uutuusmallissa keskeisellä sijalla. Peugeot 5008:n bensiinimoottorit ovat 1,2- ja 1,6-litraiset, tehot 96 kW/130 hv ja 121 kW/165 hv. Dieselkoneet ovat 1,6- ja kaksilitraisia, tehot 88 kW/120 hv ja 110 kW/150 hv. Mainittakoon vielä, että Peugeot 5008:n hyöty- ja viihde-elektroniikka on viimeistä huutoa. 

Land Rover Discovery on lähellä täydellistä

 Land Rover Discovery

Olipa kyse miltei mistä tahansa autoiluun liittyvästä, uusi Land Rover Discovery täyttää vaativimmankin toiveet. Hulppeat tilat seitsemälle aikuiselle matkatavaroineen ja äärimmäinen mukavuus sekä merkin maineen mukainen selviytymiskyky ovat selviöitä Discoveryssa. Varustelu sisältää käytännöllisesti katsoen kaiken. Kaksi- ja kolmilitraisten dieselmoottorien tehot ovat 132 kW/180 hv – 250 Nm/340 hv.

Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti